پس از سفری که بولتون اوایل شهریور امسال به اسرائیل داشت، این دومین بار در ۴ ماه اخیر است که او رسما از اسرائیل دیدار می‌کند؛ سفرهای متعدد غیررسمی او به اسرائیل نیز پیش از انتصاب به مقام مشاور امنیت ملی کاخ سفید، تاکیدی بر حمایت‌های همیشگی او از اسرائیل بود. پیش از این رسانه‌ها خبر داده بودند که ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا و نیز دیپلمات کارکشته آمریکایی جیمز جفری، بولتون را در سفر به اسرائیل و ترکیه همراهی می‌کنند. بولتون پس از اسرائیل به منظور گفت‌و گو با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، به آنکارا می‌رود.

«دیوید.ای. سانجر» و «اریک اشمیت»، گزارشگران نیویورک‌تایمز، در ۶ ژانویه نوشتند: بولتون در سفر به اسرائیل در مورد خروج کشورش از سوریه اما و اگرهایی آورد. او اعلام کرد که آمریکا پیش از خروج شرط‌هایی دارد و به همین دلیل، این خروج ممکن است ماه‌ها یا حتی سال‌ها به طول انجامد. بولتون در حضور خبرنگاران در اسرائیل اعلام کرد که نیروهای آمریکایی تا زمانی در سوریه باقی خواهند ماند که بقایای داعش از میان بروند و ترکیه تضمین دهد که کردها را مورد حمله قرار نخواهد داد. او و برخی دیگر از مقام‌های آمریکایی در پشت پرده سخت کوشیدند تا دستور ترامپ برای خروج از سوریه را «کُند» سازند تا به این وسیله، امنیت متحدان از جمله اسرائیل هم تضمین شود. بولتون در اسرائیل و پیش از پرواز به سوی ترکیه گفت: «من تصور نمی‌کنم که ترکیه باید دست به اقدام نظامی بزند و اگر هم بخواهد چنین کند باید با همکاری و هماهنگی و موافقت ما باشد تا نیروهای ما به خطر نیفتند.»

یکی از محورهای مهم سفر مشاور امنیت ملی ترامپ به اسرائیل بحث‌های مرتبط با جولان بود. به همین ترتیب، بنیامین نتانیاهو در دیدار با جان بولتون خواستار به رسمیت شناخته شدن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان از سوی کشورهای جهان شد. بلندی‌های جولان بخشی از خاک سوریه بوده است و اسرائیل آن را در جنگ ۱۹۶۷ خاورمیانه اشغال و در سال ۱۹۸۱ این منطقه را به خود ضمیمه کرد، اقدامی که در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته نشده است. ایالات‌متحده در سال‌های گذشته به قطعنامه‌های سالانه «اشغال جولان سوریه» رای نمی‌داد اما آبان امسال نیکی هیلی اعلام کرد آمریکا برای نخستین بار به قطعنامه «پایان اشغال بلندی‌های جولان» علیه اسرائیل رای منفی می‌دهد. تصمیم امسال آمریکا با واکنش مثبت اورشلیم مواجه شد. مقامات اسرائیلی تصمیم آمریکا را ستودند.

در هر حال، «سانجر- اشمیت» بر این باورند که سفر بولتون به منطقه در راستای «ماست مالی کردن» استراتژی ترامپ در مورد خروج ۳۰ روزه از سوریه است. تصمیم به خروج موجب نگرانی‌هایی در داخل و خارج از آمریکا شد. این اقدام موجب اعتراض پنتاگون شد. وزیر دفاع مستعفی، جیمز متیس، اعلام کرده بود که خروج سریع به لحاظ لجستیکی غیرممکن و به لحاظ استراتژیک غیرمنطقی است. این گزارشگران با اشاره به بحث خروج ۲ هزار نیروی آمریکایی در شمال شرق سوریه نوشتند که بولتون در اسرائیل کوشید به گونه ای وانمود کند و پیش شرط‌هایی مطرح کند که جای پایی برای نیروهای آمریکایی باقی بگذارد. او اعلام کرد که تعدادی نیرو در پادگانی در شمال شرق سوریه باقی خواهند ماند تا جریان نیروهای ایرانی را رصد کنند. در ماه سپتامبر، سه ماه پیش از اعلام خروج ترامپ، بولتون گفته بود که آمریکا زمانی که نیروهای ایرانی در سوریه باشند، به حضور خود در این کشور ادامه خواهد داد.

لیندسی گراهام هم با اشاره به تعویق فرآیند خروج گفت که «رئیس‌جمهور سرعت خروج را کم کرده و درحال بازنگری در استراتژی خود با عنایت به سه هدف است» ۱- عدم اجازه به حضور ایران در مناطق نفتی، ۲- عدم اجازه به سلاخی کردها از سوی ترکیه، ۳- عدم اجازه به بازگشت و احیای داعش.» گزارشگران نیویورک‌تایمز معتقدند که سفر بولتون به اسرائیل و ترکیه در واقع اعلام دستور کار دولت ترامپ در سوریه است. بولتون در این سفر تاکید کرد اگر خروجی صورت بگیرد با نظر به تامین کامل امنیت اسرائیل انجام خواهد گرفت. بر همین اساس، بولتون تلاش دارد تا به شیوه ای «نرم تر» در برابر ترامپ بایستد نه به شیوه ای که موجب اخراج متیس شد. «سانجر- اشمیت» همچنین در گزارش خود می‌افزایند که مهلت زمانی ۴ ماهه هم محل تردید است. شرایطی که بولتون توصیف کرد از جمله «شکست کامل داعش» و «تضمین ترکیه» مواردی هستند که می توانند بسط داده شده و مدت زمان خروج را بیش از ۴ ماه به درازا بکشند. 

مشاور امور امنیت ملی ترامپ، یکشنبه ششم ژانویه در پایان گفت‌وگوهایش با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در گفت‌وگو با خبرنگاران در بیت‌المقدس گفت که خروج نیروهای آمریکایی از سوریه به‌گونه‌ای صورت خواهد گرفت که دفاع از اسرائیل و دیگر دوستان و متحدان آمریکا در منطقه تامین شود. به عبارت دیگر، خروج نیروهای آمریکایی از سوریه با ملاحظه کسانی صورت خواهد گرفت که در کنار آمریکا علیه گروه داعش جنگیده‌اند. او امروز سه‌شنبه (۱۸ دی ماه) با اردوغان در ترکیه دیدار خواهد کرد. گفته شده دلیل تصمیم ترامپ به عقب‌نشینی از سوریه تماس تلفنی اردوغان با او و اقناع ترامپ مبنی بر پایان رسالت آمریکا در سوریه بود. در این سفر ژنرال دانفورد با مقام‌های ترکیه در مورد حفاظت از مبارزان کرد گفت‌وگو خواهد کرد.