عربستان؛ «معضل ژئوپلیتیک»

شاید دو کشور امیدوارند که با این پاسخ‌ها بتوانند از ولیعهد عربستان در برابر موج فشارها و انتقادات حمایت کنند.» به نوشته دوان، سازمان سیا اگرچه رسما نام ولیعهد را به‌عنوان آمر اصلی قتل خاشقجی مطرح کرده اما «هدر نائورت»، سخنگوی وزارت‌خارجه، می‌گوید که دولت به هیچ نتیجه‌گیری‌ای نرسیده که چه کسی مسوول است. نائورت می‌گوید: «سوالات بسیاری هنوز حل نشده باقی مانده است.» تحلیلگر سی‌ان‌ان می‌افزاید: «با وجود گزارش سیا اما ترامپ همچنان دل در گرو دوستی سعودی‌ها و متحدان خاورمیانه‌ای خود دارد.»

اما مواضع ترامپ مواضعی بسیار دمدمی مزاجانه است. وی از یک سو می‌گوید «احتمالا طی امروز دوشنبه یا فردا سه‌شنبه گزارشی کامل و جامع منتشر خواهیم کرد که شامل پاسخ این پرسش که چه کسی این کار را کرده نیز می‌شود.» از سوی دیگر و پیش از اعلام نظر «سیا» می‌گوید ولیعهد بی‌گناه است و گفته است که «نقشی در این ماجرا نداشته است» و عربستان «یک متحد واقعا ویژه است.»

 همزمان مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور، هم گفته کشورش به‌شدت پیگیر قتل خاشقجی است اما همزمان می‌کوشد شراکت تاریخی و قدرتمند با عربستان را حفظ کند. «آنگلا دوان»، تحلیلگر سی‌ان‌ان، می‌افزاید: «اکنون در کنار آمریکا، برخی دیگر از کشورها از جمله کانادا هم از وضع تحریم‌ها علیه عربستان سخن می‌گویند و عربستان را یک «معضل ژئوپلیتیک» می‌پندارند.» «ایهام کامل» رئیس بخش خاورمیانه گروه اوراسیا، می‌گوید: «هیچ کشور غربی – آنهایی که با عربستان ارتباط دارند- تمایلی به بی‌ثبات کردن این کشور ندارد یا میل ندارد وضعیتی را خلق کند که موجب تشدید کشمکش در این کشور شود.»

همچنین گفته شده درون دولت ترامپ اختلافاتی در مورد عربستان به چشم می‌خورد. برخی استعفای «کریستن فانتن رز»، مسوول پرونده عربستان در شورای امنیت ملی را دلیل این اختلاف‌نظر می‌دانند. او به‌طور مشخص خواستار ورود نام القحطانی به فهرست تحریم‌ها شده بود که در این راه موفق هم شد. در میان مقام‌های آمریکایی هم اختلافاتی بر سر نحوه برخورد با عربستان بر سر قتل خاشقجی وجود دارد. لیندسی گراهام که قرار است به‌عنوان رئیس کمیته قضایی سنا، تعیین شود اعلام کرد که بن‌سلمان فورا باید برکنار شود؛ وی عامل نابودی است و هرگز رهبری جهانی نخواهد بود. این سناتور آمریکایی همچنین افزود که به‌خاطر دفاع از عربستان احساس تحقیر می‌کند. «ایهام کامل» همچنین می‌افزاید: «در خاورمیانه هم بسیاری از رهبران هستند که تمایلی ندارند عربستان را در فهرست تحریم قرار دهند. پیش‌بینی و کنترل کشمکش عیان قدرت دشوار است.» دوان، تحلیلگر سی‌ان‌ان با اشاره به اینکه محمد بن‌سلمان دشمنان زیادی در داخل دارد به نقل از «استراتفور» می‌نویسد: «وقتی گرد و غبار مربوط به خاشقجی فرو نشیند، اگر نگوییم فشارها افزایش خواهد یافت، اما فشار بر او برای تقسیم قدرت با سایر اعضای خانواده ادامه خواهد یافت.» او می‌افزاید: «اگرچه ترامپ مجبور شد نسبت به قتل خاشقجی واکنش نشان دهد اما تمایلی ندارد که بن‌سلمان را آشکارا هدف قرار دهد زیرا سیاست خارجی ترامپ- کوشنر در مورد عربستان بر محور ولیعهد و نگرش او برای نوسازی این پادشاهی شکل گرفته است.» موسسه استراتفور در تحلیلی می‌نویسد: «برای ریاض، شاید منطقی این باشد که به‌طور موقت با برخی از متحدان به هم بزند تا در برهه‌ای دیگر روابط را احیا کند.» بنابراین، چنین گزینه‌ای در مورد روابط فعلی آمریکا و عربستان محتمل است. در هر حال، خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه، گفته است ممکن است بخش‌هایی از جسد خاشقجی به عربستان منتقل شده باشد اما برخی منابع در دادستانی ترکیه به الجزیره گفتند که جسد خاشقجی کاملا در اسید ذوب شده و بنابراین، عملیات جست و جوی جسد متوقف شده است.