دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده روز جمعه اعلام کرد که میک مولوانی را که پیش‌تر مدیر بودجه‌بندی‌اش بوده، به‌عنوان رئیس کارکنان کاخ سفید انتخاب کرده است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، ترامپ پس از اینکه از سوی چند نفر جواب منفی شنید به گزینه مولوانی رسیده است. برای جمهوری‌خواهان مولوانی یک انتخاب خیلی خوب است؛ اما وی به خط تندروی جمهوری‌خواهان تعلق دارد. وی در نزد جمهوری‌خواهان از سابقه خوبی برخوردار است و نماینده کنگره در کارولینای جنوبی بوده و از سازوکار کنگره به خوبی خبر دارد و ارتباط خوبی هم با رئیس‌جمهوری آمریکا دارد. در میان برخی از مقامات کاخ سفید از مدت‌ها پیش از مولوانی به‌عنوان «طرح اصلی ب» یاد می‌شده است.

ترامپ هفته پیش در توییتی اعلام کرد که قصد تغییر جان کلی، رئیس کارکنان کاخ سفید را دارد و از نیک آیرز، سیاستمدار اجرایی جورجیایی که رئیس کارکنان مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا نیز بوده به‌عنوان جانشین جان کلی یاد کرد.

هرج‌ومرج این چند روزه در کاخ سفید برای انتخاب جانشین رئیس کارکنان کاخ سفید، موجب شد اسم‌های زیادی مطرح شوند؛ اما هر اسمی عذر و بهانه‌ای پیدا کرد تا جواب منفی به دونالد ترامپ بدهد. از معروف‌ترین اسم‌هایی که در این زمینه مطرح شد استیو منوچین، وزیر خرانه‌داری کاخ سفید بود که وی در پاسخ به خبرنگاران گفته بود که از وضعیت فعلی‌اش راضی است.  ترامپ اما روز جمعه در یک توییت نوشت: «خوشحالم که میک مولوانی مدیر اداره مدیریت و بودجه را به‌عنوان رئیس کارکنان کاخ سفید معرفی کنم و او را جایگزین ژنرال جان کلی خواهم کرد که با افتخار برای کشورش خدمت کرد. میک در مدیریت اداره مدیریت و بودجه عالی کار کرده است...»

رئیس‌جمهوری آمریکا عصر روز جمعه در یک توییت دیگر هم نوشت: «افراد زیادی بودند که دوست داشتند رئیس کارکنان کاخ سفید باشند؛ اما میک در این شغل عالی خواهد بود.»

در آغاز هفته گذشته، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که ۱۰ تا ۱۲ نفر را برای این شغل در نظر گرفته است؛ اما این فهرست در طول هفته مدام آب رفت. ترامپ در این خصوص با اعضای خانواده خود و با یکی از مشاوران برجسته‌اش به نام براد پارسکیل نیز پیش از انتخاب مولوانی دیدار داشت. مولوانی جانشین افرادی چون جان کلی و رینس پری‌بوس، اولین رئیس کارکنان کاخ سفید شده است. جان کلی تا آخر سال جاری کاخ سفید را ترک می‌کند.

جان کلی درحالی از سمت خود مجبور به استعفا شده که وی شهره به همکاری با هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه بود؛ اما در توصیف مولوانی گفته می‌شود که وی فردی به شدت جمهوری‌خواه است که به برنامه محافظه‌کارانه خود چسبیده و به این برنامه همچون کتاب مقدس نگاه می‌کند. او در اداره مدیریت و بودجه آمریکا نیز به همین شیوه عمل کرده است.  ریچارد بلومنتال، سناتور دموکرات از کانکتیکت از مولوانی به‌عنوان شخصی یاد می‌کند که به سختی می‌شود با او به صلح دست یافت. این سناتور بر این باور است که مو‌لوانی باید رابطه خود را با دموکرات‌های داخل سنا بهبود ببخشد. بلومنتال می‌گوید: آنچه وی در سازمان‌های پیشین انجام داده، در عمل به نابودی‌اش ختم شده است.

از نظر بلومنتال، مولوانی یک کپی از ترامپ با یک برنامه مشخص‌تر است و او همچون رئیسش عمل خواهد کرد و به جای اینکه در این دوران تبدیل به یک پل‌ساز باشد، به عامل تفرقه و جدایی بیشتر تبدیل خواهد شد. برخی می‌گویند که مولوانی به سرعت با عملیات ترامپ سازگار خواهد شد. او همچون ترامپ با اوباماکر به شدت مخالف است و گویی به صدای رئیس‌جمهوری در برنامه‌های راست‌گرایانه تبدیل خواهد شد. سارا هاکبی، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید می‌گوید که مولوانی با حفظ سمت در دفتر مدیریت و بودجه، به‌عنوان رئیس کارکنان کاخ سفید، از ابتدای سال جدید میلادی مشغول به‌کار خواهد شد.