پیروزی دموکرات‌هـا در دوئل دیـوارکشی عکس: AFP

چراغ سبز ترامپ به مجلس نمایندگان و سنا این اجازه را داد که هر دو یکصدا رای به بازگشایی دولت بدهند. ترامپ نیز جمعه شب این لایحه را امضا کرد که دولت به‌طور موقت بازگشایی شود، به شرط آنکه رایزنی‌ها در مورد تامین بودجه دیوارکشی ادامه داشته باشد. در این شرایط دولت تا ۱۵ فوریه باز است و ۸۰۰ هزار نفری که به دلیل تعطیلی دولت بیکار شده بودند پس از ۳۵ روز می‌توانند به سر کار خود بازگردند.

در طرحی که ترامپ جمعه شب امضا کرد هیچ اشاره‌ای به تامین بودجه برای دیوارکشی نشده و این درست مشابه همان طرحی است که اواخر دسامبر به وی ارائه شده بود اما او از امضای آن خودداری کرد. طرحی که ترامپ امضا کرد همان طرح دموکرات‌ها است و رئیس‌جمهوری آمریکا از بن‌بستی که ایجاد کرد نتوانست پیروزی محسوسی به دست آورد. البته ترامپ این توافق را برای خود یک دستاورد و پیروزی خواند و در سخنرانی‌اش در «رز گلدن» اعلام کرد که این آتش‌بس موقت است. او گفت: «اگر دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان به یک توافق به‌منظور تامین بودجه ساخت دیوار در مهلت تعیین شده در ماه فوریه نرسند، من آماده‌ام به منظور مقابله با این امر حالت فوق‌العاده برای ساخت دیوار اعلام کنم.» رئیس‌جمهوری آمریکا تصریح کرد: «ما هیچ گزینه‌ای جز ساخت دیوار یا مانع فولادی نداریم. اگر دولت در ۱۵ فوریه مشاهده کند که کنگره به توافق در این خصوص نرسیده است دولت مجددا تعطیل خواهد شد اما این‌بار از شرایط فوق‌العاده استفاده خواهم کرد تا این دیوار ساخته شود.»

ترامپ پیش‌تر نیز با این لحن در دوران طولانی‌ترین تعطیلی دولت آمریکا، دموکرات‌ها را مورد خطاب قرار داده بود. او اما در سخنرانی اخیرش تصدیق کرد: ما به ۲ هزار مایل دیوار بتنی نیاز نداریم ما هرگز یک دیوار هوشمند که برخی موانع فیزیکی نیز فراهم می‌کنند، نساختیم تا مانع ورود پهپادها و سایر چیزها شود. اظهارات اخیر رئیس‌جمهوری آمریکا که مساله ساخت دیوار را حیثیتی و غیرقابل مذاکره کرده بود، همه را شگفت‌زده کرده است. برخی از مخالفان سرسخت مباحث مهاجرتی از حامیان اصلی طرح دونالد ترامپ برای دیوارکشی به حساب می‌آیند و همین افراد ترامپ را برای پیشبرد این طرح تحت فشار قرار داده‌اند.

«آن کولتر» مفسر و تحلیلگر آمریکایی که سیاست تهاجمی ترامپ را برای ساخت دیوار تشویق می‌کند، در توییتی نوشت: «خبر خوب اینکه امروز دیگر جورج هربرت واکر بوش، بزرگ‌ترین رئیس‌جمهور بزدل آمریکایی در بین ما نیست تا به‌عنوان رئیس‌جمهوری به ما خدمت کند.» اگرچه در کپیتول هیل (کنگره) قانون‌گذاران ناآرام و عصبانی از هر دو حزب بابت کوتاه آمدن ترامپ برای بازگشایی موقت دولت خوشحال بودند، چراکه این تعطیلی طولانی مدت دولت هزینه‌های اقتصادی فراوانی به آمریکا تحمیل کرده است. اما روز جمعه کنترل ترافیک هوایی در سراسر شمال شرقی آمریکا از کاهش پروازها خبر داد و صدها کارمند اداره مالیات داخلی نیز نتوانستند در سر کارهای خود حاضر شوند و رئیس اف‌بی‌آی نیز به‌شدت از اینکه نیروهایش بدون حقوق مانده‌اند، عصبانی است.

سناتور لیسا مورکوسکی از آلاسکا با ارجاع به اینکه ده‌ها تن از جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها به طرح اخیر برای بازگشایی دولت رای مثبت داده‌اند، گفت: «هیچ‌کدام از ما، تمایل ندارد که مجددا به همان مسیر بازگردیم.» او تاکید کرد که این حس تنها مربوط به عده قلیلی نمی‌شود و تعداد زیادی از ما دارای چنین رویکردی برای بازگشایی دولت است.

دموکرات‌ها هم که خواسته‌اند جشن پیروزی خود را علنی نکنند می‌گویند که با یک رویکرد مثبت و خیراندیشانه به مباحث امنیتی در لب مرزها نگاه می‌کنند. آنها نیز پیشنهاد خود را برای تامین امنیت مرزها بالاتر برده‌اند و به‌طور قابل ملاحظه‌ای هم، سخنان خود را در مورد مهاجران غیرقانونی سخت‌گیرانه‌تر کرده‌اند. اما نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به صراحت تاکید کرد که هر نوع توافقی شامل تامین بودجه برای ساخت دیوار نمی‌شود، چراکه دموکرات‌ها آن را رویکردی غیرسازنده و پرهزینه برای تامین امنیت می‌دانند.

پلوسی در مورد ساخت این دیوار در یک کنفرانس خبری که چاک شومر، رهبر اقلیت دموکرات‌ها در سنا نیز در آن حضور داشت، گفت: «من تا حالا در مورد دیوارکشی روشن صحبت نکرده‌ام؟»

این دو مکرر تاکید کرده‌اند که از بودجه اضافی برای افزایش به‌کارگیری نیروهای امنیتی بیشتر و به‌کارگیری وسایل هوشمند دفاع می‌کنند اما زیر بار تامین بودجه برای ساخت دیوار نخواهند رفت.  در این میان مباحثی مطرح شد که شاید این ‌آتش‌بس موقت موجب شود تا نانسی پلوسی با سخنرانی سالانه ترامپ در کنگره موافقت کند اما گفت که برای این سه‌شنبه برنامه‌ریزی خاصی صورت نگرفته است. پیش‌تر رئیس مجلس نمایندگان گفته بود تا زمانی که دولت بازگشایی نشود، لزومی ندارد که سخنرانی سالانه رئیس‌جمهوری صورت بگیرد. در این شرایط نانسی پلوسی گفت: هنوز برای سخنرانی سالانه رئیس‌جمهوری برنامه‌ریزی نشده است. وقتی دولت باز شد ما روی یک روز توافق خواهیم کرد.

البته توافق اخیر ترامپ با کنگره بدون تبعات نبود و او مجبور شد از تصمیم خود برابر محافظه‌کاران تندرو دفاع کند. رئیس‌جمهور آمریکا در توییتر نوشت: امیدوارم مردم حرف‌های من درباره دیوار مرزی را بخوانند یا گوش دهند. این کار به هیچ عنوان یک سازش نبود، بلکه برای حفاظت از میلیون‌ها نفری بود که از تعطیلی دولت به‌شدت آسیب می‌دیدند؛ با توجه به این مساله در صورتی که طی ۲۱ روز توافقی حاصل نشود، به وضع سابق بازخواهیم گشت. ترامپ این توییت را چند ساعت پس از اعلام موافقت با لایحه بازگشایی موقت دولت منتشر کرد؛ لایحه‌ای که طرح بودجه ساخت دیوار مرزی با مکزیک را شامل نمی‌شود. در میان انتقادات محافظه‌کاران آمریکا از تصمیم دونالد ترامپ برای بازگشایی دولت بدون دریافت طرحی برای تامین بودجه ساخت دیوار مرزی، سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید هم در پیامی توییتری در دفاع از ترامپ نوشت: طی این ۲۱ روز، دونالد ترامپ بدون دموکرات‌ها طرح ساخت دیوار را پیش خواهد برد. تنها سوال قابل‌توجه این است که دموکرات‌ها می‌خواهند در این طرح سهمی داشته باشند یا نه. این درحالی است که ۵۱ دموکرات مجلس نمایندگان خواستار جلوگیری از استفاده ترامپ از بودجه نظامی آینده برای ساخت دیوار مرزی شده‌اند.

در این راستا ۵۱ قانون‌گذار در نامه‌ای که به سرپرستی جان شاکوسکی، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا نوشته شده، از آدام اسمیت، رئیس کمیته نیروهای مسلح این مجلس درخواست کرده‌اند که با استفاده از قانون مجوز دفاع ملی از تبدیل ارتش آمریکا به یک منبع مالی در طرح دیوار مرزی غیراخلاقی، بی‌فایده و احتمالا غیرقانونی ترامپ جلوگیری کند. این نمایندگان در این نامه از اسمیت خواسته‌اند که از «عدم استفاده از اعلام وضعیت اضطراری ملی ساختگی» از سوی ترامپ و وزیر دفاع موقت او برای «وارد کردن ارتش به طرح ساخت دیوار مرزی» اطمینان حاصل کند.