ایالات متحده در مسیر وضعیت اضطراری عکس: AFP

وی تصریح کرده که صددرصد حق اعلام وضعیت اضطراری ملی را دارد. ترامپ با این حال اضافه کرده است که تا چند روز آینده صبر خواهد کرد تا ببیند کنگره چه اقدامی انجام خواهد داد. ترامپ که به جنوب تگزاس رفته، یک بار دیگر تاکید کرده است که مکزیک از طریق معاهدات تجاری با آمریکا هزینه احداث دیوار مورد نظر او را خواهد پرداخت. این درحالی است که او پیش‌تر به صراحت گفته بود مکزیک طی یک پرداخت مستقیم هزینه دیوار را خواهد پرداخت.

ترامپ در کارزار انتخاباتی خود روی این مساله به شدت مانور داده و گفته بود که پول آن مستقیم از خود مکزیکی‌ها گرفته خواهد شد. او اما به خبرنگاران گفت: واضح است که من هرگز نگفتم مکزیک قرار است یک چک برای ما بنویسد. او گفته مکزیک به‌طور غیرمستقیم از طریق معاهده تجاری جدیدی که میان دو کشور امضا شده، هزینه چند میلیارد دلاری ساخت دیواری را که او وعده داده بود، خواهد پرداخت.

اختلاف دونالد ترامپ با دموکرات‌ها در کنگره آمریکا بر سر تامین بودجه مورد نیاز برای ساخت دیوار در مرز با مکزیک باعث شده است تا بخش‌هایی از دولت فدرال آمریکا تعطیل شود. ترامپ خواهان اختصاص بودجه پنج میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری برای ساخت این دیوار است اما دموکرات‌ها با این درخواست مخالفند. در صورتی که دونالد ترامپ اعلام وضعیت اضطراری ملی کند، دموکرات‌ها فورا تلاش خواهند کرد تا این تصمیم را به لحاظ حقوقی و قانونی به چالش بکشند. ترامپ پیش‌تر گفته بود که در صورت بروز چنین اقدامی، او در این چالش حقوقی به پیروزی خواهد رسید.

در همین حال، مجلس نمایندگان آمریکا روز پنج‌شنبه برای بازگشایی برخی از وزارتخانه‌ها دو طرح تصویب کرد. این طرح‌ها شامل تامین بودجه وزارتخانه‌های ترابری و مسکن و کشاورزی است. این مجلس همچنین روز گذشته طرحی برای بازگشایی وزارت خزانه‌داری تصویب کرد. این در حالی است که کاخ سفید هشدار داده است، در صورت تصویب این طرح‌ها در سنای آمریکا و ارسال آنها برای امضای رئیس‌جمهوری، ترامپ آنها را وتو خواهد کرد. سناتور جمهوری‌خواه، لیندسی گراهام در این زمینه گفته است: هیچ وقت به این اندازه نسبت به حرکت به جلو مایوس نبوده‌ام. من روزنه‌ای برای حرکت به جلو نمی‌بینم.

سناتور گراهام گفته است، زمان آن فرا رسیده است که رئیس‌جمهوری فرمان وضعیت اضطراری ملی را اعلام کند. دونالد ترامپ همچنین گفته است که وکلای او معتقدند از قدرت قانونی لازم برای اعلام وضعیت اضطراری ملی برای تامین مالی ساخت دیوار برخوردار است. رئیس‌جمهوری آمریکا در کاخ سفید به خبرنگاران گفت: من کاملا از حق اعلام وضعیت اضطراری ملی برخوردارم. هنوز آماده نیستم که این کار را انجام دهم اما اگر مجبور باشم، این کار را خواهم کرد. با اعلام وضعیت اضطراری توسط رئیس‌جمهوری آمریکا، او می‌تواند کنگره را دور بزند و از بودجه وزارت دفاع، هزینه لازم برای ساخت دیوار مرزی را بپردازد. یک منبع ناشناس به وال استریت ژورنال، واشنگتن‌پست و ان‌بی‌سی گفته است که کاخ سفید از بخش مهندسی ارتش آمریکا خواسته است بخشی از بودجه را به ساخت دیوار اختصاص دهد. رویترز نمی‌تواند این گزارش را به‌طور مستقل تایید کند. در این شرایط، منتقدان وضعیت اضطراری ملی می‌گویند که این اقدام غیرقانونی است.

همچنین برخی می‌گویند اعلام وضعیت اضطراری ممکن است با استقبال برخی جمهوری‌خواهان در داخل سنا همراه نشود. چارلز گابریل، تحلیلگر «پارتنرز آلفا کاپیتال» به رویترز گفت: «پس از اخطار نسبت به برقراری وضعیت ملی برای ساخت دیوار در مرز مکزیک، می‌توان گفت که این هشدار مانند توفانی در دل نیمه‌شبی خواهد بود اما به هر حال به رئیس‌جمهوری اجازه می‌دهد که خود را تا حدی از گوشه رینگ که گیر افتاده است، خارج کند.»

روز پنج‌شنبه از کنگره خبر رسید که نتیجه نشست ترامپ با دموکرات‌ها برای بازگشایی دولت بی‌نتیجه بوده است. او پیش از ترک واشنگتن به منظور حضور در مناطق مرزی آمریکا با مکزیک، جلسه‌ای با دموکرات‌ها برگزار کرد اما این جلسه نصفه و نیمه باقی ماند و رئیس‌جمهوری آمریکا با عصبانیت جلسه را ترک کرد. او بلافاصله پس از این جلسه در توییتر خود نوشت: «همین الان جلسه با چاک شومر و نانسی پلوسی را ترک کردم. وقت تلف‌‌کنی محض بود.» وی با توصیف این موقعیت افزود: «به آنها گفتم بای، بای!»

چاک شومر، رهبر گروه دموکرات‌ها در مجلس سنا و نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از حزب دموکرات در این جلسه حاضر بودند. شومر پس از این جلسه نیمه‌تمام در مورد رفتار ترامپ گفت: «ما یک بار دیگر شاهد رفتاری آنی از او بودیم چون به خواسته‌اش نرسید.» به گفته او رئیس‌جمهوری آمریکا هنگامی جلسه را ترک کرد که نانسی پلوسی به او گفت کنگره بودجه احداث دیوار مرزی را تصویب نخواهد کرد.

ساخت دیوار مرزی با مکزیک از جمله مهم‌ترین شعارهای تبلیغاتی دونالد ترامپ در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری بود، اما این طرح به‌دلیل مخالفت دموکرات‌ها هنوز راه به‌جایی نبرده است. دموکرات‌ها با اختصاص بودجه به این طرح مخالفت کرده‌اند و این مانع بودجه‌ای، از ۱۹ روز پیش تاکنون باعث ایجاد بن‌بست سیاسی، تعطیلی یک‌چهارم نهادهای دولت فدرال و حقوق نگرفتن صدها هزار تن از کارکنان دولت شده است.

دونالد ترامپ روز گذشته در چارچوب سفری از پیش برنامه‌ریزی شده به مرز جنوبی آمریکا با مکزیک در ایالت تگزاس رفت تا بار دیگر از طرح احداث دیوار دفاع کند. او پیش از این با اندکی انعطاف در برابر مخالفان، پذیرفته بود که به جای دیوار بتنی، یک دیوار فولادی در مرز نصب کند تا به این ترتیب آمریکا را از هجوم مهاجران حفظ و به تعبیر خودش از امنیت و منافع ملی کشورش دفاع کند.

 

04-01