بنا به گزارش‌های تاییدنشده، دیروز تولد ۳۵ سالگی «اون» بود. «چون‌سانگ‌هون»، گزارشگر نیویورک‌تایمز در گزارشی در این باره نوشت که این سفر فرصتی به رهبران دو کشور می‌دهد تا استراتژی خود را به‌صورت چهره به چهره هماهنگ کنند. «اون» در شش سال نخست زمامداری‌اش هیچ دیداری با رهبر چین نداشت اما در یک سال گذشته این روند عوض شده است. چین مهم‌ترین هم‌پیمان دیپلماتیک کره‌شمالی است و یکی از مهم‌ترین منابع تجارت و کمک به این کشور به‌حساب می‌آید.

گزارشگر نیویورک‌تایمز به نقل از خبرگزاری شینهوا می‌نویسد که این خبرگزاری چینی پس از مجموعه‌ای از خبرها از رسانه‌های کره‌جنوبی تایید کرد که قطار مذکور حامل رهبر کره‌شمالی و مقام‌هایی از این کشور است که از داندونگ، شهر مرزی چین با کره‌شمالی، عبور کردند. کیم در سخنرانی خود به مناسبت سال نو میلادی، از سیاست ایالات‌متحده انتقاد کرد و گفت که به‌رغم آمادگی کره‌شمالی برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای، فشارهای اقتصادی و سیاسی بر کشورش ادامه دارد. او تهدید کرد چنانچه واشنگتن در سیاست خود تغییری ندهد، کره‌شمالی نیز رویکرد خود را تغییر خواهد داد. با این حال، دونالد ترامپ هفته گذشته اعلام کرد که یک «نامه فوق‌العاده» از کیم‌جونگ‌اون دریافت کرده و قصد دارد بار دیگر با او دیدار کند. رهبر کره‌شمالی در عین حال تاکید کرد که به بهبود روابط با کره‌جنوبی مصمم است و قصد دارد در آینده نزدیک به سئول سفر کند.

به نوشته نیویورک‌تایمز، از جمله همراهان رهبر کره‌شمالی در این سفر علاوه بر «ری‌سول‌جو» می‌توان به «کیم‌یونگ‌چول» (دست راست رهبر کره‌شمالی در مذاکرات با آمریکا و کره‌شمالی) هم اشاره کرد. این گزارش معتقد است «اون» به دنبال مشورت با «شی» و اخذ توصیه‌های اوست چرا که وی قرار است دیدار دیگری با دونالد ترامپ هم داشته باشد. به نوشته نیویورک‌تایمز، سفر رهبر کره‌شمالی به چین یک سفر مشورتی با رهبران چین بود تا استراتژی‌های پیش رو در ارتباط با پرونده هسته‌ای، دیدار با ترامپ و روابط با کره‌جنوبی را با «برادر بزرگ» هماهنگ سازد. در دورانی که چین و آمریکا بر سر تعرفه‌های تجاری سر شاخ شده و وارد فاز جنگ تجاری و تحریم شده‌اند، دیدار رهبر کره‌شمالی از چین اهرم نفوذی به پکن در برابر آمریکا می‌دهد.

در طرف کره‌شمالی هم، این سفر می‌تواند تلاشی به منظور فشار وارد کردن به دونالد ترامپ همزمان با تداوم بن‌بست در مذاکرات مربوط به خلع‌سلاح هسته‌ای کره‌شمالی نیز باشد. «هری کازیانیس»، کارشناس National Interest در واشنگتن گفت: «رهبر کره‌شمالی با سفر خود به چین می‌خواهد به دولت ترامپ یادآوری کند همچنان در کنار آنچه واشنگتن و سئول پیشنهاد می‌دهند گزینه‌های دیپلماتیک و اقتصادی خودش را دارد.» او خاطرنشان کرد: «آمریکا باید از بابت هرگونه تلاشی از سوی پیونگ‌یانگ به منظور تقویت روابطش با پکن نگران باشد چراکه تقریبا همه تجارت کره‌شمالی از طریق چین صورت می‌گیرد و هرگونه بهبود در روابط دو طرف باعث تضعیف راهبرد «فشار حداکثری دولت ترامپ» خواهد شد.» این تحلیلگر به همزمانی نشست مقامات آمریکایی و چینی در پکن به منظور رسیدگی به مناقشه تجاری بین آنها اشاره کرد و گفت: «این زمان‌بندی برای طرف چینی نمی‌توانست دیگر از این بهتر باشد و همزمان باعث می‌شود پکن یک کارت کره‌شمالی داشته باشد که اگر مناسب ببیند با آن بازی کند.»

چین همواره از فروپاشی اوضاع در کره‌شمالی بیم داشته چراکه منجر به سرازیر شدن سیلی از آوارگان به سمت خاک چین شده و همچنین، استقرار بیشتر سربازان آمریکایی در یک کره متحد شده در مرز با چین موجب نگرانی چینی‌ها می‌شود. با این حال بهار گذشته کیم‌جونگ‌اون تلاش کرد به انزوای دیپلماتیک خود پایان دهد و در اولین سفر خارجی خود به‌عنوان رهبر کره‌شمالی به چین رفت و با «شی‌جین‌پینگ»، رئیس‌جمهور چین، دیدار کرد. بعد از این سفر چند سری سفرهای دیگر نزد دو طرف انجام شد هر چند که هنوز رئیس‌جمهور چین به نوبه خود بازدید رهبر کره‌شمالی را با سفر به پیونگ یانگ پس نداده است.

چئونگ‌سئونگ‌چانگ، یک محقق ارشد در انستیتوی سجونگ در شهر سئول، اظهار کرد: «سفر اخیر رهبر کره‌شمالی به پکن می‌تواند نشانه‌ای باشد مبنی بر اینکه او به زودی به سئول سفر می‌کند یا اینکه دومین دیدار وی با ترامپ برگزار خواهد شد.» پیش‌تر گمانه‌زنی‌هایی شده بود که رهبر کره‌شمالی در انتهای سال ۲۰۱۸ به کره‌جنوبی سفر می‌کند اما این سفر رخ نداد. همزمان نیز گمانه‌زنی‌هایی نسبت به امکان برگزاری دومین نشست کیم‌جونگ‌اون و دونالد ترامپ وجود دارد. اخیرا رئیس‌جمهور آمریکا گفت: مذاکراتی بر سر مکان برگزاری این دیدار دوم صورت گرفته است. سال گذشته میلادی نیز رهبر کره‌شمالی پیش از هر دو نشست خود با ترامپ و همچنین مون‌جائه‌این، رئیس‌جمهورکره‌جنوبی نیز اقدام به سفر به چین کرده بود. این محقق کره‌ای همچنین معتقد است در هیات همراه رهبر کره‌شمالی، «کیم‌یونگ‌چول» حضور دارد که به نوعی همتای مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا است و این نشان می‌دهد که کاهش تحریم‌ها علیه پیونگ یانگ در دستور کار است. «کو یو هوان»، استاد مطالعات کره‌شمالی در دانشگاه دانگ‌گوک، می‌گوید: «کره‌شمالی در صورتی که کاملا برنامه هسته‌ای‌اش را تسلیم کند احساس تهدید یا عدم امنیت خواهد کرد.» او گفت: «اما اگر پکن به پیونگ یانگ وعده دهد که کمک اقتصادی و امنیت حکومت کره‌شمالی را در ازای تسلیم سلاح‌های اتمی کره‌شمالی تضمین می‌کند، این سبب خواهد شد که احساس امنیت کره‌شمالی بیشتر شود.» او تاکید کرد: «پکن نیز همچون واشنگتن به‌دنبال خلع‌سلاح هسته‌ای کره‌شمالی است و در عین حال در فرآیند این هدف میان آمریکا و کره‌شمالی مداخله نمی‌کند.»

گزارشگر نیویورک‌تایمز می‌افزاید «اون» و «ترامپ» در سنگاپور بر سر «خلع‌سلاح کامل هسته‌ای شبه‌جزیره کره» و روابط «جدید» میان کشورهایشان که چند دهه است دچار خصومت هستند توافق کردند. اما گفت‌وگوها پس از آن به بن‌بست رسید و شکاف بزرگ میان دو کشور بر سر نحوه و فرآیند خلع‌سلاح به‌وجود آمده است. ایالات‌متحده از کره‌شمالی می‌خواهد که گام‌هایی اساسی به سوی خلع‌سلاح بردارد مانند اعلام اینکه کره‌شمالی چند بمب هسته‌ای دارد و جزئیات این برنامه جهت بازرسی‌های آینده چیست. کره‌شمالی اصرار دارد که واشنگتن با برداشتن تحریم‌های وضع شده علیه این کشور ابتدا اعتماد را برقرار سازد.