مقامات مهاجرت تایلند پیش‌تر سعی در بازگرداندن «رهف» به کویت، جایی که خانواده‌اش حضور دارند را داشتند اما این نوجوان عربستانی از سوار شدن به هواپیما و بازگشت امتناع کرد. او گفت درصورت بازگشت به کویت توسط خانواده‌اش کشته خواهد شد. وی با محبوس کردن خود در اتاق هتلش در فرودگاه تایلند و انتشار تصاویری از خود از هر کشوری که به او پناهندگی بدهد درخواست کمک کرد. این ماجرا از آن جهت ابعاد گسترده‌ای یافت که عربستان پس از کشته شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی پیشینه ناروشنی در برخورد با اتباع خود در خارج از کشور به‌جا گذاشته است.

«کاترین پورتر»، گزارشگر نیویورک‌تایمز، در گزارش ۱۴ ژانویه‌اش نوشت: «این دختر سعودی که اکنون کانادایی شده است، فقط می‌خواست تجربه کند که نوجوانی چگونه است. او می‌خواست در انجام آنچه می‌خواهد و پوشیدن آنچه دوست دارد آزاد باشد.» او در مصاحبه‌ای در کلاسی در مرکز آوارگان شهر تورنتو گفت: «می‌خواهم کارهای چالشی‌ای که هرگز نتوانسته‌ام در گذشته خوابش را ببینم انجام دهم.» او که اکنون سه چهار روزی است در کاناداست هنوز در تعجب به‌سر می‌برد چراکه در دنیایی دیگر پا گذاشته است. جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، اعلام کرد که به دختر ۱۸ ساله عربستانی پناهندگی می‌دهد. ترودو اعلام کرده که کانادا از حقوق‌بشر و حقوق زنان در سراسر جهان حمایت می‌کند و زمانی که سازمان ملل از این کشور خواسته تا به رهف پناهندگی بدهد، پذیرفته است. پیش از این کانادا به‌دلیل انتقاد از وضعیت حقوق‌بشر در عربستان پس از قضایای مربوط به مرگ خاشقجی با خشم عربستان و تحریم آل‌سعود مواجه شده بود.  «رهف محمد» روز جمعه بعدازظهر ۱۲ ژانویه سوار هواپیما شد تا به کانادا برود. او در مدتی که در بانکوک بود، با توییت‌های خود به جهان درباره وضعیتش گزارش لحظه به لحظه می‌داد. در شش روز تعداد دنبال‌کنندگان او در توییتر به ۱۰۰ هزار نفر رسید اما او روز جمعه حساب خود را به‌دنبال دریافت پیام‌های تهدید به مرگ موقتا بست. گفته شده که پدر او زمانی که دخترش در بانکوک بود به این کشور سفر کرد اما رهف حاضر به دیدار با او نشد. این دختر جوان گفته بود به سبب «آزار فیزیکی، احساسی و کلامی و در عین حال زندانی شدن در داخل خانه برای ماه‌ها» می‌خواهد درخواست پناهندگی دهد. او همچنین گفت که خانواده‌اش تهدید کرده‌اند مانع از ادامه تحصیلش می‌شوند. گزارشگر نیویورک‌تایمز می‌نویسد: در کمتر از دو هفته، او از «الحائل» در شمال‌غرب عربستان به سرزمینی دیگر رفت تا در گوشه دیگری از این جهان به یک زن مستقل تبدیل شود. او اکنون می‌تواند کارهای غیرقابل تصوری انجام دهد که در کشورش نمی‌توانست. او در پیام‌هایی که از تایلند به دنیا می‌فرستاد گفته بود به‌دلیل اینکه دیگر اسلام وهابی را قبول ندارد در صورت بازگردانده شدن به عربستان به جرم «ارتداد» کشته خواهد شد.

«رهف» از طریق یک مترجم می‌گفت: «وقتی عشق و پذیرایی کانادایی‌ها را دیدم، احساس کردم دوباره متولد شده‌ام.» رهف محمد القنون می‌گوید برای فرار از شرایط بردگی و خشونت جسمی که از سوی مادر و برادرش متحمل می‌شد، از عربستان فرار کرد. وی در نخستین مصاحبه از زمان ورودش به کانادا به شبکه سی‌بی‌سی کانادا گفت: «ترس بزرگ من این بود که اگر (پدر و مادرم) مرا پیدا کنند، من ناپدید خواهم شد.» رهف افزود: «من چند وقت پیش به مدت شش ماه زندانی بودم زیرا موهایم را کوتاه کرده بودم.» وی گفت که مدام از سوی برادر و مادرش متحمل خشونت جسمی می‌شد. این دختر خاطرنشان کرد: «با ما، زنان سعودی، مثل برده‌ها رفتار می‌شود.» این دختر جوان سعودی پس از رسیدن به تورنتو نامه‌ای از اعضای خانواده‌اش دریافت کرد مبنی بر اینکه از سوی آنها طرد شده است به همین علت، او می‌خواهد از این پس او را تنها رهف محمد بنامند و نام‌خانوادگی القنون را از اسمش حذف کند. اکنون در کانادا، جایی که یک سازمان غیردولتی مسوولیت او را برعهده گرفته است، او می‌خواهد انگلیسی بخواند و کار پیدا کند. وزیرخارجه کانادا او را یک «تازه کانادایی شجاع» نامید.  به نوشته گزارشگر نیویورک‌تایمز، اکنون هوا در تورنتو ۳۸ درجه سردتر از عربستان است. رهف اکنون به یک چهره رسانه‌ای و قهرمان حقوق زنان و آوارگان تبدیل شده است. فیلیپو گراندی، کمیسر عالی سازمان‌ملل در امور پناهندگان گفت، مورد رهف محمد القنون نشان می‌دهد که پناهجویان با چه مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، اما فرار شمار بسیار کمی از ۲۵میلیون و ۴۰۰ هزار پناهجو پایان خوشی دارد. این گزارش می‌افزاید رهف ۶شب در هتلی در بانکوک خود را محصور کرد و یک حساب توییتری جدید برای خود باز کرد و از آن طریق کمپینی به راه انداخت و اولین پست جدیدش در توییتر این بود: «من می‌ترسم. خانواده‌ام مرا خواهند کشت.» رهف در عربستان در سال اول دانشگاه و در رشته علوم پایه و ریاضی تحصیل می‌کرد. او که وضع خانوادگی خوبی هم داشت اعلام کرد که به لحاظ مالی تامین بود اما هیچ آزادی‌ای نداشت. او می‌گوید وقتی پدرم شهر الحائل را ترک کرد، قیمومیت ما را به برادر بزرگ‌ترم سپرد. او می‌گوید وقتی موهایش را کوتاه کرد برادرش ۶ ماه او را در اتاقی حبس کرد. وقتی نقاب چهره‌اش را برداشت بار دیگر مورد ضرب و شتم برادر قرار گرفت و و باز هم در حبس خانگی قرار گرفت.

دولت عربستان در اولین واکنش او را به «شورش علیه ارزش‌های خانوادگی» محکوم کرد. او ظرف یک هفته ۱۷۶ هزار فالوور توییتری یافت و یک سازمان به نام «GoFundMe» که به نام رهف فعالیت می‌کند توانست ۱۷۲۰۰ دلار کانادایی به‌دست آورد.