امیدها برای تعطیل نشدن دولت زمانی به پایان رسید که عقربه‌های ساعت، ۸ و سی دقیقه شب، به وقت محلی را نشان دادند. سنا و مجلس نمایندگان تنها تا آن ساعت وقت داشتند تا به یک توافق برسند. گفت‌وگوها مجددا برای به توافق رسیدن از روز گذشته آغاز شد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا گفته است اگر دموکرات‌های سنا با احداث دیوار مرزی با مکزیک موافقت نکنند و قانون بودجه به تصویب نرسد، برای تعطیلی طولانی مدت دولت آمادگی دارد. ترامپ در سخنانی در کاخ سفید گفت:‌ «امیدوارم این طور نشود ولی ما کاملا برای یک تعطیلی طولانی مدت آمادگی داریم.» همچنین ترامپ تصریح کرده است که در صورت تعطیل شدن دولت برای تعطیلات کریسمس به فلوریدا نخواهد رفت.

مجلس نمایندگان آمریکا جمعه به طرح بودجه موردنظر ترامپ با ۲۱۷ رای مثبت در برابر ۱۸۵ رای منفی رای داد اما جمهوری‌خواهان هنوز از آرای کافی برای تصویب این طرح در مجلس سنا برخوردار نیستند. بر اساس آیین نامه سنا، تصویب این طرح در این مجلس ۱۰۰ نفری به ۶۰ رای نیاز دارد ولی جمهوری‌خواهان تنها ۵۱ کرسی در اختیار دارند. پیش از این نیز بخش‌هایی از دولت آمریکا دو بار در ابتدای سال ۲۰۱۸ به‌خاطر اختلاف بر سر بودجه تعطیل شده بودند.  تعطیلی اخیر در شرایطی رخ داد که حتی مایک پنس با چاک شومر، رهبر دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان دیدار کرد و به‌دنبال راهی بودند که تا اندازه‌ای نظر ترامپ نیز تامین شود. این درحالی است که اصلا دونالد ترامپ حاضر به رها کردن طرح خود مبنی بر دیوار کشیدن نیست. ترامپ در کارزارهای انتخاباتی‌اش قول داده بود که در مرز مکزیک با آمریکا دیوار خواهد کشید. روز جمعه وقتی مدیر بودجه کاخ سفید، پوشه طرح‌های تعطیلی دولت را با خود حمل می‌کرد، دونالد ترامپ طی یک پیام ویدئویی از طریق توییترش اعلام کرد: «ما دولت را تعطیل می‌کنیم. کاری نمی‌توانیم انجام دهیم، برای اینکه ما نیاز به رای دموکرات‌ها داریم.»

تعطیلی این دوره مانند تعطیلی‌های قبلی تاثیر چندانی بر سازمان‌ها و وزارتخانه‌های حساس مانند پستخانه‌ها یا ارتش، خدمات امور کهنه‌سربازان، سازمان ارائه‌دهنده کوپن غذا به فقرا و خدمات درمانی و دارویی ندارد. اما ۳۸۰ هزار نفر ممکن است بدون آنکه پولی به آنها پرداخت شود، راهی خانه شوند. در این میان ۴۲۰ هزار نفر دیگر، مانند افسران گشت مرزی سوای اینکه مجبور به‌کار هستند، پولی دریافت نخواهند کرد. با ادامه تعطیلی دولت وزارتخانه‌هایی مانند کشاورزی، تجارت، کشور، امنیت داخلی، مسکن و توسعه شهری، حمل‌ونقل، خارجه و خزانه تحت‌تاثیر قرار خواهند گرفت. ناسا نیز از این طریق ضربه خواهد خورد.  ناظران می‌گویند که مذاکرات و رای‌گیری روز جمعه یک بن‌بست آشکار بود. به‌رغم اینکه مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری نیز در رای‌گیری شرکت کرده بود، جمهوری‌خواهان تنها توانستند ۴۸ رای جمع کنند و رای مخالفان نیز ۴۷ رای بود. رایی که به‌دست آمد نشان می‌دهد بیشتر از اینکه تایید رای ترامپ باشد، رد آن است. زیرا سناتورهای هر دو طرف گفته‌اند که این طرح قابل رای آوردن نیست و باید هر دو حزب برای رای آوردن نظر مساعد نسبت به طرح ترامپ داشته باشند. این طرح زمانی جواب خواهد گرفت که دموکرات‌ها هم با آن همراهی کنند.  سناتور میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان از کنتاکی و رهبر اکثریت گفت: برای حفظ انعطاف‌پذیری، گفت‌وگوهای بین کاخ سفید و رهبران دموکرات باید ادامه یابد. شومر اما در واکنشی به تعطیلی دولت اعلام کرد: این رای همان چیزی است که ترامپ هفته گذشته به آن تاکید کرده بود. او گفته بود که اگر طرح وی رای نیاورد با افتخار دولت را تعطیل و در این رابطه دموکرات‌ها را سرزنش خواهد کرد.

شومر افزود: طرح دیواری وی در اینجا، سنا، ۶۰ رای ندارد و سرجمع شاید بتواند به ۵۰ رای برسد. ما تمایل به ادامه گفت‌وگوها داریم. در ویدئوی روز جمعه اما ترامپ کمی از آتش لحن خود کاست و گفت: «با دیوار یا حصار یا هر چیز دیگری که شما می‌نامید، امنیت بیشتری حاصل می‌شود. به واقع ما نیاز به یک مانع قدرتمندتر داریم.» ترامپ تصریح کرد: «بیایید فراحزبی عمل کنیم و کار تمام شود. امیدوارم که تعطیلی چندان طول نکشد.» با این حال ناظران می‌گویند چشم‌انداز گفت‌وگوها چندان مثبت نیست. تیم گفت‌وگوی ترامپ شامل مایک‌پنس، معاون رئیس‌جمهوری، میک مولوانی، مدیر بودجه کاخ سفید و جرد کوشنر داماد دونالد ترامپ است.

با رد پیشنهاد دونالد ترامپ، احتمالا کاخ سفید باید به‌دنبال طرح‌های جایگزین برای دیوارسازی باشد. یکی از این طرح‌های جایگزین که زمزمه می‌شود اختصاص ۶/ ۱میلیارد دلار از ۵/ ۲ میلیارد دلار بودجه امنیت مرزها به این منطقه است اما هیچ‌کدام از این طرح‌های جایگزین منجر به دیوارسازی نخواهد شد. اما بعید است که این طرح هم رای بیاورد. زیرا جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان خواهان طرحی مشابه طرح دونالد ترامپ برای ساخت یک مانع در مرز مکزیک هستند و تحت این شرایط با دموکرات‌ها برای طرح‌های جایگزین به توافق نخواهند رسید.  جیم جوردن، نماینده جمهوری‌خواه از مجلس نمایندگان می‌گوید: «چیزی که من می‌خواهم یک پول واقعی برای ساخت دیوار است.» او تاکید کرد که ۶/ ۱ میلیارد دلار برای او کافی نیست. شومر اما به تیم رایزنی بودجه ترامپ گفته است که این طرح رای نخواهد آورد و به‌دنبال راه‌های جایگزین باشند.  احتمال اینکه طرح دیوارسازی ترامپ بتواند ۶۰ رای بیاورد بسیار ضعیف است و او برای این منظور نیاز به معجزه دارد. ترامپ به این منظور قصد دارد دموکرات‌ها را تحت فشار قرار دهد. او در توییتی اعلام کرد اگر دموکرات‌ها رای کافی ندهند، پس تعطیلی این دولت کار دموکرات‌ها است.