دیوار جدایی جانشین دیوار مکزیک عکس: AP

بی‌بی‌سی می‌گوید که تصمیم او برای پایان بخشیدن به بن‌بست سیاسی از چند دلیل ناشی می‌شود: نخست اینکه تاخیر در پروازها، به فرودگاه‌ها آسیب رسانده بود و دوم هم بیکاری ۸۰۰ هزار نفر که بدون دریافت حقوق خانه‌نشین شده بودند، همچنین ترس از طولانی‌تر شدن تعطیلات که ممکن بود آسیب‌های بیشتری به اقتصاد آمریکا وارد کند، ترامپ را مجبور کرد که تعطیلی دولت را خاتمه یافته اعلام کند. سی‌ان‌ان می‌گوید: از منظر عمومی کاخ سفید اصرار داشت که بگوید تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا امتیاز دادن نیست، اما به‌جای ادعا درخصوص کسب پیروزی ظاهری، بسیاری از متحدان ترامپ سعی می‌کنند که به‌دلیل تعطیلی طولانی مدت از وی فاصله بگیرند. رئیس‌جمهوری آمریکا پس از تعطیلی طولانی مدت دولت حالا بیشتر از قبل نامحبوب شده و عمده آمریکایی‌ها ترامپ را برای تعطیلی ۳۵ روزه مقصر می‌دانند نه کنگره. نظرسنجی منتشر شده توسط واشنگتن‌پست و ای‌بی‌سی که روز جمعه منتشر شد نشان می‌دهد که رئیس‌جمهوری آمریکا در میزان نامحبوب بودن رشد داشته و رقم آن از ۵۳ درصد به ۵۸ درصد در حد فاصل ماه‌های نوامبر تا ژانویه رسیده است.

فایننشال تایمز می‌گوید: با اشتباهات سیاسی رخ داده، برخی جمهوری‌خواهان بلافاصله پس از اینکه دموکرات‌ها توانستند مجلس نمایندگان را به دست گیرند، سیگنال‌هایی از نگرانی ارسال کرده بودند. سیتی ای‌.ام گزارش می‌دهد: برای رئیس‌جمهوری که در چندین جبهه می‌جنگد، تعطیلی دولت، امیدهای وی را برای انتخاب مجدد در ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ با اما و اگرهایی روبه‌رو کرده است. ایندیپندنت نوشت: آن تصمیم – بخوانید تسلیم- بلافاصله جنجالی بین مفسران و ناظران به‌راه انداخت و این مبحث را مطرح کرد که ترامپ فاقد اراده لازم در گفت‌وگوهای سخت است.  «آن کولتر» مفسر مشهور محافظه‌کاران که پیش‌تر ترامپ را «بزدل» خوانده بود گفته است که اگر وی نتواند به قول و قرارش درخصوص ساخت دیوار عمل کند باید او را «مرده‌ای شناور روی آب» تلقی کرد. مایک گرونویچ، یکی دیگر از تحلیلگران و مفسران محافظه‌کار اخیرا گفته است که ترامپ یک «فرد آسیب‌پذیر» است و سایت دست‌راستی بریتبارت نیز روز یکشنبه گفت که پلوسی بر ترامپ غلبه کرد. این سایت دست‌راستی که توسط استیو بنن، استراتژیست سابق دونالد ترامپ در کاخ سفید اداره می‌شود در گزارشی ترامپ را به استهزا گرفته و گفته است که چگونه وی مجبور شده است آلت دست نانسی پلوسی و دموکرات‌ها شود.

ترامپ برای مدت‌های طولانی است که با رسانه‌های جریان اصلی درحال زد و خورد سیاسی است و به این طریق به حامیان خود انرژی می‌داد. حالا اما با نزدیک شدن به اتمام پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا در سال ۲۰۱۶، که توسط بازرس ویژه دادگستری آمریکا یعنی رابرت مولر به پیش می‌رود، این نگرانی پیش آمده است که ترامپ حتی دوستان رسانه‌ای خود را تا انتخابات جدید ریاست‌جمهوری از دست بدهد، به‌ویژه زمانی که وی نیاز به انرژی بیشتر برای تقابل با رسانه‌های اصلی دارد، این درحالی است که در بین بخشی از رسانه‌های متحد نیز جایگاه خود را از دست داده است.  نیویورکر اخیرا در جلد خود عکسی از ترامپ چاپ کرده که با شرمندگی سرش پایین است و از ترامپ هم با عنوان «مرد تسلیم‌پذیر» یاد کرده است. به نوشته نیویورکر رسانه‌های محافظه‌کاران چندان مهربان نیستند. واشنگتن اگزماینر پیشنهاد داده است به‌خاطر توافق بدی که ترامپ درخصوص تعطیلی دولت داشت باید به وی نمره مردودی داد. نیویورکر نیز به این دلیل از واژه «تسلیم» استفاده کرده است که وی چند روز پیش از توافق با کنگره در یک توییت نوشته بود که محافظه‌کاران هوای او را داشته باشند، تسلیمی در کار نیست. پروژه « GDELT» در یک جدول زمانی مخصوص پس از انعقاد قرارداد موقت ترامپ با کنگره به ۶۵ زبان اخبار را رصد کرده و بیشترین واژه‌هایی که تکرار شده عبارتند از: «تعطیلی، پلوسی، تسلیم، تسلیم‌پذیر، تسلیم‌شده.»

در رصدها مشخص شده است که کلمه «تسلیم» در سه برهه زمانی بیشترین استفاده را داشته است: نخست، زمانی که ترامپ توییت کرده بود که تسلیمی در کار نیست. ۳۶ درصد از کلمه تسلیم که مورد تکرار قرار گرفته بود مربوط به این برهه زمانی است. ۴۹ درصد آن نیز مربوط به زمانی است که ترامپ با کنگره برای بازگشایی دولت توافق کرده بود. باقی نیز بیشتر به‌منظور طعنه به ترامپ که از اصطلاح «تسلیم نمی‌شویم» به منظور مقابله با خود ترامپ استفاده شده است.

ای‌جی دایونی جونیور، مفسر واشنگتن‌پست نیز در یادداشتی نوشت که دیوار واقعی بین محافظه‌کاران و ایده‌های نو کشیده شده است. او نشانه‌های اخیر در جبهه محافظه‌کاران را نقد می‌کند و می‌گوید که آنها باید صدای دیگران را در طیف راست‌ها بشنوند. آنچنان که همین انتقاد را به دموکرات‌ها وارد کرده که سعی می‌کنند با برجسته کردن نقاط ضعف چپ‌ها در حزب‌شان، همچون گذشته صداهای جدید را نشنوند.

برخاستن ترامپ خود گواه این مساله است که جمهوری‌خواهان باید صداهای جدید را گوش دهند. او می‌گوید که ترامپ در تله عقاید کهن و کلاسیک محافظه‌کاران گیر افتاده است. درِک هانتر نیز در «تاون‌هال» در یادداشتی با طعنه زدن به نام کتاب ترامپ که «هنر توافق» نام دارد، مطلب خود را این‌گونه آغاز می‌کند: «هنر مردودی.» او نوشت: همچون طلوع خورشید قابل پیش‌بینی بود؛ توافقی که روز جمعه اعلام شد. همین عقب‌نشینی موجب شد تا لیبرال‌ها و دموکرات‌ها گوش فلک را پر کنند که یک پیروزی بزرگ در برابر ترامپ به‌دست آوردند. هانتر در ادامه می‌نویسد: «اما آنچه دموکرات‌ها در پیروزی به‌عنوان دستاورد به آن رسیدند یک مرز ناامن است. تبریک می‌گویم به آنهایی که به این توافق دست پیدا کردند احتمالا آمریکا با نرخ بالای قربانی‌ها دست و پنجه نرم کند، آمار قتل‌ها بیشتر شود و تعداد افرادی که بومی اینجا نیستند بیشتر شوند. به همه تبریک می‌گویم.» این مفسر راست‌گرا نتیجه می‌گیرد که وادادگی ترامپ با یک توافق بد موجب می‌شود که مشکلات امنیتی در آمریکا بیش از پیش شود.

 

04-01