به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل «روزنامه دنیای اقتصاد»، خبرگزاری رویترز در گزارشی با پرداختن به جزئیات تعطیلی بخشی از دولت فدرال و چالش سیاسی میان ترامپ و دموکرات‌ها نوشت: پس از آنکه مجلس سنای آمریکا روز شنبه درخواست دونالد ترامپ برای تامین بودجه ساخت دیوار مرزی با مکزیک را به فرصت بعدی موکول کرد بخشی از دولت وی نیز تا پس از تعطیلات سال نو میلادی تعطیل خواهد بود. باتوجه به اینکه احزاب مخالف در سنا نتوانستند در مورد نحوه تامین بودجه ساخت دیوار مرزی به توافق دست یابند، میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنا، سناتور‌های آمریکایی را تا پس از تعطیلات به خانه فرستاد. این درحالی است که او خاطرنشان کرد درصورتی که توافقی در این زمینه حاصل شود با آنها تماس گرفته می‌شود. این تصمیم موجب شد بخشی از دولت ترامپ تا آن زمان تعطیل شود. قانون‌گذاران درحالی واشنگتن را ترک می‌کنند که به‌نظر می‌رسد دموکرات‌های سنا و ترامپ بیش از پیش با اختلاف مواجهند.

فرصت تامین بودجه یک‌چهارم از برنامه‌های دولت فدرال نظیر وزارت امنیت داخلی، مسکن، دادگستری و کشاورزی در نیمه شب شنبه به‌پایان رسید، بنابراین تعطیلی این بخش از دولت اکنون قطعی شده است. تا زمانی که این مناقشه به پایان نرسد حدود ۴۰۰ هزار نفر از کارکنان مهم فدرال در این وزارتخانه‌ها مجبور به انجام وظایف خود بدون دریافت حقوق و مزایای خود هستند. همچنین ۳۸۰ هزار نفر دیگر از این کارکنان به مرخصی اجباری موقت می‌روند. اقداماتی که در دایره اجرای قانون جای می‌گیرد و همچنین گشت‌های مرزی، ارسال و تحویل نامه‌ها و بسته‌ها و فعالیت فرودگاه‌ها ادامه می‌یابند. تعطیلی بخشی از دولت، هفته چالش‌برانگیز ترامپ را پس از استعفای ژنرال جیمز متیس در اعتراض به اعلام خروج آمریکا از سوریه تکمیل کرده است. برنامه ترامپ برای خروج تمامی نیروهای آمریکا از سوریه مورد انتقادات گسترده حتی از جانب جمهوری‌خواهان ارشد قرار گرفته است. این بحران سیاسی به‌همراه نگرانی‌ها از برانگیخته شدن حساسیت‌ها و نگرانی‌های سرمایه‌گذاران از عوامل اصلی تداوم زیان‌ در بازار بورس بود.

علنی شدن اختلافات گسترده

مایک پنس، معاون دونالد ترامپ و مایک مالوانی، رئیس دفتر ترامپ عصر روز شنبه دیداری را با چاک شومر، رهبر دموکرات‌های سنا ترتیب دادند اما به‌نظر می‌رسد پیشرفتی برای حصول توافق بازگشایی دولت ایجاد نشده است. سخنگوی شومر در این باره به خبرنگاران گفت: «مایک پنس در این جلسه پیشنهادی را مطرح کرد که نشان می‌دهد اختلافات عمیقی میان طرف‌ها وجود دارد.»

براساس گفته منابع آگاه به شبکه خبری ای‌بی‌سی پنس با لغو درخواست اولیه دولت برای دریافت بودجه ۵ میلیارد‌دلاری ساخت دیوار مرزی، پیشنهاد جدیدی برای دریافت ۱/ ۲ میلیارد دلار را مطرح کرده است. بنابر دلیل تعطیلی دولت، ترامپ برنامه خود را برای گذراندن تعطیلات در تفریحگاه خود در فلوریدا به تاخیر انداخته است. همچنین قرار است ملانی ترامپ، بانوی اول آمریکا که اکنون در فلوریدا است برای گذراندن تعطیلات سال نو در کنار ترامپ به واشنگتن بازگردد. یک مقام ارشد دولت ترامپ به خبرنگاران گفت که ترامپ همچنان در تلاش برای دریافت بودجه ۵ میلیارد دلاری ساخت دیوار مرزی با مکزیک و ارتقای تجهیزات امنیتی مرزی است. ساخت دیوار مرزی با مکزیک برای ممانعت از ورود مهاجران غیرقانونی به آمریکا از وعده‌های اصلی کمپین انتخاباتی ترامپ در سال ۲۰۱۶ بود اما دموکرات‌ها با ساخت چنین دیواری به شدت مخالف هستند و پیشنهاد تامین بودجه آن را رد کرده‌اند. ترامپ به دنبال دیدار با چند جمهوری‌خواه ارشد در کاخ‌سفید، با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود بار دیگر بر لزوم ساخت دیوار مرزی برای مقابله با بحران مهاجران غیرقانونی تاکید کرد. ریچارد شلبی از سناتورهایی که در این جلسه حضور داشته‌اند، تصریح کرد «دستیابی به یک توافق جایگزین و موقتی برای تامین بودجه در آینده نزدیک محتمل است.»

اوایل هفته جاری نمایندگان ارشد سنا و مجلس نمایندگان تصور می‌کردند که به توافقی برای کاهش بودجه ساخت دیوار مرزی دست یافته‌اند و ترامپ با امضای آن موافقت خواهد کرد اما ترامپ در آخرین لحظات بار دیگر بر خواسته خود برای دریافت بودجه ۵ میلیارد دلاری ساخت دیوار تاکید کرد. مجلس نمایندگان که اکنون دارای اکثریت جمهوری‌خواه است لایحه تامین بودجه ۵ میلیارد دلاری ساخت دیوار مرزی را به تصویب رساند اما این لایحه در سنا به بن‌بست خورد.

قمار سیاسی ترامپ

چاک شومر و نانسی پلوسی رهبران دموکرات سنا و مجلس نمایندگان در بیانیه‌ای مشترک اعلام کرده‌اند در صورتی که دولت کار خود را از سرنگیرد در ۳ ژانویه با توجه به ورود نمایندگان جدید به کنگره و کسب اکثریت از سوی دموکرات‌ها قانونی را به تصویب خواهند رساند تا دولت بازگشایی شود. درحالی‌که ساخت دیوار مرزی با مکزیک یک وعده انتخاباتی مهم ترامپ به‌شمار می‌آید اکنون این موضوع برای آمریکایی‌ها از اولویت برخوردار نیست. براساس نظرسنجی که رویترز در اواخر نوامبر انجام داد تنها ۳۱ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی معتقد بودند که ساخت دیوار مرزی باید جزو سه اولویت مهم کنگره باشد.

این موضوع نشان از آن دارد که ترامپ با قمار بر به‌ تعطیلی کشاندن دولت برای عملی کردن هدف خود ریسک سیاسی خطرناکی را به جان خریده است؛ آن هم در زمانی که دموکرات‌ها پس از کسب اکثریت مجلس نمایندگان در انتخابات نوامبر، در حال آماده‌سازی خود برای انتخابات مقدماتی برای ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ هستند و به این موضوع به‌عنوان اهرمی برای به چالش کشاندن ترامپ نگاه می‌کنند.

طولانی‌ترین مدت زمان تعطیلی دولت فدرال در آمریکا ۲۱ روز بود که در دسامبر ۱۹۹۵ و ژانویه همان سال رخ داد. علت این تعطیلی بروز اختلاف میان بیل کلینتون و جمهوری‌خواهان کنگره در زمینه تامین بودجه سلامت و بهداشت بود. بر اساس باور کارشناسان کلینتون توانست با حربه تعطیلی دولت، در نبرد با جمهوری‌خواهان به پیروزی دست یابد. در سال ۲۰۱۶، به دنبال درخواست جمهوری‌خواهان برای به تاخیر افتادن تامین بودجه «طرح سلامت اوباما» دولت برای ۱۶ روز تعطیل شد، اما این‌بار نیز جمهوری‌خواهان تحت فشار افکار عمومی قرار گرفتند و در نهایت تسلیم شدند.