لغو دیدار پوتین و ترامپ عکس: AFP

رئیس‌جمهوری آمریکا علت لغو این نشست را خودداری روسیه از آزاد کردن کشتی‌ها و ملوان‌های اوکراینی دانست که در مناقشه رویارویی با کشتی‌های روسیه‌ای در دریای آزوف توقیف شدند. ترامپ روز پنج‌شنبه در حساب کاربری توییترش، با اشاره به آزادنشدن کشتی‌های اوکراینی و ملوانان این کشور که در جریان تنش نظامی از سوی روسیه دستگیر شده‌اند، نوشت که دیگر لزومی برای حضور در این دیدار از پیش تعیین شده نمی‌بیند.

ترامپ که برای شرکت در این اجلاس راهی بوئنوس‌آیرس، پایتخت آرژانتین شده در ادامه توییت خود نوشت: پس از حل این مناقشه (اوکراین)، مشتاقانه منتظر دیدار دیگری خواهم بود. دقایقی پس از این توییت، روسیه در واکنش به آن اعلام کرد هنوز هیچ مکاتبه رسمی در این باره دریافت نکرده است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین که ظاهرا پوتین را در هواپیمایش به مقصد آرژانتین همراهی می‌کرده است، گفت: ما فعلا در آسمان و به سوی بوئنوس‌آیرس در حرکتیم و چیزی غیر از چند توییت ندیده‌ایم اما اگر چنین شود آن وقت رئیس‌جمهور (پوتین) دو ساعت وقت اضافه خواهد یافت تا آن را برای دیدارهای پراهمیت در حاشیه اجلاس صرف کند. این درحالی است که چند ساعت پیش از آن کرملین از تایید برگزاری دیدار رهبران دو کشور خبر داده بود.

کاخ ریاست‌جمهوری روسیه اعلام کرده بود که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور روز اول دسامبر در حاشیه نشست گروه ۲۰ در آرژانتین با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا دیدار خواهد کرد.دیمیتری پسکوف، سخنگوی پوتین گفته بود در ابتدا ملاقات کوتاهی بین این دو صورت خواهد گرفت و سپس ممکن است گفت‌وگوهای بیشتری برگزار شود. رئیس‌جمهوری آمریکا قرار است در جریان این اجلاس با شی‌‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین هم در خلال یک ضیافت شام دیدار کند. دو قدرت اول اقتصاد جهان، درگیر یک جنگ تجاری هستند و معلوم نیست که دیدار مستقیم رهبران واشنگتن و پکن چه قدر به کاهش این تنش تجاری کمک کند. در این راستا ترامپ هم به‌طور تلویحی تاکید کرده است که دیدار وی با رئیس‌جمهوری چین از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ چراکه قصد دارد در مورد تجارت با چین گفت‌وگو کند.

روسیه اما لغو این دیدار را یک مساله داخلی دانست و گفت که ترامپ به‌دلیل یاد شده در توییترش، دیدار را لغو نکرده است. رویترز در گزارشی اعلام کرد رئیس‌جمهوری روسیه بر این باور است لغو این دیدار به‌دلیل مسائل داخلی آمریکا بوده است. سرگئی لاوروف، وزیرخارجه روسیه با بیان این مطلب گفت که آیا تحریکات کی‌یف در این منطقه (دریای آزوف) یک دلیل واقعی برای لغو است؟ یک ورژنی از این حادثه ارائه شده و من هم شنیده‌ام. اما آیا این ورژن واقعی است. بیایید به مسائل داخلی آمریکا هم نظری بیفکنیم و پاسخ چرایی لغو این دیدار را در آن جست‌وجو کنیم.

سی‌ان‌ان می‌گوید تصمیم ترامپ برای لغو دیدار درحالی صورت می‌گیرد که برنامه‌ای برای یک دیدار طولانی با وی داشته است. برخی می‌گویند که لغو این دیدار به‌دلیل اعترافات اخیر مایکل کوهن، وکیل سابق شخصی دونالد ترامپ بوده است. روسیه نیز زمانی که اشاره به مسائل داخلی می‌کند منظورش اعترافات کوهن است و لغو دیدار را بیشتر یک درگیری داخلی می‌داند تا اینکه ترامپ نگران اوضاع ملوانان اوکراینی باشد. لغو این دیدار در شرایطی صورت می‌گیرد که این ترس وجود داشت که ترامپ مانند هلسینکی عملکرد نیروهای اطلاعاتی و قضایی خود را در برابر پوتین زیر سوال ببرد. او در دیداری که با پوتین در هلسینکی داشت در کنفرانس خبری مشترک گفت که حرف پوتین را باور دارد که روسیه در انتخابات آمریکا دخالتی نداشته است و با این سخن خود به نوعی عملکرد تیم‌های اطلاعاتی آمریکا را زیر سوال برد؛ اما اعترافات اخیر کوهن داستان دیدار دو رئیس‌جمهوری را پیچیده‌تر کرده بود.

پس از آنکه مایکل کوهن وکیل سابق دونالد ترامپ به طرزی غیرمنتظره به دروغ گفتن به نمایندگان کنگره در ارتباط با تحقیقات مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ اقرار کرد، رسانه‌های آمریکایی گزارش می‌دهند که این رخداد باعث برملا شدن دروغگویی دونالد جونیور، پسر بزرگ ترامپ در جریان این تحقیقات نیز شده است. به نوشته روزنامه دیلی‌میل، مایکل کوهن، وکیل سابق دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اخیرا پذیرفت که در جریان تحقیقات مداخله روسیه در انتخابات آمریکا، به نمایندگان کنگره دروغ گفته است. کوهن اتهامش را پذیرفته و گفته است در زمینه پروژه ساخت‌وساز شرکت دونالد ترامپ در روسیه نمایندگان را گمراه کرده بود. کوهن روز پنج‌شنبه بدون اعلام قبلی در دادگاهی در نیویورک حاضر شد. به‌دنبال این اعتراف مایکل کوهن، اکنون دونالد جونیور، پسر بزرگ رئیس‌جمهوری آمریکا با اتهام تناقض‌گویی در شهادت‌هایی که در کنگره آمریکا در ارتباط با این تحقیقات مطرح کرد، روبه‌رو است. دونالد جونیور در سپتامبر ۲۰۱۷ شهادت داده بود که به شکلی حاشیه‌ای از طرح‌ها درباره ساخت‌وساز برج ترامپ در شهر مسکو آگاه شده؛ اما در این طرح‌ها دخیل نبوده است. با این حال کوهن در اعترافاتش گفته که او مستقیما درباره این برنامه‌ها با اعضای خانواده دونالد ترامپ از جمله دونالد جونیور مشورت کرده است. این تازه‌ترین تحول در جریان تحقیقات درباره همدستی احتمالی ستاد انتخابات دونالد ترامپ با روسیه برای اعمال نفوذ در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا است.

مایکل کوهن سال گذشته پشت درهای بسته به سوالات کنگره پاسخ داد. طبق گزارش‌ها، او در شهادتش در کنگره، ارتباطاتش با مقام‌های روس در زمینه پروژه ساختمانی را کمرنگ جلوه داده بود. هرچند آن مذاکرات و طرح‌ها در نهایت عملی نشدند، اما گزارش شده که کوهن پذیرفته است که برای کمرنگ کردن ارتباطاتش مطالب کذبی بیان کرده بود.

او هنگام خروج از دادگاه در جمع خبرنگاران چیزی نگفت، اما وکیلش گفت: کوهن با دادستانی همکاری کرده است و به همکاری خود ادامه می‌دهد. مایکل کوهن حدود یک دهه وکیل شخصی دونالد ترامپ بود و پس از رسیدنش به ریاست‌جمهوری از او به شدت حمایت می‌کرد، تا جایی که گفته بود حاضر است خود را برای ترامپ سپر گلوله کند؛ اما کمی پس از آنکه ماموران به خانه و دفتر کارش یورش بردند و اسنادی را ضبط کردند، اعلام کرد با تحقیقات درباره همدستی ادعایی با روسیه همکاری می‌کند. او سه ماه پیش هشت اتهام مالی را پذیرفت و از جمله گفت که به زنان مدعی ارتباط جنسی با دونالد ترامپ حق‌السکوت پرداخته بود. چنین پرداخت‌هایی می‌توانند نقض قوانین انتخابات محسوب شوند.

ترامپ نیز در واکنش به سخنان کوهن گفته که مطالب کم‌اهمیتی بیان کرده است و وی قصد دارد تا با این سخنان و همکاری با مولر، بازرس ویژه پرونده دخالت روسیه در آمریکا، از جرم خود بکاهد و از دستگاه قضایی آمریکا تخفیف بگیرد.

میشله گلدبرگ، ستون‌نویس روزنامه نیویورک‌تایمز، در حاشیه لغو دیدار پوتین و دونالد ترامپ این سوال را مطرح کرده است که آیا رئیس‌جمهوری روسیه روی دونالد ترامپ نفوذ دارد و اگر دارد این نفوذ تا چه حد است؟ این کارشناس مسائل سیاسی آمریکا بر این باور است که دونالد ترامپ از سوی پوتین تهدید می‌شود و یک نوار مستهجن از دونالد ترامپ  نزد پوتین وجود دارد. مولر خود نیز به‌دنبال این فیلم است تا پازل تحقیقاتش را تکمیل کند. در کتاب «یک وفاداری بالاتر؛ حقایق، دروغ‌ها و رهبری» نوشته جیمز کومی، رئیس سابق اف‌بی‌آی که توسط ترامپ از کار خود برکنار شده است، او از فیلمی خبر می‌دهد که ترامپ در آن حضور داشته است. ترامپ با استخدام دو فاحشه در هتل ریتز کارلتون در روسیه، دستور می‌دهد که در این هتل که باراک اوباما حضور داشته است، بر روی تخت او ادرار کنند. گفته می‌شود این مهم‌ترین سندی است که پوتین از ترامپ دارد و توانسته است از این طریق نفوذش را روی رئیس‌جمهور فعلی آمریکا حفظ کند.

 

04-01