درگیری‌ها در منطقه دونباس اوکراین که جدایی‌طلبان نزدیک به روسیه در آنجا حضور دارند در مدت ۵ سال نزدیک به ۱۰ هزار کشته در پی داشته است. کرملین به همراه برخی از چهره‌های اپوزیسیون درگیری دریایی بین دو کشور را یک بازی از سوی پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین می‌دانند که قصد دارد با کارت آن بازی را در صحنه داخلی به سود خود تغییر دهد. آنها پوروشنکو را متهم می‌کنند که اوضاع او برای انتخابات ۳۱ مارس مساعد نیست و به نظر می‌رسد که در شرایط فعلی بازنده اصلی آن انتخابات باشد.

پوروشنکو روز دوشنبه در یک سخنرانی در پارلمان اوکراین خواست که قانون‌گذاران این کشور شرایط جنگ دریایی را از روز چهارشنبه تصویب کنند و نیروهای نظامی هم به حالت آماده‌باش کامل درآیند. حمله به ناوهای جنگی در نزدیکی تنگه کرچ، صحنه جدیدی از درگیری‌ها را نشان می‌دهد که روسیه آن را جنگ هیبریدی یا ترکیبی می‌خواند. پوروشنکو در پارلمان اوکراین گفت: «این یک حرکت گستاخانه از سوی فدراسیون روسیه بوده است که به نیروهای مسلح ما حمله کرده‌اند.» رئیس‌جمهوری اوکراین افزود: «این از نظر کیفی یک موقعیت متفاوت است و از نظر کیفی تهدیدی تازه به‌حساب می‌آید.» رئیس‌جمهوری اوکراین و وزیر دفاعش از پارلمان این کشور خواستند تا رای به تایید حکومت نظامی بدهند. در این راستا شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین نیز پیشنهاد داد تا بعد از وقوع این رخداد در تنگه کرچ، برای مدت ۶۰ روز در خاک اوکراین قانون حکومت نظامی اجرا شود. آلکساندر تورچینوف، دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین اظهار کرد: حقوق و آزادی‌های شهروندان اوکراینی ممکن است در صورت تشدید بیشتر تنش‌ها در طول دوره حکومت نظامی محدود شود. در عین حال رئیس ستاد کل ارتش اوکراین نیز از آماده‌باش رزمی کامل نیروهای مسلح این کشور خبر داد. این در شرایطی است که پارلمان اوکراین از اجرای قانون حکومت نظامی برای مدت ۳۰ روز در مناطق منتخبی از این کشور حمایت کرده است. به گفته منابع، پارلمان اوکراین حکومت نظامی در این کشور را با وجود پیشنهاد شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین برای اجرای ۶۰ روزه تنها برای ۳۰ روز تصویب کرده و آن را برای برخی از مناطق کشور که بیشترین آسیب‌پذیری را در مقابل حملات احتمالی از جانب روسیه دارند از جمله مناطق مرزی و ساحلی در نظر گرفته‌ است. البته درگیری محدود نظامی روز دوشنبه با واکنش بین‌المللی نیز روبه‌رو بوده است. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در یک کنفرانس خبری در بروکسل گفت: «چیزی که شما روز دوشنبه دیدید مساله‌ای بسیار جدی است. برای اینکه شما به وضوح دیدید که نیروهای نظامی روسیه آشکارا از توان نظامی خود استفاده کردند.» او افزود: «این موقعیت موجب افزایش تنش‌ها شده و این در ادامه الگوی چند سال گذشته بوده که در منطقه حکمفرماست.» در ادامه این واکنش‌ها، پایتخت‌های چند کشور اروپایی خواستار آزادی کشتی‌های اوکراینی به همراه خدمه‌اش شده‌اند.

ناتو نیز حضور نظامی خود را در این منطقه افزایش داده است و دبیرکل این سازمان خواستار رفت و آمد آزاد کشتی‌های اوکراینی در تنگه کرچ شده است. نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز گفته است که ایجاد مانع بر سر راه کشتی‌های اوکراینی در این منطقه نقض قوانین بین‌المللی است. او گفت: رئیس‌جمهوری آمریکا بارها گفته است که خواستار ارتباط عادی با روسیه است اما این رفتارهای قانون‌شکنانه اجازه ارتباط عادی با مسکو را نمی‌دهد.