در دادخواست جدیدی که علیه کوهن مطرح شده، مشخص شده است که سازمان ترامپ با روس‌ها در اوج کارزارهای انتخاباتی سال ۲۰۱۶، ارتباطات مالی داشته ‌است. البته چیزی که در این میان دارای اهمیت بیشتری است، این بوده که کوهن گفته حاضر است اطلاعات بیشتری از ترامپ و کارزار انتخاباتی‌اش در اختیار بازرس ویژه پرونده روسیه یعنی رابرت مولر بگذارد.

الی هانیگ در سی‌ان‌ان می‌نویسد: ما می‌دانیم که کوهن در حال همکاری با مولر است. اگر او در پرونده قبلی خود از سوی یکی از دادستان‌های منطقه جنوبی نیویورک متهم شناخته شد، این بار این دادخواست به‌طور مستقیم از سوی خود مولر ارائه شده است. این امر دو نکته مهم را نمایان می‌سازد: اول، درحالی‌که دادخواست ماه اوت مربوط به تقلب بانکی، تقلب مالیاتی و تقلب در مبارزات انتخاباتی بود، به‌طور مستقیم به موضوع دخالت روسیه در انتخابات آمریکا ارتباط پیدا نمی‌کرد و در حاشیه آن قرار می‌گرفت. دوم اینکه ظاهرا مولر از همکاری با کوهن رضایت دارد، چراکه ممکن است این‌بار او را به مدارک عینی و قابل تاییدی برساند. روز چهارشنبه ترامپ شیوه‌های تحقیقاتی مولر را وحشتناک توصیف کرده و گفته بود که این همان تاکتیک‌هایی است که دادستان‌ها در عصر جوزف مک‌کارتی استفاده می‌کرده‌اند تا شاهدان را مجبور به ارائه شهادت دروغ کنند.

الی هانیگ در ادامه می‌نویسد: این حرف کاملا نادرست است. من به مدت ۱۴ سال به‌عنوان دادستان کار کرده‌ام و می‌دانم سند دست اول برای دادستان‌ها بیش از هر چیزی درخصوص رسیدن به حقیقت دارای اهمیت است و تلاش‌شان این است که به هدف بالقوه خود برسند. به همین جهت است که دادستان‌ها آگاهانه روی اسناد قابل تایید و مستقل که مکمل شهادت کسی است، تمرکز می‌کنند. برای مثال به فرآیند دادگاه پل مانافورت در هفته گذشته توجه کنید. دادستان‌ها روز دوشنبه با نقل قول از یک قاضی فدرال تایید کردند که مانافورت به اف‌بی‌آی دروغ گفته است. برای مولر و یک دادستان خوب، این یک ‌عهدشکنی به‌حساب می‌آید. مولر به‌طور مداوم مانافورت را به‌عنوان شاهد نپذیرفت، درحالی‌که ممکن بود به این طریق در عمل بتواند در درون حلقه ترامپ نفوذ کند اما مولر ترجیح داد از مانافورت در این پرونده استفاده نکند.

اما نوع همکاری کوهن مورد رضایت مولر قرار دارد. چرا که وی را به مستندات دسته اول رهنمون خواهد کرد. ترامپ نیز همچون یک رئیس در خطر افتاده، هر نوع همکاری بین مولر و کوهن را برای خود یک تهدید حساب می‌کند و به همین دلیل است که علیه این همکاری‌ها با عصبانیت صحبت می‌کند.

در این راستا رئیس‌جمهوری آمریکا هفته گذشته پیش از اینکه از نیروی هوایی آمریکا دیدار کند در مصاحبه‌هایی کوتاه با خبرنگاران کوهن را فردی ضعیف خواند و وی را متهم کرد که دروغگو است. این سخنان در واقع نشان‌دهنده ترس هدف بالقوه(ترامپ) است که بیم آن دارد فاز جدیدی از پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا مطرح شود.  ترامپ به خوبی می‌داند که همکاری شاهدان با دادستان‌ها چگونه می‌تواند به سرانجام رسیدن یک پرونده کمک کند و خود به چشم دیده است که چگونه رهبران و مدیران فاسد سازمان‌ها از این طریق محکوم شده‌اند.

الی هانیگ می‌افزاید: من زمانی که به‌عنوان دادستان کار می‌کردم اول از اظهارات شاهدان رده پایین علیه مدیران رده میانی استفاده می‌کردم و همین بازی را با مدیران رده میانی علیه مدیران رده بالا ادامه می‌دادم.  الی هانیگ تصریح می‌کند: ترامپ آشکارا اشتباه می‌کند و اظهارات کوهن در مورد زمان‌بندی سازمان ترامپ برای به‌دست آوردن یک سود معاملاتی املاک در مسکو درست است. نام این طرح پروژه مسکو است.

کوهن در کنگره در جمع نمایندگان سنا به دروغ گفته بود که پروژه مسکو در ژانویه سال ۲۰۱۶ به پایان رسیده است. مدارک جدید نشان می‌دهد که کار سازمان ترامپ روی پروژه مسکو همچنان در ماه ژوئن سال ۲۰۱۶، پس از اینکه دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواهان شد، همچنان ادامه داشته است. ایمیل‌ها و سایر مدارک نشان می‌دهد که سازمان ترامپ از ماه مه تا ماه ژوئن به کوهن دستور داده است که همچنان پروژه مسکو را به پیش ببرد.

این سند نشان می‌دهد که شاید پیش‌تر کوهن نمایندگان سنا را درخصوص زمان‌بندی پروژه مسکو بازی داده باشد اما این‌بار دروغ نمی‌گوید.

ترامپ روز پنج‌شنبه گفت که پروژه مسکو هرگز به پایان نرسید، حالا این پروژه چه اهمیتی داشته است؟ اما این مساله دارای اهمیت است. چراکه ترامپ برای تایید افتتاح یک نمایندگی املاک در روسیه باید به سراغ دولتمردان روسی می‌رفته است. حالا اینکه پروژه به پایان رسیده باشد یا نه، در هر حال ترامپ برای تایید آن باید به سراغ دولتمردان روسی می‌رفته است. اگر چنین چیزی صحت داشته باشد، مطمئنا سوال‌های زیادی مطرح خواهد شد.

مهم‌ترین سوالی که در این زمینه مطرح است اینکه آیا این پروژه موجب شده است که ترامپ درباره روسیه موضع نرم‌تری بگیرد. آیا این موضع نرمی که او اتخاذ کرده برای به‌دست آوردن تاییدیه روسیه بوده است؟

آیا ترامپ مانافورت را که به‌عنوان رئیس کارزار انتخاباتی‌اش بدون حقوق انتخاب کرده، به‌دلیل ارتباط خوبش با ولادیمیر پوتین بوده است؟ آیا ارتباطی بین حکومت روسیه و سازمان ترامپ برای ایمیل‌های هیلاری کلینتون وجود دارد؟

تمامی این سوال‌ها احتمالا از سوی بازرس مولر پیگیری خواهد شد. مولر می‌داند که کوهن از همه چیز با خبر است و همکاری کوهن با بازرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا اصلا خبر خوبی برای دونالد ترامپ به‌حساب نمی‌آید.

مولر می‌تواند برای استخراج اطلاعاتی همچون نقض قوانین مالی کارزارهای انتخاباتی از سوی ترامپ، روی کمک کوهن حساب باز کند. او می‌تواند اطلاعات بیشتری از پول حق‌السکوت ارائه بدهد.او خود در این پرونده متهم است (ترامپ به دو زن که ارتباط نامشروع با آنها داشته، حق‌السکوت داده است).

همکاری فدرالی برای همه یا هیچ چیز است. اگر کوهن اطلاعاتی ارائه بدهد یعنی اینکه تا آخر بازی باید با مولر همکاری کند و تنها منحصر به اطلاعات خاص نمی‌شود. الی هانیگ می‌گوید: این یک بازی عادلانه است. اگر کوهن چیزی می‌داند پس مولر هم باید بداند. برای همین است که ترامپ در این چند روز بسیار آشفته و متلاطم بوده است.