پیش‌تر در سنای دوره قبل نیز رایی مشابه برای رد سیاست‌های بین‌المللی دونالد ترامپ داده شده بود و با احتساب رای اخیر این دومین باری است که سنا با اکثریت جمهوری‌خواهان پنجه در پنجه دونالد ترامپ و سیاست‌های خارجی‌اش انداخته است. در ماه دسامبر نیز ۵۶ سناتور به‌دلیل کمک نظامی آمریکا به عربستان سعودی در جنگ یمن و همچنین به دلیل قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، در اقدامی دو حزبی رای به پایان کمک نظامی به آل‌سعود دادند.

رای اخیر اما رایی معنادار است، چراکه با قاطعیت بالاتری همراه بوده است. اعلام پیروزی دونالد ترامپ درباره شکست داعش در سوریه و خروج نیروهای آمریکایی از این کشور، کنگره را به تکاپو انداخته تا روند سیاست خارجی دونالد ترامپ را معکوس کند. ترامپ مایل است که ۲ هزار سرباز از سوریه و ۷ هزار سرباز را هم از افغانستان بیرون بکشد. مک‌کانل که معمولا یک متحد قابل اتکا برای رئیس‌جمهوری بوده در پیش‌نویس لایحه خود ذکر کرده است: سیاست‌های خارجی دولت ایالات‌متحده موجب به خطر افتادن دستاوردها و امنیت ملی آمریکا شده است.

مک‌کانل بدون آنکه نامی از دونالد ترامپ بیاورد به جنگ با سیاست‌های انزواگرایانه ایالات‌متحده رفته است و می‌گوید که ایالات‌متحده باید رهبری کند و به همکاری با ائتلاف جهانی در جنگ با تروریسم ادامه دهد و در کنار متحدان منطقه‌ای‌اش بایستد. او در سخنرانی روز پنج‌شنبه هم گفت: من بر این باورم که هنوز تهدیدات پابرجاست و القاعده و داعش شکست نخورده‌اند و به‌دلیل منافع و امنیت ملی، آمریکا همچنان باید بر مبارزه با گروه‌های تروریستی متعهد باقی بماند.

الهام احمد، نماینده سیاسی نیروهای دموکراتیک سوریه، گروهی که با پشتیبانی نظامی آمریکا با داعش می‌جنگد، در مصاحبه‌ای اعلام کرد: داعش تا شکست مطلق فاصله دارد و هنوز در شمال شرق سوریه حضوری جدی دارند. او که برای دیدار با قانون‌گذاران آمریکایی به واشنگتن سفر کرده و از آنها خواسته بود آمریکا نیروهای خود را با تاخیر بیشتری از سوریه بیرون بکشد، تصریح کرد: خروج نیروهای آمریکایی قطعا بر جنگ تاثیر خواهد گذاشت. الهام احمد برای ملاقات با دونالد ترامپ برنامه‌ریزی نکرده بود اما وی دوشنبه، زمانی که در هتل ترامپ مستقر شده بود، با رئیس‌جمهوری آمریکا دیدار کوتاهی داشت. مشاور الهام احمد با تایید گزارش واشنگتن‌پست اعلام کرد که ترامپ به نماینده سیاسی نیروهای دموکراتیک سوریه گفته است که وی کردها را بسیار دوست دارد.

ترامپ که در یک برنامه جمع‌آوری اعانه در هتلش حضور یافته بود برای اینکه خیال نماینده نیروهای دموکراتیک سوریه را راحت کند،گفته است که (به‌رغم بیرون کشیدن نیروهای آمریکایی) وی اجازه نخواهد داد کردها کشته شوند. این درحالی است که اقدام اخیر ترامپ برای بیرون کشیدن نیروهای آمریکایی با استقبال برخی از لیبرال‌ها مواجه شده است. برنی سندرز سناتور ورمونت، الیزابت وارن سناتور ماساچوست و کریستین گیلیبارد از نیویورک تصمیم ترامپ را برای خروج سربازان آمریکایی از سوریه و افغانستان مورد ستایش قرار دادند.  سندرز روز پنج‌شنبه به خبرنگاران گفت: «ما برای مدت طولانی است که در افغانستان می‌جنگیم. این طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکا به حساب می‌آید. ما در سوریه هم برای مدت طولانی است که حضور داریم و باید از آن خارج شویم.» او با انتقاد از مک‌کانل تصریح کرد: «آنچه وی می‌خواهد تداوم وضع موجود است.» به‌نظر می‌رسد هر کدام از سناتورهایی که قصد حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ را دارند به لایحه مک‌کانل رای منفی داده‌اند. در این میان می‌توان به نام‌هایی همچون سندرز، گیلیبارد، کوری بوکر سناتور نیوجرسی، کامالا هریس از کالیفرنیا و امی کوباخر از مینه‌سوتا اشاره کرد. در گروه لیبرال‌ها تنها کسی که به طرح پیشنهادی مک‌کانل رای مثبت داد، مایکل بنت، سناتور کلرادو بود. با این حال اقدام دو حزبی در سنا، نشان می‌دهد که عمده افراد در هر دو حزب، سیاست خارجی دونالد ترامپ را محکوم می‌کنند.  سناتور تنسی، یعنی مارشا بلکبرن، از متحدان ترامپ و تامی دوک‌ورث، سناتور دموکرات اهل ایلینویز که در جنگ با عراق هر دوپای خود را به دلیل اصابت موشک به هلی‌کوپترشان از دست داده، در نامه‌ای مشترک به دونالد ترامپ نوشتند: «نیاز به یک طرح جامع برای حمایت و حفاظت از متحدان کُردمان احساس می‌شود تا درگیری بین کردها و نیروهای ترکیه در منطقه صورت نگیرد.»

بلکبرن که اهل نشویل، مرکز ایالت تنسی است، در جایی زندگی می‌کند که جامعه کردتبارهای آمریکایی در آن شهر بیش از باقی نقاط آمریکاست. در این شرایط، در مجلس نمایندگان ایالات‌متحده، تام مالینوفسکی، نماینده دموکرات از نیوجرسی و مایک گالاگر، نماینده جمهوری‌خواه از ویسکانسین از دو لایحه رونمایی کردند که قصد دارد از خروج ناگهانی آمریکا از سوریه و کره‌جنوبی جلوگیری به عمل آورد. این لوایح، مانع خروج ۱۵۰۰ سرباز از سوریه و ۲۲ هزار سرباز از کره‌جنوبی می‌شود و تنها زمانی با خروج موافقت می‌شود که به موجب آن، نظر مساعد وزیر دفاع، وزیر خارجه و مدیر امنیت ملی به کنگره اعلام شود و باید نمایندگان قانع شوند که خروج سربازان به امنیت ملی آمریکا صدمه‌ای وارد نخواهد کرد.

مالینوفسکی که در دوران باراک اوباما، در بخش حقوق بشر وزارت خارجه فعالیت می‌کرد، گفت: «این لایحه با حمایت قدرتمندانه از سوی دو حزب مواجه و مانع اقدام بی‌پروا برای خروج سربازان از شبه‌جزیر کره خواهد شد، در حالی که کره‌شمالی هسته‌ای همچنان یک تهدید برای متحد ما در شرق آسیا به حساب می‌آید.»  البته درگیری بین دولت و کنگره موضوع جدیدی نیست. در روزهای آخر سال گذشته میلادی طرحی ارائه شد که به موجب آن همکاری نظامی عربستان و آمریکا در جنگ با یمن قطع می‌شد اما این طرح به دلیل اینکه آن زمان اکثریت جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان حاکم بود، عقیم ماند و رای نیاورد. این طرح روز چهارشنبه دوباره از سوی برخی از جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها مطرح شد که در آن می‌توان به‌نام‌هایی همچون مایک‌لی، جمهوری‌خواهی از یوتا و برنی سندرز اشاره کرد. سنا و مجلس نمایندگان حامی ارائه مجدد این طرح هستند.