روسیه درحالی در رده دوم این موسسه قرار می‌گیرد که رشد عجیبی در دنیا در زمینه تولید تسلیحات داشته و ۵/ ۹ درصد تسلیحات جهان در سال ۲۰۱۷ را این کشور تولید کرده است. ایالات‌متحده در این رده‌بندی همچنان در صدر فهرست است و ۵۷درصد تسلیحات دنیا را این کشور تولید می‌کند. پس از روسیه نیز بریتانیا قرار می‌گیرد که تولید ۹ درصد از محصولات جنگی در جهان را در سال ۲۰۱۷ به عهده داشته است. در فهرست ۱۰۰ کشور تولید‌کننده موسسه «SIPRI» آمده است که روسیه با ۵/ ۸درصد رشد فروش در سال ۲۰۱۷ توانسته است، ۷/ ۳۷ میلیارد دلار درآمد کسب کند. سیمون ویزمن، یک محقق ارشد در «SIPRI» در یک کنفرانس خبری درخصوص رشد مسکو در تولید تسلیحات گفت: «کمپانی‌های روسی از سال ۲۰۱۱ به این‌سو در زمینه تولید تسلیحات رشد فوق‌العاده‌ای داشته‌اند.» او افزود: «روسیه هزینه بیشتری می‌کند تا تسلیحات خود را به‌روزتر کند.»

ویزمن به سی‌ان‌ان می‌گوید: «این کمپانی‌ها در بازار روسیه هیچ رقابتی با یکدیگر ندارند و از افزایش هزینه‌های نظامی از سوی ولادیمیر پوتین منفعت می‌برند.» البته داده‌های «SIPRI» نشان می‌دهد روند افزایش هزینه‌های نظامی در سال ۲۰۱۷ از سوی ولادیمیر پوتین متوقف شده است و زمانی که روسیه ۹/ ۳ تریلیون روبل (۶۱ میلیارد دلار) در حوزه نظامی هزینه کرد، این رقم نشان می‌دهد که روسیه در سال ۲۰۱۷ در حدود۱۷ درصد نسبت به سال گذشته‌اش کمتر در حوزه دفاعی هزینه کرده است. این کاهش هزینه یک برگشت تند و سریع است درحالی‌که روسیه قرار بوده است تا سال ۲۰۲۵ روند هزینه‌های نظامی‌اش را برای به‌روزرسانی تسلیحات جنگی‌ افزایش دهد. با این حال صادرات روسیه در سال ۲۰۱۷ نه‌تنها کاهش پیدا نکرده بلکه توانسته است آن را بالا نگه دارد و در این زمینه کمپانی‌های روسی در فهرست ۱۰۰ تولید‌کننده برتر تسلیحات قرار گرفته‌اند.  فروش تسلیحات در سال ۲۰۱۶ در جهان ۵/ ۲ درصد رشد داشته و به رقم ۲/ ۳۹۸ میلیارد دلار رسیده است. این رقم نشان می‌دهد که فروش تسلیحات در دنیا نسبت به سال ۲۰۰۲، در حدود ۴۴ درصد افزایش داشته است. این اطلاعات البته شامل چین نمی‌شود زیرا اطلاعاتی از کمپانی‌های این کشور در دسترس نیست.

از دیگر ارقام قابل‌توجه در این گزارش رشد ۲۴ درصدی ترکیه در سال ۲۰۱۷ در فروش تسلیحات است. پیتر ویزمن، یکی دیگر از اعضای ارشد موسسه «SIPRI» می‌گوید: این ارقام قابل‌توجه از جاه‌طلبی‌های ترکیه در زمینه توسعه تسلیحات جنگی حکایت دارد تا نیازهای خود را راسا تامین کند و به سوی خودکفایی حرکت کند.  در میان ۱۰۰ کمپانی برتر تولید‌کننده تسلیحات در دنیا، ۴۲ کمپانی به آمریکا تعلق دارد و همه آنها سر جمع رشد ۲ درصدی در فروش تسلیحات داشته‌اند و به رقم ۶/ ۲۲۶ میلیارد دلاری رسیده‌اند.  آئود فلورانت، مدیر موسسه «SIPRI» می‌گوید: کمپانی‌های آمریکا به‌طور مستقیم از تقاضای تولید تسلیحات از سوی پنتاگون بهره می‌برند. در این گزارش لاکهید مارتین همچنان به‌عنوان برترین تولید‌کننده تسلیحات دنیا شناخته می‌شود. در این گزارش آمده است که این شرکت با فروش ۹/ ۴۴ میلیارد دلاری توانسته است همچنان مقام نخست خود را حفظ کند.

اوایل دسامبر درخصوص بودجه دفاعی آمریکا یک جلسه برگزار شد و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا توانست بر ایده کاهش بودجه نظامی غلبه کند. درحالی‌که بودجه نظامی ۷۱۶ میلیارد دلاری برای سال ۲۰۱۹ پیشنهاد شده بود، در نهایت با اصرار ترامپ این رقم به ۷۵۰ میلیارد دلار رسید.