شکست سوسیالیست‌ها در حزب دموکرات عکس: AFP

ست مولتون، نماینده مجلس نمایندگان و سردسته افرادی که به گروه ۱۶ نفره معروف هستند، اخیرا گفته است که مساله فقط نانسی پلوسی نیست و مشکل بزرگ‌تر از اوست. این درحالی است که وی پیش‌تر در یک نامه که به امضای ۱۶ نفر از شورشی‌های دموکرات رسیده بود، از پلوسی خواسته بودند که نامزد ریاست مجلس نمایندگان نشود. مولتون در اظهاراتش بیان کرد: نانسی پلوسی به‌عنوان یکی از رهبران حزب دموکرات قصد دارد تا با کوچک کردن این موضوع، آن را به یک مساله شخصی تقلیل دهد. او افزود: دغدغه این گروه فراتر از نام افراد است و گروه خواهان یک گفت‌وگوی جدی درخصوص ارتقای حزب است. تغییر لحن مولتون نشان‌دهنده موفقیت نانسی پلوسی است که نتوانسته‌اند او را از موقعیتش دور کنند؛ چراکه آنها پس از اینکه متوجه شدند گزینه برکناری جواب نمی‌دهد خواستار مذاکره با وی شده‌اند. همچنین منابع خبری گفته‌اند که سه روز پیش پشت درهای بسته، رهبران دموکرات درباره انتخاب رهبران خود جلسه داشتند و هیچ‌کس در این جلسه حاضر نشده بود نانسی پلوسی را که هم‌اینک ۷۸ ساله است، به چالش بکشد. این شهروند کالیفرنیایی ۱۵ سال است که از رهبران برجسته دموکرات‌ها به‌حساب می‌آید.

حقیقت این است که سایر رهبران دموکرات در تلاشند که جزو نفرات دوم و سوم حزب شوند. در این میان به ترتیب نام استنلی هویر ۷۹ ساله از مریلند و جیمز کلی‌بورن ۷۸ ساله از کارولینای جنوبی شنیده می‌شود.  برخی می‌گویند وقتی مولتون خواستار مذاکره با نانسی پلوسی شده است احتمالا از برکناری وی ناامید شده و قصد دارد از طریق مذاکره با وی، دست خود را برای معامله در آینده باز نگه دارد. احتمال دارد که این گروه شورشی با تغییر تدریجی رهبری دموکرات‌ها کنار آمده‌اند. به این ترتیب آنها قصد دارند تا پلوسی را به مدت یک یا دو سال به‌عنوان رهبر دموکرات‌ها به رسمیت بشناسند اما پس از دو سال باید از موقعیت خود کناره‌گیری و جا را برای نسل جوان‌تر این حزب باز کند.

نانسی پلوسی هم خود را یک چهره قابل اعتماد برای تغییر چهره دموکرات‌ها خوانده و به نظر می‌رسد که او پس از سال ۲۰۲۰ قصد ندارد حتی دیگر در کنگره حضور داشته باشد. البته برای رسیدن به چنین توافقی هنوز زود است اظهارنظر کرد. مت کوریدینی سخنگوی مولتون می‌گوید که هنوز با نانسی پلوسی درباره موضوعات مورد بحث به توافق نرسیده‌اند و حتی درخواست مذاکره هنوز اعلام نشده است. یک ائتلاف ۹ نفره در حزب دموکرات، قصد تضعیف ظاهری پلوسی را داشتند تا دست‌کم بتوانند با این تهدیدات، وی را به اصلاح قوانین متقاعد کنند. این ائتلاف نام خود را گروه «حل‌کننده مسائل» خوانده است.

حالا تا ماه ژانویه که نفرات جدید در کنگره کار خود را آغاز خواهند کرد موقعیت نانسی پلوسی تا حدودی تثبیت شده به نظر می‌رسد. او پیش‌تر نیز گفته بود که اطمینان دارد برای رهبری مجدد حزب به اندازه کافی در میان افراد گروه خود صاحب رای است. این گروه ائتلافی در بیانیه‌ای گفته است: «مساله ما تغییر در مورد رهبری حزب نیست. ما خواهان اصلاح سیستم هستیم تا نشان دهیم که بی‌جهت تبدیل به اکثریت مجلس نمایندگان نشده‌ایم.» همچنین این گروه گفته‌اند که به‌زودی کار خود را روی طرح‌هایی همچون خدمات بهداشتی و درمانی، قوانین مهاجرت و زیرساخت‌ها آغاز خواهند کرد.

این ائتلاف ۹ نفره تاکید کرده است که دغدغه رهبر حزب دموکرات باید مسائلی از این دست باشد. در این شرایط دموکرات‌ها برای اصلاح یا بحث تغییر قانون نیاز به ۲۹۰ رای دارند. در غیر این صورت، یک طرح، زمانی وارد مجلس نمایندگان می‌شود که ۲۰ نفر از دموکرات‌ها و ۲۰ نفر از جمهوری‌خواهان روی مساله‌ای که ارزش مطرح شدن دارد، توافق داشته باشند. گفته می‌شود که پلوسی برای تامین دغدغه‌ گروه ائتلاف اواخر دیشب به وقت محلی با گروه «حل‌کننده مسائل» دیدار داشته است.


04-01