ولادیمیر اوملیان، ‌وزیر زیرساخت‌های اوکراین در دیدار از شهر بندری واقع در دریای آزوف، گفت: «نه شوخی است نه فیلم هالیوودی. این یک موقعیت بسیار جدی است.» ماری‌پول هم‌اینک تبدیل به شهری شده است که بین روسیه و اوکراین کشمکش جدیدی ایجاد کرده است. درگیری جدید موجب نگرانی کشورهای غربی شده و فصل تازه‌ای از درگیری‌ها بین کشورهای غربی و روسیه کلید خورده است. برخی بر این باورند که با دستگیری ملوانان اوکراینی و توقیف دو کشتی این کشور در ۲۵ نوامبر امسال، روسیه تلاش می‌کند تا قوانین جدیدی را در دریای آزوف اعمال کند یا با پیشنهاد توافق جدیدی که محدودیت‌های بیشتری برای اوکراین به همراه داشته باشد، کی‌یف را تحت فشار قرار دهد. چین، چنین رویه‌ای را در دریای چین جنوبی در پیش گرفته است.

رفت‌وآمد روس‌ها در روز هشتم دسامبر در این منطقه به شدت افزایش پیدا کرد. اما روس‌ها منکر این شدند که قصد متوقف کردن مسیر کشتی‌های اوکراینی را دارند. آسان‌گیری درخصوص ورود کشتی‌ها، به آنچه مقامات اوکراینی از آن به‌عنوان بازی «شل‌کن سفت‌کن» یاد می‌کنند، موجب شد که روس‌ها به ۴ کشتی باری اجازه ورود به دریای آزوف و شهر بندی ماری‌پول که ۱۸اسکله دارد، داده شود. یکی از آنها یک کشتی لبنانی بود که به مدت ۱۲ روز انتظار کشید تا روس‌ها اجازه دهند که این کشتی از دریای سیاه به سمت دریای آزوف حرکت و از مسیر تنگه کرچ عبور کند و این کشتی از زیر پل تازه تاسیسی که توسط روس‌ها در کریمه احداث شده است عبور کنند.

مقامات اوکراینی می‌گویند پس از چند روز آسان‌گیری توسط روس‌ها، آنها مجددا ایجاد اختلال در عبور و مرور کشتی‌ها را در این منطقه آغاز کرده‌اند. گفته می‌شود که نزدیک به ۱۰۰ وسیله حمل‌ونقل دریایی منتظر اجازه روس‌ها برای ورود به دریای آزوف و نهایتا ورود به ماریپول هستند. این کشتی‌ها باید حتما از تنگه کرچ عبور کنند و نیاز به اجازه روس‌ها دارند.  تنگه کرچ نیز هم‌اینک به تنگه هرمز پیوسته است که از برجسته‌ترین تنگه‌ها در دنیا به‌حساب می‌آید. آندری کلاینمنکو، رئیس یک گروه تحقیقاتی مستقل که عبور و مرور کشتی‌ها را رصد می‌کنند به نقل از مقامات مرزی اوکراین می‌گوید که شمار کشتی‌هایی که منتظر ورود به اوکراین هستند، روزبه‌روز بیشتر می‌شود. البته او می‌گوید که صاحبان کشتی دیگر علاقه چندانی ندارند که کشتی‌های خود را به سمت ماریپول بفرستند. این کارشناس مسائل دریایی تصریح می‌کند که دیگر بحث بلوکه کردن مسیر کشتی‌ها نیست که صاحبان کشتی را مردد می‌کند، ترس از آینده رابطه بین روسیه و اوکراین، صاحبان کشتی را مردد کرده که کشتی‌های خود را به این منطقه بفرستند.

او پیش‌بینی می‌کند که این شهر در چند روز آینده خالی خواهد شد و همین امر سبب‌ مشکلات عدیده‌ای برای ساکنان این شهر خواهد شد، چراکه کشتی‌ها از ترس، دیگر تمایلی برای ورود به ین شهر بندری ندارند. چنین ترس‌هایی نشان می‌دهد که چگونه روسیه می‌تواند با اقدامات نه‌چندان زیادی یک شهر را تحت فشار قرار دهد. روسیه هر وقت که بخواهد می‌تواند مسیر کشتی‌ها را باز کند و هر وقت هم که اراده کرد، مانع ورود کشتی‌ها به ماری‌پول شود.  روسیه در مدت چهار سال درگیری‌اش با اوکراین تقریبا به همین شیوه عمل کرده است. این کشور زمانی که متوجه شد، شورشی‌های شرق اوکراین درحال واگذار کردن نبرد هستند، نیرو به این منطقه فرستاد و زمین بازی را به سود شورشی‌ها عوض کرد.