تلاش مکرون برای احیای وحدت ملی در فرانسه

«ساسکیا واندرون» و‌ «جیمز مسترز» گزارشگران سی‌ان‌ان در ۱۰دسامبر (دوشنبه ۱۹ آذر) نوشتند که مکرون همچنین با رهبران سیاسی و مقام‌های محلی هم دیدار کرد. هدف از این دیدارها «شنیدن صداهای مختلف و پیشنهادها با هدف بسیج آنها برای اقدام است.» سخنگوی الیزه اعلام کرد:‌ «رئیس‌جمهور می‌خواهد تمام قوای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی برای حل این مساله گرد هم آیند و با همه‌ مقامات دخیل دیدار کرده و صداها و پیشنهادهای مخالفان را بشنود.» گزارشگران سی‌ان‌ان می‌نویسند انتظار این است که مکرون در مسیر وحدت ملی حرکت کند. به گفته وزارت کشور فرانسه طی هفته جاری ۱۷۲۳ نفر مورد سوال قرار گرفتند، ۱۲۲۰ نفر بازداشت و ۱۳۵ نفر نیز مجروح شدند.

«واندرون- مسترز» می‌نویسند: مکرون از سوی چپ و راست مورد انتقاد قرار گرفته است و معترضان هم به‌دلیل بالا رفتن هزینه‌های زندگی اعتراض‌شان بالا گرفته است. معترضان بر این باورند که مکرون، به‌عنوان بانکدار سابق نمی‌تواند یا نمی‌خواهد کار چندانی برای از میان بردن بی‌عدالتی در جامعه فرانسه انجام دهد. در هر حال، وزیر دارایی فرانسه می‌گوید که اعتراضات «جلیقه‌زردها» برای اقتصاد این کشور «فاجعه بار» بوده است. تحلیلگران (دیروز دوشنبه) اعلام کردند انتظاری که از مکرون می‌رود این است که در نطق ملی خود تدابیری برای مقابله با این بحران را اعلام کند. «برونو لا میر» وزیر دارایی فرانسه هم وضعیت جاری را «بحرانی برای جامعه و دموکراسی» اعلام کرد. او در جریان بازدیدی از فروشگاه‌هایی که در پاریس در اعتراضات آسیب دیده‌اند، گفت: «این فاجعه‌ای برای کسب‌وکارها است، فاجعه‌ای برای اقتصاد است.»

معترضان خواهان استعفای مکرون هستند. روزنامه «لو پاریزین» هم گزارش داد که در پایتخت ۵۰ وسیله نقلیه سوزانده شده و ده‌ها کسب‌وکار تخریب شده و بعضی هم غارت شده‌اند. مقام‌ها در پاریس می‌گویند که ناآرامی‌ها میلیون‌ها یورو خسارات وارد کرده است. روز جمعه فدراسیون خرده‌فروشان فرانسه گفت که این گروه از زمان شروع اعتراضات در روز ۱۷ نوامبر حدود ۹۰۰ میلیون یورو (۱/ ۱ میلیارد دلار) ضرر کرده‌اند. کسب‌وکار رستوران‌ها نیز ۲۰ تا ۵۰ درصد افت کرده است. «فرانسوا آسیلین»، سرپرست فدراسیون کسب‌وکارهای کوچک و متوسط نیز اعلام کرد که اعتراضات برای این گروه ۱۰ میلیارد یورو هزینه داشته است. این نگرانی وجود دارد که اعتراضات حتی می‌تواند به افت درآمد صنعت گردشگری فرانسه هم منجر شود. براساس برخی گزارش‌ها، در سال ۲۰۱۷ بیش از ۴۰ میلیون توریست از پاریس بازدید کردند که یک رکورد بود.

«واندرون- مسترز» گزارشگران سی‌ان‌ان، همچنین می‌افزایند که درگیری با پلیس، پرتاب ده‌ها گلوله پلاستیکی و گاز اشک‌آور و سوزاندن وسایل نقلیه نشان می‌دهد که فشار بر دولت مکرون بسیار افزایش یافته است. به نوشته این گزارشگران، معترضان پاریس را فلج کرده‌اند. برج ایفل به‌عنوان نماد پاریس هم تعطیل شد و به‌دنبال آن برخی ایستگاه‌های مترو هم تعطیل و رویدادهای ورزشی در این کشور به‌حال تعلیق درآمده یا لغو شدند. حدود ۸ هزار پلیس در پایتخت و ده‌ها هزار هم در دیگر نقاط این کشور به حالت آماده‌باش در آمدند. این اعتراضات نه‌تنها به مارسی و تولوز در جنوب فرانسه هم کشیده شد، بلکه تونس و مونته‌نگرو را هم بی‌نصیب نگذاشت. در تونس جنبش اعتراضی «جلیقه‌‌قرمزها» با هدف درخواست برای تغییرات و اصلاح در کشور آغاز شد. در مونته‌نگرو هم معترضان با پوشیدن جلیقه‌های زردرنگ به تقلید از معترضان فرانسوی، دست به راهپیمایی علیه دولت زدند. راهپیمایی جلیقه‌زردها در پودگوریتسا، پایتخت مونته‌نگرو توسط یک گروه حامی اپوزیسیون و در اعتراض به دستگیری «نبوجسا مدوجویچ»، یک قانون‌گذار اهل مونته‌نگرو برگزار شد.

همچنین «ماتئو سالوینی» معاون نخست‌وزیر ایتالیا گفت که رئیس‌جمهوری فرانسه مقصر اعتراضات «جلیقه‌زردها» در این کشور است. او تاکید کرد تا به آنچه در فرانسه درحال وقوع است، توجه کرده و به اعتراضات گوش دهد. وی که رهبری حزب راستگرای لیگ را برعهده دارد، مکررا امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه را به‌خاطر سیاست‌های مهاجرتی‌اش مورد انتقاد قرار داده و اکنون نیز وی را مقصر تظاهرات جلیقه‌زردها در پاریس می‌داند و معتقد است که این رخدادها اثباتی برای این مساله است که وی جایگاه سیاسی خود را از دست داده است. سالوینی ادامه داد: «تاریخ نشان خواهد داد که اگر مکرون به‌جای ایتالیا بر فرانسه تمرکز داشت امروز با مشکلات کمتری در کشورش روبه‌رو می‌شد. مکرون مالیات را برای کسانی کم کرده که درآمد خوبی دارند و در عوض مالیات آنهایی را افزایش داده که درآمد چندانی ندارند. دولت ایتالیا تمایلی برای تبعیت از چنین نمونه‌ای ندارد.»

به هر روی، «دومینیک موسی» متخصص سیاست خارجی به سی‌ان‌ان می‌گوید که نه تنها رئیس‌جمهور در بحران است، بلکه آینده اروپا هم در تعلیق است. او می‌گوید: «طی چند ماه آینده انتخابات اروپا است و فرانسه ظاهرا حامل امیدها و ترقی‌های اروپاست. اگر دیگر چنین نباشد چه؟ اگر رئیس‌جمهور قادر به حمل این پیام نباشد چه؟ این مربوط به آینده دموکراسی است.» این متخصص می‌افزاید: «اگر مکرون فرانسه را به ایتالیا تبدیل کند چه؟ وضعیت جدی‌تر از این حرف‌ها است، زیرا ما دولتی متمرکز داریم که نقش مهمی در توازن قدرت در اروپا ایفا می‌کند، اما اشتباه نکنید. این نسخه‌ای فرانسوی از پدیده‌ای جهانی‌تر است.»

اعتراضات فرانسه باعث موج‌سواری ترامپ هم شده است. رئیس‌جمهوری آمریکا با انتشار توییتی اعتراضات در فرانسه را نشانه «عدم کارآیی» توافق پاریس در مورد تغییرات آب و هوایی دانست و نوشت: «توافق پاریس چندان برای پاریس خوب کار نمی‌کند! در سراسر فرانسه تظاهرات و شورش است. مردم نمی‌خواهند ارقام هنگفت بپردازند؛ ارقامی که بیشترش به کشورهای جهان سوم می‌رود (و به شکل نامعلومی خرج می‌شود) تا شاید از محیط زیست محافظت شود. آنها شعار می‌دهند «ما ترامپ را می‌خواهیم» عاشق فرانسه هستم.»

ژان‌ ایو ‌لودریان، وزیر امورخارجه فرانسه، در واکنش به ترامپ، او را دعوت کرد تا در امور داخلی فرانسه دخالت نکند. او گفت: «ما به امور سیاسی داخلی آمریکا کاری نداریم و می‌خواهیم که آمریکا هم همین کار را بکند.» وزیر خارجه فرانسه همچنین گفت رئیس‌جمهور آمریکا «مراقب باشد چه می‌گوید.» وزیرخارجه فرانسه تصریح کرد که نسبت به تهدید دموکراسی و نهادهای فرانسه بعد از سه هفته اعتراضات جنبش جلیقه‌زردها نگران است. او گفت: «من می‌دانم دموکراسی چقدر شکننده است و خطر علیه نهادهای ما و کلیت زندگی ما است.»