محرمانه واشنگتن

وکلای مانافورت این سند را اتفاقی فاش کردند که ناشی از پاسخگویی آنها درخصوص یک اتهام دیگر رئیس کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ بوده است. مانافورت متهم بوده که حین بازجویی‌ها به رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا، دروغ گفته است. این افشاسازی سهوی پس از آن رخ داد که مانافورت تصمیم به همکاری با تیم مولر گرفت.  این سند همچنین فاش ساخته که مانافورت با شریک روسی‌اش کنستانتین کیلیمنیک، بر سر طرحی که صلح را در اوکراین حاکم کند، بحث داشته است. در طول مبارزات انتخاباتی و روزهای نخستین دولت ترامپ، روسیه و متحدانش به‌دنبال پیاده‌سازی برنامه‌های مختلفی در اوکراین بودند تا همزمان نیز بتوانند از شر تحریم‌های آمریکا خلاص شوند. واشنگتن به‌دلیل ضمیمه کردن شبه‌جزیره کریمه از سوی روسیه، مسکو را مورد تحریم قرار داده است. 

دادستان‌ها و رسانه‌ها پیش‌تر مستنداتی را سلسله‌وار درباره ارتباط کارزار انتخاباتی ترامپ با روس‌ها فاش کرده بودند که مهم‌ترین آن دیدار یک فرد تبعه روس با خاندان ترامپ در برج ترامپ در منهتن بوده است. این فرد روسی مدعی شده بود اطلاعاتی از هیلاری کلینتون و کارزار انتخاباتی‌اش دارد. اما سند اخیر که اتفاقی رو شده، به گفته کارشناسان می‌تواند یک سند مهم و معتبر درباره این پرونده باشد. کلینت واتس، یکی از اعضای ارشد موسسه تحقیقاتی سیاست خارجی درباره اشتراک‌گذاری اطلاعات انتخاباتی دونالد ترامپ می‌گوید: «این نزدیک‌ترین سند در ارتباط با تبانی (با روس‌ها) به حساب می‌آید.» او سپس می‌افزاید: «سوال اصلی این است که آیا رئیس‌جمهوری از آن با خبر بوده یا نه؟»  سند از اینکه رئیس‌جمهوری آمریکا از انتقال داده‌ها از طریق مانافورت به روس‌ها باخبر بوده، چیزی نمی‌گوید. این درحالی است که از ماه مارس تا اوت سال ۲۰۱۶ که مانافورت، رئیس کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ بود حملات شبکه‌های اجتماعی علیه دموکرات‌ها و هیلاری کلینتون که عمدتا از سوی روس‌ها ترتیب داده می‌شد، به شدت افزایش یافته بود.

داده‌های نظرسنجی نیز به روس‌ها کمک کرد که شبکه‌های اجتماعی را علیه دموکرات‌ها به شکل کارآمدتر و موثرتری سازماندهی کنند تا اوضاع به سود دونالد ترامپ پیش برود. شواهد و قراین نشان می‌دهد که مانافورت و معاون وی، ریک گیتس در بهار سال ۲۰۱۶، هر دو ریز داده‌های نظرسنجی‌ها را در اختیار کیلیمنیک قرار می‌داده‌اند. به گفته یک فرد آشنا با موضوع پرونده، این تاریخ زمانی است که جمهوری‌خواهان، نامزدی دونالدترامپ را به رسمیت شناختند. به گفته منابع، بیشتر این داده‌ها موارد پنهانی نبوده و در رسانه‌ها انتشار می‌یافتند، اما برخی از این نظرسنجی‌ها توسط موسسات خصوصی منتشر می‌شدند که برای کارزار کار می‌کردند. گفته می‌شود مانافورت و معاونش این اطلاعات را که توسط شرکت‌های خصوصی برای تعیین راهبردها در اختیار کارزار قرار داده می‌شد، در اختیار طرف روسی می‌گذاشتند.

اطلاعاتی که از طریق مانافورت و گیتس به کیلیمنیک داده می‌شد از طریق این تاجر روسی در اختیار اولگ دریپاساکا، یک الیگارش روس که به کرملین نزدیک بود قرار داد می‌شده است. خبرها حکایت از این دارد که دریپاساکا مدعی بوده که بر سر یک تجارت مشترک که با مانافورت داشته‌اند، وی به دریپاساکا بدهی داشته است. هنوز مشخص نیست که مانافورت با اطلاع مقامات کارزار این اطلاعات را در اختیار طرف روسی قرار می‌داده یا اینکه هدفش این بوده که دل کسی را به‌دست آورد که مقروضش بوده است.  افشای شگفت‌انگیز در مورد مانافورت این است که وی دو سال با روس‌ها و برخی مقامات این کشور در ارتباط بوده است.

در تحولی دیگر در روز سه‌شنبه، وکیل روسی که در برج ترامپ حاضر شده و با نزدیکان ترامپ دیدار داشته، در دادگاه حاضر شد. این پرونده نیز به‌طور جداگانه درحال بررسی است. دادستان‌های فدرالی می‌گویند که ناتالیا وسلنیتسکایا به دروغ به یکی از قضات گفته که وکیل بخش‌خصوصی است، درحالی‌که همزمان برای مقامات روسیه هم کار می‌کرده است. در این شرایط ناظران بر این باورند که شخص کیلیمنیک یک فرد کلیدی در پرونده تحقیقات مولر به‌حساب می‌آید. با این حال گفته می‌شود که او در دادگاه حاضر نخواهد شد. اطلاع داده شده است که این تاجر روسی حاضر نشده حتی تلفنی پاسخ مولر را بدهد. افزون بر این وی پاسخ ایمیل‌های تیم مولر را هم نداده است.

رابطه کیلیمنیک با مانافورت به سال‌های دور بازمی‌گردد. این دو نفر برای ارتقای موقعیت ویکتور یاناکوویچ، رئیس‌جمهوری اوکراین که در سال ۲۰۱۴ با شورش مردمی از کار برکنار شد، تلاش می‌کردند. این دو نفر سه سال بعد از این ماجرا نیز با یکدیگر همکاری کردند تا اینکه ماجرای تحقیقات از وی به پیش آمد. مانافورت تاکنون در ۱۰ مورد متهم شناخته شده است. او به رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده دخالت روسیه در آمریکا قول همکاری داده است.  در سندی که به‌دست واشنگتن‌پست رسیده است، مانافورت در یک ایمیل به کیلیمنیک گفته که وی اخبار کارزار را به شکل خلاصه در اختیار دریپاساکا قرار خواهد داد.  در سال ۲۰۱۶، پیش از اینکه وی از کارزار انتخاباتی ترامپ اخراج شود، او و کیلیمنیک روی طرحی کار می‌کردند که در حل بحران اوکراین، منافع روسیه نیز در نظر گرفته شود.

آنها پس از این ماجرا نیز چند بار با یکدیگر ملاقات داشته‌اند. یکی از این دیدارها به اوایل سال ۲۰۱۷ در مادرید بازمی‌گردد.  کیلیمنیک در مصاحبه‌ای که در ماه فوریه سال ۲۰۱۷ داشت، گفته بود که طرح یادشده می‌تواند به احیای مجدد یانوکوویچ، رهبر اخراجی اوکراین منجر شود. برای روسیه تلاش برای تاثیرگذاری بر سیاست خارجی دونالد ترامپ درباره اوکراین از اهمیت شایان توجهی برخوردار بوده است.  تحریم‌های روسیه پس از آن اعمال شد که این کشور، شبه‌جزیره کریمه را به خاک خود ضمیمه و به شورشی‌های اوکراین در شرق این کشور کمک کرد. روسیه به‌دنبال این بود که مقامات آمریکا را متقاعد کند که شرایط این کشور را درباره اوکراین بپذیرند.