رفراندوم؛ آخرین راه نجات ترزا می

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، اکونومیست نوشت: ترزا می موفق شد به تندروها رو دست بزند؛ اما حجم مخالفت‌های آنها نشان داد که امید او برای جلب‌نظر پارلمان در مورد توافق برگزیت واقع‌گرایانه نبوده است. البته این فقط طرح ترزا می نبود که شانسی برای اخذ تایید پارلمان نداشته است؛ بلکه هیچ‌یک از انواع برگزیت نمی‌توانست تایید اکثریت وست‌مینستر را به خود اختصاص دهد. به اعتقاد اکونومیست لازم است خانم می این موضوع را تشخیص دهد که او و کشورش تنها یک راه برای خروج از این بن‌بست در اختیار دارند. راهش این است که از نمایندگان پارلمان گذر کنند و نظر مردم را به‌طور مستقیم جویا شوند. تلاش برای کودتا علیه ترزا می در هفته‌ای که گذشت حکایت از رازی داشت که پارلمان به بدترین نحو آن را مخفی نگهداشت.

 آن دسته از نمایندگان پارلمان انگلیس که عضو گروهی موسوم به «گروه تحقیقات اروپایی محافظه‌کاران مخالف اتحادیه اروپا» هستند، از زمانی که متوجه شدند می خواستار یک خروج «نرم‌تر» از اتحادیه اروپاست و نه یک جدایی افراطی که آنها طالب آن بودند، تلاش کردند تا ۴۸ امضای مورد نیاز برای رای عدم اعتماد به ترزا می را جمع‌آوری کنند. طرفداران برگزیت سخت بر این باورند که روش می منجر به نوعی وابستگی رعیت‌وار به اتحادیه اروپا خواهد شد؛ اما مشکل این است که آنها قادر نیستند هیچ طرح جایگزینی برای متقاعدساختن همکارانشان در پارلمان ارائه کنند. با شکست شورش آنها علیه می، بریتانیا از یک دردسر تازه جان سالم به در برد.

 البته خوبی ماجرا هم این بود که خانم می تا پیش از انتخابات بعدی سال ۲۰۲۲، مجبور به استعفا شده است. او ثابت کرد که یک نخست‌وزیر ضعیف و یک مبارز فاجعه‌بار است. به اعتقاد اکونومیست حالا که خروج از اتحادیه اروپا به یک تعریف مشخص رسیده است، به نفع کشور است که بار دیگر اعلام کند که آیا هنوز می‌خواهد اتحادیه اروپا را ترک کند یا نه. در این هفته بیش از هر زمان دیگری آشفتگی وست‌مینستر نشان‌دهنده لزوم مراجعه دوباره به نظر مردم بود.