آغاز ریاست پلوسی در مجلس نمایندگان

در اولین روزی که حکومت در آمریکا تقسیم شد، نانسی پلوسی حالا نفر دوم در خیابان پنسیلوانیا شده است. از قضا دموکرات کالیفرنیایی نخستین روز کاری خود را با این جمله شروع کرد که ترامپ، رئیس‌جمهور مستقر، می‌تواند متهم شود. در اواخر روز اما دونالد ترامپ با یک نمایش تهاجمی در اتاق کنفرانس خبری خواستار دیوارکشی در مرز با مکزیک شد و گفت آنچه پلوسی و دموکرات‌ها درباره تامین مالی دیوار می‌گویند یک بحث انحرافی است.

مجلس نمایندگان درحالی روز پنج‌شنبه شروع به کار کرد که حزب دموکرات که اکثریت آن را به دست گرفته جوان‌تر اما دارای تکثر بیشتر در حوزه‌های فکری شده است. به همین منظور شاید نانسی پلوسی خواستار اتحاد بیشتر شده است تا پلی بین دو مجلس کنگره این کشور برقرار شود و دچار تفرقه‌های حزبی نشده و دو قطبی مطلق در آمریکا حاکم نشود. در این شرایط نماینده کالیفرنیا پس از برگزاری این رای‌گیری اظهار کرد: دو ماه پیش مردم آمریکا خواستار افقی تازه شدند. آنان خواستار سیستم بررسی و تعادل‌هایی شدند که از دموکراسی ما حفاظت می‌کند و به یاد آوردند که این شاخه قانون‌گذاری (مجلس نمایندگان) در ماده یک قانون‌اساسی قرار دارد که طبق آن با ریاست‌جمهوری و قوه قضائیه برابر است. نانسی پلوسی پیش از این سابقه ریاست مجلس نمایندگان را از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ در کارنامه داشته و رهبری دموکرات‌ها را طی هشت سال اکثریت جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان عهده‌دار بوده است و اکنون نیز توانست حمایت کافی را در میان هم‌حزبی‌های خود برای تصدی ریاست این مجلس به دست آورد. خانواده پلوسی از جمله همسر، فرزندان و نوه‌های او نیز طی این رای‌گیری در مجلس نمایندگان حضور داشتند.

نانسی پلوسی ریاست مجلس نمایندگان را درحالی بر عهده می‌گیرد که بخش‌هایی از دولت آمریکا بر سر عدم توافق کنگره و دولت برای بودجه ساخت دیوار مرزی با مکزیک تعطیل شده‌اند. پلوسی در این باره اظهار کرد: ما طرح‌های خوب و مناسب را فارغ از اینکه توسط چه طرفی مطرح شده‌اند، مورد بررسی قرار داده و آنها را پیش‌ خواهیم برد. دموکرات‌ها با این دیدگاه به لایحه بودجه جمهوری‌خواهان در سنا پیشنهاد خواهند داد که فعالیت دولت را از سر بگیرند تا نیازهای مردم آمریکا برطرف شود. به همین منظور دموکرات‌ها روز گذشته جلسه‌ای با دونالد ترامپ داشتند که تا لحظه تنظیم گزارش خبری از این دیدار به بیرون درز پیدا نکرد. این درحالی است که پیش از برگزاری جلسه برآیندها نسبت به گفت‌وگوی دموکرات‌ها با رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده چندان خوش‌بینانه نبود.

پلوسی همچنین در گفت‌وگو با شبکه خبری ان‌بی‌سی احتمال استیضاح ترامپ را رد نکرد. او در این باره گفت: ما نباید برای دلیلی سیاسی استیضاح را مطرح کنیم و همچنین نباید برای دلیلی سیاسی از استیضاح جلوگیری کنیم. بخش دوم سخنان وی مربوط به کسانی می‌شود که معتقدند ترامپ صلاحیت ریاست‌جمهوری ندارد اما نباید به دلیل مصلحت سیاسی وی را استیضاح کرد. تاکید نانسی پلوسی در نخستین روز کاری‌اش این بود که اتحاد بین دو مجلس حفظ شود. او گفت: ملت ما در یک لحظه تاریخی به‌سر می‌برد. من قول دادم که این کنگره، شفاف، دو حزبی و متحد باشد. دوگانگی باید از کل کشور برداشته شود.

برخی بر این باورند که با آمدن دونالد ترامپ در کاخ سفید، آمریکا بیش از پیش دچار شکاف شده است. در سخنرانی پلوسی نیز به این موضوع اشاره شد و گفت این جبهه‌ای است که ترامپ و جمهوری‌خواهان از دو سال پیش در این کشور گشوده‌اند. انتظار می‌رود پلوسی در هر دو حوزه تحقیق از کارزار انتخاباتی ترامپ و قانون‌گذاری رودرروی رئیس‌جمهوری آمریکا قرار گیرد. نانسی پلوسی و دموکرات‌ها در همین راستا یک جلسه برگزار و در مورد بودجه نیز گفت‌وگو کردند و اخبار این جلسه به گوش رئیس‌جمهوری رسید و کاخ سفید طی یک بیانیه‌ای تهدید کرده است که این بودجه را وتو خواهد کرد. در واقع این از مهم‌ترین نشانه‌های عصر تقسیم قدرت در کنگره به‌حساب می‌آید.

درحال‌حاضر هر دو حزب بر اتحاد و یگانگی به‌طور لفظی تاکید می‌کنند اما مبارزات دو حزب عملا آغاز شده است. میچ مک‌کانل، سناتور کنتاکی و رهبر اکثریت سنا می‌گوید: «بیایید وقت خود را هدر ندهیم.» سنا در دست جمهوری‌خواهان است. این در شرایطی است که به‌رغم گفته‌های دو طرف برای حفظ اتحاد، ترامپ به‌طور ناگهانی در اتاق کنفرانس خبری خود حاضر می‌شود و به صراحت از عزم خود برای ساخت دیوار در مرز با مکزیک صحبت می‌کند. او در سخنان آغازین خود به نانسی پلوسی تبریک می‌گوید و تصریح می‌کند که به هر دو مجلس آمریکا امید بالایی بسته است. اما بلافاصله پس از این سخنان امیدبخش گفت: بدون دیوار ما هیچ امنیتی نخواهیم داشت.

ترامپ برای اینکه برد کنفرانس خبری خود را بیشتر کند در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام نیز دو عکس ارسال کرد که روی یکی از آنها نوشته بود که «دیوار در راه است» و دیگری نیز شعار «تحریم‌ها در راه است» بود. شعار اخیر در مورد تحریم‌های ایران است که با الهام از آخرین فصل از سریال تاج و تخت پادشاهی تهیه شده که با عنوان «زمستان در راه است» قرار است که در سال ۲۰۱۹ پخش شود. آمریکا هر چقدر به میانه‌های روز پنج‌شنبه نزدیک می‌شد اختلافات بیشتر بروز می‌کرد. زمانی که از نانسی پلوسی در مورد دیوار سوال شد او گفت که احتمالا فقط با یک میلیارد دلار آن موافقت خواهد کرد. ‌او افزود: ما دیوار نخواهیم ساخت. آیا کسی به این مساله شک و تردید دارد؟ ما دیوار نخواهیم داشت.

رقم یک میلیارد دلار در عمل «نه» گفتن به خواسته ترامپ است. ترامپ برای فاز اول این پروژه درخواست ۷/ ۵ میلیارد دلار کرده است. پلوسی به ان‌بی‌سی گفت: این یک بحث باز از لحاظ قانونی است. پلوسی سپس به مساله تحقیقات از کارزار انتخاباتی ترامپ اشاره کرد و گفت که باید منتظر ماند و دید این پرونده به کجا خواهد رسید. او احتمال استیضاح را رد نکرد. از نکات حاشیه‌ای این جلسه می‌توان به حضور کوین مک‌کارتی نماینده مجلس نمایندگان از کالیفرنیا اشاره کرد که احتمالا رهبری اقلیت جمهوری‌خواهان در این مجلس با او خواهد بود. او کسی بود که چکش چوبی اداره جلسه را به نانسی پلوسی داد.  همچنین برای نخستین‌بار یک زن مسلمان با نام ایلهان عمر توانست وارد این مجلس شود. او نماینده دموکرات از ایالت مینه‌سوتا است.