با این حال در این حرکت تاریخی، سناتورها با رای ۵۶ به ۴۱، خواستار توقف حمایت نظامی آمریکا از عربستان در جنگ با یمن شدند. این جنگ تاکنون ده‌ها هزار نفر کشته داشته و موجب انتقادات بسیاری شده؛ چراکه یمن را در آستانه یک قحطی قرار داده است.  کمیته روابط خارجی سنا که رهبری آن را باب کروکر جمهوری‌خواه بر عهده دارد، تصویب این دو قطعنامه را پیشنهاد کرده بود. رسانه‌های آمریکا پیش‌تر به نقل از مقام‌های آگاه سازمان اطلاعات آمریکا، یعنی سیا گزارش کرده بودند که نتیجه تحقیقات نشانگر مسوولیت کامل محمد بن‌سلمان در قتل جمال خاشقجی است. با این حال دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری و مایک پمپئو، وزیرخارجه ایالات‌متحده آمریکا می‌گویند مسوولیت ولیعهد سعودی در این قتل «هنوز محرز نشده» است و احتیاج به تحقیقات بیشتر دارد.

اعضای مجلس سنا هفته گذشته و پس از دیدار با جینا هاسپل، رئیس سازمان سیا، اعلام کردند شکی در مسوولیت بن‌سلمان در این قتل وجود ندارد. این درحالی است که دولت ترامپ از کنگره خواسته بود تا روابط با عربستان سعودی را به‌دلیل نقش کلیدی این کشور در مقابله با ایران و مشارکت‌های اقتصادی سودآور برای ایالات‌متحده از جمله فروش سلاح، تیره نکند.

قطعنامه مجلس سنا برای قطع کمک به ائتلاف سعودی در یمن، مخالفت اکثریت سناتورها با این درخواست را نشان داد. این قطعنامه با ۵۶ رای موافق نشان از این دارد که سنا توجهی به خواسته‌های ترامپ نداشته است. ایالات‌متحده آمریکا حامی اصلی ائتلاف عربی به رهبری سعودی در جنگ یمن علیه حوثی‌ها و متحدانشان است. از زمان ورود عربستان و هم‌پیمانانش به میدان جنگ در یمن، میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند. در این راستا اعضای مجلس نمایندگان باید برای تبدیل این دو قطعنامه به قانون الزام‌آور، به آنها رای مثبت دهند. با توجه به کسب اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان توسط حزب دموکرات در انتخابات اخیر، چنانچه بررسی این قطعنامه‌ها بعد از تعطیلات سال نو و تغییر ترکیب کنگره آغاز شود، به احتمال زیاد رای مثبت مجلس نمایندگان را کسب خواهد کرد. این برای نخستین‌بار است که هر دو اتاق کنگره قطعنامه‌ای را برای خروج نیروهای ایالات‌متحده از یک ائتلاف نظامی تحت لوای قانون «جنگ قدرت‌ها» تصویب کردند. قانون مزبور در سال ۱۹۷۳ تصویب شده و اجازه دخالت آمریکا برای حضور در یک جنگ را به شرط تامین منافع واشنگتن می‌دهد.  در این راستا دست‌کم ۷ نفر از جمهوری‌خواهان به دموکرات‌ها پیوستند و به این قطعنامه رای مثبت دادند. سناتورها بلافاصله پس از رای مثبت به پایان حمایت نظامی آمریکا از ائتلاف عربی، به سراغ ماجرای قتل وحشتناک جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار واشنگتن‌پست رفتند. سناتورها اصرار دارند که قتل جمال خاشقجی به دستور مستقیم محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی صورت گرفته است و وی را مسوول این قتل معرفی کردند.  خاشقجی، خبرنگار عربستانی که ساکن آمریکا بود در ماه اکتبر در داخل کنسولگری عربستان در استانبول به طرز وحشیانه‌ای به قتل رسید. رای سنا که مخفی هم بود، رهبران مجلس نمایندگان آمریکا را تحت فشار قرار می‌دهد تا پیش از پایان این دوره نسبت به قطعنامه خاشقجی رای بدهند.  در گزارش سنا آمده است: «ایالات‌متحده محمد بن‌سلمان را مسوول قتل جمال خاشقجی می‌داند.» باب کروکر رئیس شورای روابط خارجی سنا می‌گوید: «این بیانیه مستحکم بود. نشان داد که ما در کنار ارزش‌های خود ایستاده‌ایم.» این درحالی است که ترامپ گفته است واشنگتن کنار ریاض ایستاده است. او قول داده است که قانون «جنگ قدرت‌ها» را وتو کند.

 

دست‌های آلوده در قتل خاشقجی