به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد»، روزنامه سیدنی هرالد در گزارشی به بررسی دروغ‌پردازی‌های بی‌شمار ترامپ طی بیش از دو سال ریاست‌جمهوری وی پرداخته است. بر این اساس، سالی پر از دروغ، بیانیه‌های نادرست و ادعاهای گمراه‌کننده برای دونالد ترامپ با انتشار سریالی پیام‌های توییتری از جانب وی آغاز شد. او در ۲ ژانویه ادعاهای نادرستی را در مورد سه موضوع مورد علاقه خود- ایران، نیویورک‌تایمز و هیلاری کلینتون- منتشر کرد. سپس با نام بردن از سال ۲۰۱۷ آن را ایمن‌ترین سال برای هواپیماهای مسافربری دانست درحالی‌که از سال ۲۰۰۹ تاکنون هیچ سانحه هوایی در آمریکا رخ نداده است و در هر صورت نیز ر‌ئیس‌جمهور هیچ ارتباطی با ایمنی هواپیماها ندارد. این رشته از توییت‌ها آغازی برای سالی پر از فریب و سخنان جعلی بی‌سابقه برای ترامپ بود که او را تا حد زیادی از واقعیت دور کرد.

براساس اطلاعاتی که واشنگتن‌پست آن را منتشر کرد، با فرارسیدن سال ۲۰۱۸، دونالد ترامپ ۱۹۸۹ ادعای دروغ و جعلی را مطرح کرده بود. در انتهای سال ۲۰۱۸ تعداد این سخنان و ادعاهای جعلی و گمراه‌کننده به ۷ هزار ۶۰۰ رسیدند که به معنای ۱۵ ادعای نادرست در هر روز برای ترامپ است که این آمار نشان از سه‌برابر شدن تعداد این دروغ‌ها نسبت به سال ۲۰۱۷ دارد. حتی با اینکه اظهارات بدون پشتوانه ترامپ در حال گسترش یافتن است، شواهد روزافزونی مبنی بر شکست این رویکرد وجود دارد. براساس یک نظرسنجی که در ماه جاری انجام گرفت تنها کمتر از سه فرد از هر ۱۰ فرد آمریکایی اغلب اظهارات غلط او را باور کرده‌اند. اما نتایج یک نظرسنجی دیگر در ماه نوامبر نشان داد که ۵۸ درصد از رای‌دهندگان آمریکایی بر این باورند که ترامپ فرد صادقی نیست و تنها ۳۶ درصد بر صداقت ترامپ در گفته‌هایش مهر تایید زده‌اند. همچنین ۵۰ درصد از افراد شرکت‌کننده بر این باور بوده‌اند که او نسبت به روسای‌جمهور پیش از خود دارای صداقت به مراتب کمتری است.

مایکل بشلاس، محقق کمپین‌های انتخاباتی آمریکا می‌گوید: «تاکنون رئیس‌جمهوری را تا این حد بی‌اعتنا به تمایز میان دروغ و واقعیت یا مشتاق برای مبهم کردن مرز بین این دو ندیده‌ام.» وی در ادامه به نبود رهیافت‌های قانونی در آمریکا برای بررسی این موضوع اشاره می‌کند، چراکه از دید او انتظار اولیه این بوده است که پس از جورج واشنگتن، نخستین رئیس‌جمهور آمریکا افرادی به‌مانند او بر قدرت تکیه می‌زنند. وی می‌گوید: «در کتب درسی مدارس نیز این آموزه تعلیم داده می‌شود که جورج واشنگتن هرگز دروغ نمی‌گفت، از این‌رو این یک انتظار بدیهی از روسای‌جمهور آمریکا به‌شمار می‌آید.»

ترامپ سال ۲۰۱۸ را با دروغ‌پردازی با همان سرعت سال گذشته آغاز کرد، او در ماه مه میانگین ۲۰۰ تا ۲۵۰ دروغ در هر ماه را به‌ثبت رسانده است با این حال نرخ درو‌غ‌های او در ماه ژوئن به‌طور چشمگیری افزایش یافت. او از این ماه و با نزدیک شدن به کمپین‌های انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر کنگره رکورد دروغ‌پردازی خود را به ۵۰۰ افزایش داد. او ۶۰۰ دروغ در سپتامبر، ۱۲۰۰ دروغ در اکتبر و نزدیک به ۹۰۰ دروغ در نوامبر را مطرح کرده است. در ماه دسامبر و با پایان گرفتن انتخابات میان‌دوره‌ای این تعداد به ۲۰۰ دروغ بازگشت. افزایش دروغ‌پردازی ترامپ در اواسط تابستان در زمانی رخ داد که کاخ‌سفید برگزاری نشست‌های خبری هفتگی را متوقف کرده بود و ترامپ در این حین با دیدار مرتب با خبرنگاران، برگزاری نشست‌ها و انتشار توییت‌های پیاپی به سخنگوی کاخ‌سفید بدل شده بود.

به گفته مارتا کومار، استاد دانشگاه تاوسون، که برای سال‌ها از زمان رونالد ریگان رفتار روسای‌جمهور با رسانه‌ها را بررسی کرده است، می‌گوید: «ترامپ از پرحرف‌ترین روسای‌جمهور تاریخ آمریکا است. تا ۲۰ دسامبر سال ۲۰۱۸ وی ۳۲۳ نشست پرسش و پاسخ کوتاه با خبرنگاران داشته است. با این حال بخش عمده‌ای از ادعاهای ترامپ در جریان کمپین‌های انتخاباتی نوامبر انجام شد. در ۵ نوامبر و یک روز پیش از انتخابات، ترامپ در سه گرد‌همایی انتخاباتی حضور یافت و ۱۳۹ ادعاهای کذب و گمراه‌کننده را مطرح کرد.