معامله اطلاعاتی عربستان و اسرائیل

هاآرتص اعلام کرد که پس از دیدارهای دو طرف، این شرکت اسرائیلی با مقامات سعودی توانست یک قرارداد کاری امضا کند. این روزنامه اسرائیلی فاش کرد که بین مقامات این شرکت فناوری و مقامات عربستانی چندین جلسه کاری برگزار شده است و در نهایت در تابستان سال ۲۰۱۷ این دیدارها منجر به انعقاد قرارداد شد. یافته‌ها نشان می‌دهد نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که تمایل دارد تا ارتباطات خود را با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس تقویت کند، از این قرارداد به‌شدت حمایت کرده است. نتانیاهو از این قرارداد به این دلیل که اقدام اخیر بخشی از مبارزه با ایران است، حمایت می‌کند. این درحالی است که گزارش‌ها نشان می‌دهد که کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از این فناوری علیه مردم خود استفاده کرده‌اند.

هاآرتص می‌گوید که تحقیقات درخصوص این قرارداد براساس شهادت‌ها و عکس‌ها و همچنین سفرها و اسناد قانونی صورت گرفته است. بنا به گفته این روزنامه یکی از دیدارها در سال ۲۰۱۷ و در هتلی در وین صورت گرفته است. گفته‌ها حکایت از این دارد که در این جلسه عبدالله ملیحی یکی از دستیاران نزدیک شاهزاده ترکی‌الفیصل، رئیس سابق سرویس اطلاعات عربستان سعودی و دیگری ناصر القحطانی حضور داشته که وی خود را در این جلسه معاون رئیس اطلاعات عربستان سعودی معرفی کرده است. از اسرائیل نیز دو تن از مقامات رده بالای شرکت یاد شده حضور داشته‌اند.  میدل‌ایست‌آی، پیش‌تر در مورد بدافزار جاسوسی پگاسوس که به‌عنوان «one-click system» شناخته می‌شود گزارش تهیه کرده بود. براساس دسترسی به این بدافزار کافی است که یک‌بار پیامی از موبایل مدنظر ارسال شود و با تکنیک «فیشینگ» تمامی اطلاعات لازم را جذب می‌کند. این درحالی است که پگاسوس ۳ نیازی به این هم ندارد و کافی است که شماره سیم‌کارت به آن داده شود تا تمامی اطلاعات را ارسال کند. وقتی موبایل هک شد، از اسپیکر و دوربین می‌تواند برای ضبط صدا و تصویر استفاده کند. با این بدافزار جاسوسی حتی می‌توان اپلیکشین‌هایی مانند واتس‌اپ را هم رصد کرد. هاآرتص می‌گوید که نماینده شرکت «NSO» قحطانی را برای خرید یک آیفون به فروشگاهی فرستاده و گفته است که شماره آن را به وی بدهد. بعد آنها به وی نشان داده‌اند که چگونه می‌شود یک موبایل جدید را هک کرد و به تصاویر و فایل‌های آن دست یافت.

شکایت به پلیس

بسیاری از جزئیات این پرونده پس از آن لو رفت که یک تاجر اروپایی که خواسته نامش فاش نشود درخصوص این معامله به پلیس اسرائیل شکایت کرده است. این بازرگان گفته است فردی که خود را ابتدا «آقای دابلیو» خوانده و خود را یک فرد مرتبط با وزارت جنگ اسرائیل معرفی کرده، خواسته است که در تجارت با کشورهای حوزه خلیج‌فارس به وی کمک کند. در میان تماس‌هایی که از وی خواسته شده است تا برقرار کند نام قحطانی و ملیحی نیز دیده می‌شود. روزنامه هاآرتص همچنین فاش ساخت که یک دیدار در وین نیز در آوریل سال ۲۰۱۷ بین ملیحی و قحطانی با نمایندگان چندین شرکت اسرائیلی صورت گرفته است.

این بازرگان اروپایی گفته است که مقامات سعودی نام کاربری یک توییتر را که علیه دولت سعودی می‌نوشته است، در اختیار این شرکت اسرائیلی گذشته است. آنها می‌خواستند بدانند که پشت این توییتر چه کسی قرار دارد. در ملاقات ژوئن سال ۲۰۱۷ در وین، مقامات سعودی گفتند که خواستار خرید از شرکت اسرائیلی هستند و چند ماه بعد آنها بدافزار پگاسوس ۳ را به قیمت ۵۵ میلیون دلار خریداری کردند. طرف شرکت اسرائیلی که خود را آقای دابیلو معرفی کرده نیز قرار بوده است به‌خاطر این معامله ۷۵/ ۲ میلیون دلار به تاجر اروپایی پرداخت کند اما وی این پول را هرگز دریافت نکرده است. در واکنش به این گزارش، شرکت «NSO» گفته است که این معامله در راستای قوانین دفاعی صورت گرفته و در بیانیه‌ای که صادر شده، اعلام کرده است که این کار با هماهنگی وزارت جنگ اسرائیل صورت گرفته است. همچنین این شرکت گفته است که هیچ تخطی از قانون رخ نداده و جواز صدور نیز داشته است. این شرکت گزارش هاآرتص را تحریف‌‌شده خوانده و گفته است که برای تهیه گزارش به شایعات بسنده کرده است.

سرکوب در عربستان سعودی

قرارداد پگاسوس با عربستان سعودی درست چند ماه پیش از عملیات پاکسازی در عربستان سعودی رخ داده است. در آن سال زیر نظر شاهزاده محمد بن‌سلمان، یک عملیات پاکسازی به بهانه مبارزه با فساد مالی صورت گرفت که در بین این افراد دستگیرشده، مخالفان ولیعهد عربستان سعودی دیده می‌شدند. متعاقب آن چند ماه بعد نیز برخورد رژیم عربستان سعودی با نفرات خارج‌نشین آغاز شد و این باور وجود دارد که قتل جمال خاشقجی با اطلاعاتی که از گوشی وی جمع‌آوری شده، صورت گرفته است.

درست کمتر از دو هفته پیش از قتل خاشقجی، یک سازمان تحقیق و توسعه در تورنتو در مورد کارکرد بدافزار پگاسوس از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ یک گزارش جامع تهیه کرده بود. در این گزارش آمده بود که نرم‌افزار جاسوسی پگاسوس به‌طور وسیعی در عربستان سعودی و امارات متحده عربی مورد استفاده قرار گرفته است. سازمان عفو بین‌الملل نیز در گزارشی نوشت که مخالفان عربستان سعودی که قصد اعتراض علیه این رژیم در برابر سفارت آن کشور در آمریکا را داشته‌اند، پیامی ناشناس از طریق نرم‌افزار واتس‌اپ دریافت کرده‌اند. کارشناسان سازمان عفو بین‌الملل می‌گویند که در بررسی‌های خود متوجه شده‌اند که هرکسی این پیام را کلیک کرده، تمامی اطلاعات خود را به فرستنده پیام ارسال کرده است. طبق گفته سیتی‌زن‌لب در تورنتو و مجله فوربس، عربستان سعودی از فناوری شرکت «NSO» برای جاسوسی طنزنویسی به نام غانم المسعیر و یحیی عسیری، فعال حقوق بشری که در لندن زندگی می‌کند و عمر عبدالعزیر که ساکن و تبعید شده به کانادا است، استفاده کرده است.

هر سه نفر این افراد با خاشقجی در ارتباط بودند. در ماه سپتامبر، عسیری گفته بود رژیم عربستان سعودی از این فناوری برای ترساندن مخالفان استفاده می‌کند و این ژریم هیچ ارزشی برای حقوق‌بشر قائل نیست. عسیری که از طریق تلفن با میدل‌ایست‌آی مصاحبه کرده است، می‌گوید که وی پیش‌تر افسر نیروی هوایی بوده و سپس فعال حقوق‌بشر شده است. او گفت: عربستان سعودی آشکارا می‌گوید که با اسرائیل در یک جبهه نیست اما در خفا با این رژیم در ارتباط است و از تجیزات آنها برای کنترل شهروندان خود استفاده می‌کند. ماه گذشته ادوارد اسنودن گفت که عربستان سعودی از طریق پگاسوس، جمال خاشقجی را تحت‌نظر داشته است. اسنودن در مورد شرکت «SNO» گفت: آنها بدترین بدترین‌ها هستند.