این زن به نام «مهری گل تورسون» در گفت‌وگو با خبرنگاران در واشنگتن گفت که در زمان بازداشتش در آنجا چهار روز متوالی بدون آنکه بخوابد بازجویی شده و مقام‌ها سر او را تراشیده‌اند و به شکلی توهین‌آمیز او را مورد معاینه پزشکی قرار داده‌اند و این اتفاقات بعد از بازداشت دومش در چین در سال ۲۰۱۷ افتاده است. بر اساس این گزارش او بعد از آن برای بار سوم هم بازداشت شد و رفتار با وی حتی این بار بدتر بود. او که ۲۹ سال دارد به خبرنگاران در نشستی در محل باشگاه مطبوعات ملی در واشنگتن اظهار کرد: من در آن زمان ترجیح می‌دادم بمیرم تا اینکه در معرض این شکنجه قرار بگیرم و به آنها التماس می‌کردم که من را بکشند.

این درحالی است که روز دوشنبه بالغ بر ۲۷۰ چهره دانشگاهی و استاد دانشگاه از ۲۶ کشور جهان در بیانیه‌ای خواهان توجه جهان به سوءاستفاده‌های حقوق بشری گسترده و حملات عمدی به فرهنگ‌های بومی که در چین اتفاق می‌افتد، شدند. در این بیانیه آمده است: این بازداشتی‌ها که اکثرا اویغور هستند در این کمپ‌ها در معرض روش‌های تهاجمی تجسس و رصد قرار می‌گیرند و تحت استرس روانی هستند و آنها را مجبور می‌کنند زبان، باورهای مذهبی و اعمال فرهنگی بومی خودشان را ترک کنند. در این بیانیه آمده است: در بیرون از این کمپ‌ها بیش از ۱۰ میلیون تن از اقلیت مسلمان ترک‌تبار نیز تحت یک شبکه تجسس و رصد قرار داشته و همچنین در معرض ایست‌بازرسی‌ها و مانیتورینگ گسترده قرار دارند و هرگونه آزادی شخصی از آنها سلب می‌شود.

تورسون که در چین پرورش یافته، برای تحصیل به مصر رفته و در آنجا با همسرش آشنا شده و در سال ۲۰۱۵ برای ملاقات با خانواده‌اش به چین برگشته است اما فورا بازداشت شده و کودکانش را از او جدا کردند. او سه ماه بعد آزاد شد اما یکی از فرزندان سه قلویش فوت کرد و دو کودک دیگرش نیز دچار مشکلات سلامت شدند. او گفت که روی کودکان او عمل جراحی انجام داده بودند. تورسون حدود دو سال بعد دوباره بازداشت شد. چند ماه بعد از آن هم برای بار سوم بازداشت شده است. سه ماه او را در یک زندان با شرایط بد همراه با ۶۰ زن دیگر قرار دادند و آنها مجبور بودند در این محل به نوبت بخوابند و دستشویی‌های آنها در مقابل دوربین‌های امنیتی قرار داشت و آنها را مجبور می‌کردند که سرودهایی در تحسین حزب کمونیست چین بخوانند. او گفت که مقام‌ها او و زندانی‌های دیگر را مجبور می‌کردند از داروهای نامعلوم از جمله قرص‌هایی مصرف کنند که باعث غش کردنشان می‌شد و عوارضی نظیر خونریزی را برای آنها داشت. او گفت که ۹ نفر از زنانی که در آن زندان با او بوده‌اند در طول سه ماهی که او آنجا بود، جان باختند.