چهار روز پردلهره ترامپ عکس: AFP

اگر دادستان پرونده به حیثیت کاری خود فکر کرده باشد، پرونده‌ای که او باز کرده، ممکن است با اطلاعات شوکه‌کننده‌ای روبه‌رو شود و به تکمیل نقاشی رسواکننده دونالد ترامپ رنگ تازه‌ای ببخشد و نشان دهد که چقدر حلقه دونالد ترامپ در این پرونده ناراست بوده‌اند. سخنان مایکل فلین در دادگاهی که بعد از تنظیم این گزارش برگزار می‌شود، می‌تواند سرنخ‌های جدیدی ارائه دهد که برای تکمیل پازل این پرونده از سوی رابرت مولر موثر باشد. در این پرونده تاکنون سه نفر مجرم شناخته شده‌اند، یک نفر در دادگاه محکوم شده و هفت نفر دیگر به نقش خود اعتراف کرده‌اند و ۳۶نفر هم که با اتهام روبه‌رو هستند، گفته‌اند که حاضر به همکاری در پرونده روسیه هستند. در میان این ۳۶ نفر، چندین نفر از مشاوران ارشد دونالد ترامپ دیده می‌شوند.

روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز هم نوشت که دادگاه مایکل فلین می‌تواند نقطه عطف باشد.

به گفته این روزنامه چگونگی اعترافات فلین که در دسامبر سال گذشته اعتراف کرد به مقامات فدرالی دروغ گفته است، می‌تواند برای دونالد ترامپ سنگین تمام شود؛ زیرا فلین برای سبک کردن جرم خود گفته که حاضر است با بازرس مولر درخصوص پرونده روسیه نهایت همکاری را بکند. هر بار که پرونده‌ای جدید درخصوص دخالت روسیه در انتخابات آمریکا مطرح می‌شود، بازیگران کلیدی بیشتری درگیر این پرونده می‌شوند. سی‌ان‌ان می‌گوید که دادگاه روز سه‌شنبه درام ترامپ را به نقطه تاریخی خود می‌رساند.

مولر به‌خوبی توانسته است که پال مانافورت و معاونش ریک گیتس را به گوشه رینگ بیندازد و آنها را تحت فشار قرار دهد. او توانست با ردیابی ارتباطات این دو با چهره‌های اوکراینی نزدیک به روسیه، از طریق پرونده کلاهبرداری این دو را تحت فشار قرار دهد. در این شرایط دادگاه پال مانافورت نیز می‌تواند همپای دادگاه مایکل فلین قابل‌توجه باشد. فاز جدیدی که مولر آغاز کرده است به معنای واقعی عوض‌کننده بازی است. مولر زمانی که با اخراج جیمز کومی از سوی ترامپ مواجه شد، عجله به خرج نداد و آن را به تبانی بین روسیه و دونالد ترامپ نسبت نداد. او به نقاط تاریک پرونده رفت تا با تاباندن نور، بخش‌هایی را که ممکن بود به چشم دیگران نیاید به عرصه عموم بیاورد. از سوی دیگر اعترافات مایکل کوهن، وکیل سابق شخصی رئیس‌جمهوری آمریکا بازی علیه ساکنان کاخ سفید را وارد فاز تازه‌تری کرده است. همکاری کوهن که از زیر و بم ترامپ با خبر است، زنگ خطر را برای رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده به صدا در آورده است.

اعترافات جدید کوهن مبنی بر اینکه در سنا دروغ گفته و تاریخ پایان پروژه مسکو را جابه‌جا کرده است، نشان می‌دهد که تیم ترامپ حتی پس از اینکه وی رسما نامزد جمهوری‌خواهان شد، با روس‌ها در ارتباط بوده‌است. در گفته‌های اولیه کوهن اعلام شده بود که پروژه مسکو که یک پروژه سنگین معاملات املاکی به‌حساب می‌آمد، در ژانویه سال ۲۰۱۶ به بن‌بست رسیده و دیگر ادامه داده نشده است؛ اما وکیل شخصی ترامپ اخیرا اظهار کرده که در این‌باره دروغ گفته است و این پروژه تا ماه ژوئن ادامه داشته است. این درست زمانی بود که ترامپ نامزدی خود را در میان جمهوری‌خواهان قطعی کرده بود. شیوه همکاری مشاوران و دستیاران سابق ترامپ موجب شده است تا او با توییتی خشمگینانه پاسخ دهد: «مولر، که خیلی متفاوت‌تر از آن چیزی است که مردم فکر می‌کنند، دنبال حقیقت نیست و دستش با دموکرات‌ها در یک کاسه است. گویا پیدا کردن حقیقت ماجرا برای آنها عملیات بدی است.»

 

04-05