مذاکرات روز شنبه نتوانست به تعطیلی دولت آمریکا که نزدیک به ۳ هفته شده است پایان دهد.  دونالد ترامپ برای دیوارکشی در مرز مکزیک رقمی در حدود ۶/ ۵ میلیارد دلار درخواست کرده است اما دموکرات‌ها که پس از ۸ سال کنترل مجلس نمایندگان را به دست گرفتند، با این طرح مخالفت کرده‌اند. در این راستا، دموکرات‌ها لایحه‌ای را تصویب کردند که به موجب آن دولت از تعطیلی در‌آید اما ترامپ گفته است این طرح را امضا نخواهد کرد. 

به گفته ترامپ تا زمانی که کنگره بودجه موردنظرش را برای ساخت دیوار تامین نکند، لایحه بودجه را امضا نخواهد کرد. این درحالی است که پلوسی پس از نشستی که با هدف پایان دادن به بن‌بست فعلی برگزار شد، گفت: دموکرات‌های مجلس نمایندگان به‌دنبال بازگشایی نهادهای دولتی طی هفته آینده از طریق تصویب طرح و لایحه‌های مناسب هستند. این اقدام لازم و ضروری است تا مردم آمریکا بتوانند خدمات مالی مورد نیاز خود را دریافت کنند. مایک پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا ریاست تیم مذاکره‌کننده دولت در گفت‌وگو با دموکرات‌ها را بر عهده داشته است. پنس درباره این نشست گفت: مذاکرات سازنده‌ای بود. ولی یک دستیار ارشد نمایندگان کنگره آمریکا تاکید کرد: هیچ‌گونه مصالحه و سازش احتمالی درباره تامین منابع مالی مورد نیاز برای تقویت امنیت مرزی وجود ندارد. این گفت‌وگوها روز گذشته نیز ادامه داشت.

دموکرات‌ها در این دیدار خواستار بازگشایی دولت آمریکا شده‌اند و این‌طور استدلال کرده‌اند که پیگیری مسائل مربوط به امنیت مرزی آن هم در شرایطی که دولت تعطیل است، کار سخت و دشواری خواهد بود. درحالی‌که دو طرف همچنان بر مواضع خود پافشاری و اصرار می‌کنند، یک‌چهارم فعالیت‌های دولت آمریکا دو هفته است که تعطیل شده و حقوق ۸۰۰ هزار کارمند بخش دولتی پرداخت نشده است. در نشست روز شنبه جرد کوشنر داماد و مشاور ارشد ترامپ، کریستین نیلسن وزیر امنیت داخلی و میک مولوانی رئیس کارکنان کاخ سفید نیز حضور داشته‌اند. در مقابل در جلسه روز شنبه، رهبران ارشد دموکرات‌ها در کنگره، یعنی چاک شومر و نانسی پلوسی حضور داشتند. پلوسی تاکید کرده است که درخواست ترامپ برای احداث دیوار مرزی غیراخلاقی و حیف و میل کردن پول مالیات‌دهندگان آمریکایی است. 

تازه‌ترین نظرسنجی رویترز-ایپسوس نشان می‌دهد که ۵۰ درصد مردم آمریکا ترامپ را به‌خاطر تعطیلی دولت سرزنش می‌کنند و ۷ درصد نمایندگان جمهوری‌خواه و ۳۲ درصد دموکرات‌ها را عامل اصلی تعطیلی دولت می‌دانند. با این حال همچنان ترامپ اصرار به ساخت این دیوار دارد و روز شنبه نیز با توییت‌هایش نشان داد که پیگیر این موضوع است. ترامپ در این توییت نوشت: دموکرات‌ها باید در یک بازه زمانی کوتاه مشکل تعطیلی دولت را حل کنند. تنها کاری که آنها باید انجام دهند این است که بودجه دیوار را تامین کنند. او در پایان این توییت خود نوشت که امنیت واقعی وقتی حاصل می‌شود که قاچاقچیان انسان و مواد مخدر نتوانند وارد آمریکا شوند. 

ترامپ روز جمعه تهدید کرد که اگر با بودجه موردنظرش موافقت نشود آماده است برای ماه‌ها و سال‌ها دولت را تعطیل نگه دارد. وی همچنین گفت اگر با بودجه موافقت نشود در قالب طرح اضطراری ملی آن را به پیش خواهد برد؛ در این صوت نیازی به تایید بودجه از سوی کنگره ندارد. چنین اقدامی از سوی ترامپ می‌تواند درگیری‌های سیاسی را در ایالات‌متحده در حد بی‌سابقه‌ای افزایش دهد.  رقمی که از سوی دموکرات‌ها برای تامین امنیت مرزها در نظر گرفته شده نزدیک به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار است که ۳۰۰ میلیون آن اختصاص به فناوری‌ها و دوربین‌هایی دارد که برای کنترل مرزها استفاده می‌شود. این درحالی است که ترامپ گفته است این دیوار باید جنسی از بتن یا فولاد داشته باشد. او حتی تاکید کرده است که استفاده از فولاد آمریکایی موجب رونق در بازار فولاد خواهد شد.