رایان کروکر، سفیر سابق آمریکا در افغانستان که سابقه سفیری در کشورهای دیگری نظیر عراق، پاکستان، سوریه، کویت و لبنان را دارد، در این مطلب نوشت: در ژانویه سال ۲۰۰۲ من برای بازگشایی سفارت آمریکا وارد شهر کابل شدم. در آن زمان فرودگاه کابل بسته بود و باندهای فرود سوراخ سوراخ و پر از بقایای هواپیمای نابود شده بود. سفر با خودرو به سمت جنوب از مبدا پایگاه نظامی بگرام از میان یک زمین بایر و خالی انجام شد. هیچ چیز در آن رشد نمی‌کرد و هیچ ساختاری در آن روی پا نبود. در داخل شهر نیز تمامی ساختمان‌ها به تلی از آوار بدل شده بودند و یادآور تصاویر برلین در سال ۱۹۴۵ بودند. بیش از دو دهه جنگ مداوم باعث به جا ماندن یک میراث وحشتناک در افغانستان شده است. آسیب‌ها تنها معطوف به زیرساخت‌های فیزیکی نبودند.

خود مردم افغانستان نیز در جنگ داخلی که در این کشور در اواخر دهه ۱۹۷۰ شروع شد و همچنین در زیر سلطه مستبدانه طالبان بعد از این جنگ رنج فراوان بردند. در این میان هیچ گروهی بیشتر از زنان و دختران افغانستان رنج نبرد و مصیبت نکشید. آسیب‌های انسانی به جا مانده از حکومت طالبان بعد از حمله اکتبر ۲۰۰۱ آمریکا دلیل صرف کمک‌های آمریکا به مردم در وهله نخست و سپس خرابی‌های فیزیکی در مراحل بعدی بود. وی ادامه داد: خاطرم می‌آید که اولین نماینده کنگره که بعد از آن به افغانستان سفر کرد جو بایدن، رئیس وقت کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در آن زمان بود و او به بازدید یک مدرسه دخترانه‌ای که به گشایش آن کمک کردیم، رفت. در یک کلاس پایه اول که بایدن از آن بازدید کرد دانش‌آموزانی در رده سنی از ۶ تا ۱۲ سال حضور داشتند، دختر بچه‌های بزرگ‌تر کسانی بودند که در زمان حکومت طالبان سن مدرسه را رد کرده بودند و اجازه تحصیل پیدا نکرده بودند.

آنها از اینکه در کلاسی با بچه‌های نصف سن آنها حضور داشتند شرمسار نبودند و خوشحال بودند از اینکه می‌توانند درس یاد بگیرند. در پایان حکومت طالبان حدود ۹۰۰ هزار کودک به مدرسه می‌رفتند که همه آنها پسر بودند. زمانی که من در ۲۰۱۲ افغانستان را به‌عنوان سفیر ترک کردم در این کشور ۸ میلیون دانش‌آموز وجود داشت که ۴۰ درصد آنها دختر بودند. ما همچنین زنان افغانستان را تشویق کردیم در حوزه‌های مختلف اعم از تجارت، قانون‌گذاری، دولت و ارتش از حق خود برای ایفای نقش استفاده کنند و آنها این کار را کردند. پیام تلویحی ما این بود که اگر شما قدم جلو بگذارید ما پشت‌تان هستیم. حالا که آمریکا مستقیما وارد مذاکره با طالبان شده است روز دوشنبه یک توافق چارچوبی اعلام شد که خواهان آتش‌بسی شده که قرار است منجر به خروج کامل سربازان آمریکایی از افغانستان شود. همچنین طالبان هم متعهد شده بود که پناه سازمان‌های تروریستی که ممکن است امنیت آمریکا را تهدید کنند، نباشند و در واقع طالبان صرفا قول داد که ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ را تکرار نکنند.