شب خشم و هیاهو در پاریس

برخی می‌گویند حضور نیروهای نظامی و امنیتی در روز شنبه در فرانسه به حدی بالا بوده که گویی یک کودتا رخ داده است. در سراسر فرانسه در حدود ۸۹ هزار نیرو ساکن شده بودند و از این مقدار ۸ هزار نفر در پاریس مستقر بودند. هدف این نیروها این بود که اجازه ندهند مانند هفته گذشته اعتراض‌ها شکل گسترده‌ای به خود بگیرد اما موفق به انجام این کار نشدند. به‌رغم این حضور سنگین نیروها، روز شنبه شهرهای مارسی، بورودو، لیون و تولوز نیز به‌شدت شلوغ شده بودند و شعار تمامی معترضان استعفای مکرون بوده است. پاریس نیز شاهد یکی از خشونت‌آمیزترین تظاهرات برگزار شده در روز شنبه بود. پلیس برای سرکوب معترضان از وسایل نقلیه نظامی استفاده کرد و در مواردی هم پاسخ معترضان را با گاز اشک‌آور داد. بی‌بی‌سی نیز می‌گوید پلیس فرانسه از گلوله‌های پلاستیکی نیز برای متفرق کردن مردم استفاده کرده است.

از ۱۳۵ زخمی نیز گزارش‌ها حکایت از این دارد که ۷۱ نفر آنها راهی بیمارستان‌ها شده‌اند. مقامات فرانسه تخمین می‌زنند که در سراسر فرانسه ۱۳۶ هزار نفر حضور داشته که از این تعداد معترض، ۱۰ هزار نفر آنها در پاریس به خیابان‌ها آمده بودند.  امانوئل گرگور، شهردار پاریس در گفت‌وگو با یکی از رادیوهای فرانسوی گفت که شدت خسارت‌ها نسبت به هفته قبل بالا نبوده اما گستردگی آن بیشتر بوده است. او گفت: خشونت‌ها نیز در این هفته افزایش پیدا کرده بود. تعداد گلوله‌های پلاستیکی استفاده شده در این هفته بسیار بیشتر بوده است.

باد شدید که اواخر شب شنبه وزیدن گرفت شدت گاز اشک‌آور را بیشتر کرده بود و معترضان برای مقابله با شرایط موجود، آتش روشن کرده بودند.  امانوئل مکرون نیز سکوت دو هفته‌ای خود را شکست و در توییتی از نیروهای نظامی خود تشکر کرد اما فشارها برای پاسخگویی او بیشتر شده است. او در مورد نیروهای نظامی که در خیابان‌ها برای مقابله با معترضان حضور داشتند، نوشت: «شجاعانه و حرفه‌ای عمل کردید». یکی از مقامات فرانسه می‌گوید که در هفته جاری یا اوایل هفته بعد مکرون با مردم مستقیم گفت‌وگو خواهد کرد. خبر دیگر اینکه ترامپ این اعتراض‌ها را ناشی از توافق آب و هوایی پاریس می‌داند که موجب از بین رفتن مشاغل در فرانسه شده است. او همچنین به دروغ ادعا کرد که مردم فرانسه در شعارهایشان می‌گفتند که آنها ترامپ را می‌خواهند. این ادعای ترامپ از سوی هیچ‌کدام از رسانه‌های فرانسوی مورد تایید قرار نگرفته است.

جنبش الهام‌بخش

جنبش جلیقه‌زردها از فرانسه به بلژیک و تونس نیز سرایت کرده است. پلیس بلژیک برآورد کرده است که در اعتراض‌های روز شنبه در این کشور حدود هزار تن حضور داشته‌اند. در بلژیک نیز معترضان خواهان کناره‌گیری دولت هستند. به گزارش رویترز، معترضان بلژیکی مانند فرانسوی‌ها جلیقه‌های زرد بر تن داشتند. در تونس نیز جنبشی به نام جلیقه قرمزها شکل گرفته و گفته است که هدف از تشکیل این جنبش درخواست برای تغییرات و اصلاحات است. در این بیانیه آمده است: جنبش جلیقه قرمزها گامی در مسیر مبارزه برای بازپس‌گیری کرامت و عزت تونسی‌ها است. این جنبش به اعتراضات مسالمت‌آمیز پایبند خواهد بود. در همین راستا، یوسف الشاهد، نخست‌وزیر تونس در اختتامیه کنفرانس ملی مبارزه با فساد در این کشور گفت:‌ مبارزه با فساد برای تقویت حاکمیت قانون و روند دموکراسی لازم است و باید همگان به تلاش در این راستا ادامه بدهند.

گزارش میدانی «دنیای اقتصاد» از تحولات پاریس را در اینجا بخوانید.