به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، نشریه اکونومیست سرمقاله این هفته خود را به بررسی تنش‌های داخلی ونزوئلا و آینده این کشور اختصاص داد و نوشت: اگر قرار بود اعتراضات خیابانی رئیس‌جمهوری را از حکومتش برکنار کند، اکنون نیکولاس مادورو باید سوار بر هواپیمای خود راهی کوبا می‌شد. در ۲۳ ژانویه حداقل حدود یک میلیون ونزوئلایی به خیابان‌ها آمدند و از مادورو خواستند تا از حکومت کنار برود. به‌نظر می‌رسید که معترضان بنابر درخواست خوان گوایدو، رئیس‌جمهوری خودخوانده این کشور که مورد حمایت واشنگتن نیز هست دست به چنین اقدامی زده‌اند. قرار است اعتراضاتی که امروز(شنبه) انجام می‌شود بسیار گسترده‌تر نیز باشد. از سوی دیگر مادورو حمایت ارتش، روسیه، چین و ترکیه را همراه دارد. این گزارش رنجی را که بر مردم ونزوئلا می‌گذرد وصف‌ناشدنی می‌داند. طی پنج سال گذشته تولید ناخالص داخلی ونزوئلا به نصف کاهش یافته است. در سال‌جاری ونزوئلا ابرتورم ۷/ ۱ میلیون درصدی را تجربه کرد. این به آن معنا است که یک شهروند ونزوئلایی که در اوایل سال ۲۰۱۸ معادل ۱۰ هزار دلار پس‌انداز داشته است اکنون پولش تنها ۵۹ سنت ارزش دارد. اکنون مردم این کشور حتی به ساده‌ترین مواد غذایی و دارو نیز دسترسی ندارند. کشوری که دارنده منابع وسیعی از نفت و گاز است اکنون تنها ۱/ ۱ میلیون بشکه نفت در روز تولید می‌کند. بیمارستان‌ها نیز به تله مرگ بدل شده‌اند چراکه امکانات و دارویی در اختیار ندارند.

اکنون نظرات متفاوتی در مورد آینده مادورو وجود دارد. برخی معتقدند باید سرنوشت این کشور به‌دست ونزوئلایی‌ها تعیین شود به‌نحوی که خوان گوایدو، رئیس‌جمهوری خودخوانده‌ای که به سرعت مورد حمایت واشنگتن نیز قرار گرفت به‌دنبال نوعی کودتا است. روسیه نیز ۴۰۰ نیروی نظامی را برای حمایت از مادورو به کاراکاس اعزام کرده است.

به زعم اکونومیست اما رها ساختن ونزوئلا به دستان مادورو در شرایط کنونی صحیح نیست. در هفته جاری آمریکا که کماکان بزرگ‌ترین شریک تجاری ونزوئلا است تحریم‌های گسترده‌ای را بر صادرات نفت این کشور اعمال کرد و همچنین فروش نفت سبک برای استخراج نفت سنگین ونزوئلا را نیز به این کشور ممنوع اعلام کرده است. واشنگتن همچنین تاکید کرد که پول نفتی که از ونزوئلا خریداری می‌شود در حساب‌های بانکی به نام گوایدو به امانت نگهداری خواهد شد و تا زمانی که مادورو بر مسند قدرت باشد این پول‌ها به ونزوئلا بازگردانده نمی‌شوند. این اقدام کاخ‌سفید با این هدف انجام شده است تا با قطع درآمدهای دولت مادورو در نهایت ارتش نیز از وی روی برگرداند. به‌زعم اکونومیست، یکی از خطرات کنونی آن است که تحریم‌های آمریکا اگرچه قادر است درآمدهای مادورو را کاهش دهد اما موجب وخیم‌تر شدن وضعیت معیشتی مردم ونزوئلا نیز خواهد شد. شرایط کنونی در ونزوئلا را می‌توان یک آزمایش خطیر برای دونالد ترامپ و تیم امنیت‌ملی او دانست.