کمیته تحلیف در تیررس دادستان‌ها

یکی از این دو منبع به نیویورک‌تایمز می‌گوید: «در این احضاریه درخواست شده است تا اسنادی که به تمام حامیان مالی و میهمانان این کمیته مربوط می‌شود، هرگونه منفعتی از جمله بلیت‌فروشی و انداختن عکس با رئیس‌جمهوری، فایل‌های فدرال، اطلاعات فروشندگان، قراردادها و دیگر موارد تحویل داده شود» در خواست جدید دادستان‌ها نشان می‌دهد که تحقیقات در مورد پرونده دخالت روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ گسترش یافته و حالا به کمیته تحلیف رسیده است. به گفته این دو منبع تحقیقات پیرامون دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا که زمانی روی ارتباطات احتمالی او با روسیه حین انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ تمرکز داشت، بسیار فراتر از دفتر شورای ویژه تحقیقات رفته و شامل تمام جنبه‌های زندگی بزرگسالی، تجارت، کمپین، تحلیف و ریاست‌جمهوری او شده است. 

در این راستا یک سخنگوی کمیته تحلیف ترامپ گفت: «ما احضاریه‌‌ای برای ارائه اسناد دریافت کرده‌‌ایم. هنوز درحال بررسی این احضاریه هستیم اما هدف ما این است که با کمیته تحقیق همکاری کامل داشته باشیم.»

افزون بر این بازرسان تلاش دارند تا با استفاده از احضار کمیته تحلیف ترامپ مشخص کنند که آیا مقام‌ها و شخصیت‌های خارجی به‌صورت غیرقانونی به این کمیته کمک مالی کرده‌اند یا خیر. 

همچنین آنها قصد دارند مشخص کنند که آیا اعضای این کمیته اطلاع داشتند که این پرداخت‌ها غیرقانونی است یا خیر. این بازرسان همچنین درخواست دارند تا اسنادی که نشان می‌دهد کمک‌های مالی قانونی انجام شده است، ارائه شود.

براساس قوانین فدرال کمک خارجی به کمپین‌های فدرال، کمیته‌های اقدام سیاسی و صندوق‌های تحلیف و مراسم آغاز به کار ممنوع است. دادستان‌های آمریکایی همچنین درخواست دارند تا تمام اسناد مرتبط با فروشندگان و مقاطعه‌کاران همکار با کمیته تحلیف که رقم بی‌سابقه ۱۰۷ میلیون دلار را جمع‌آوری کردند و خرج‌های سخاوتمندانه‌ای داشتند، منتقل شود.

منابع آگاه گفتند دادستان‌ها علاقه‌مند هستند بررسی کنند که آیا به‌صورت بالقوه پولشویی یا تقلبی شده است یا نه. اگرچه دادستان‌ها هنوز به این نتیجه نرسیده‌اند که اعضای کمیته تحلیف چنین نقض قوانینی داشته‌اند. دادستان‌ها گفتند که فعلا آنها مواردی را که در احضاریه ذکر کرده‌اند مورد بررسی قرار خواهند داد. 

در این احضاریه تنها کسی که از آن نام برده شده، عماد زبیری است. او از حامیان مالی ستادهای باراک اوباما و هیلاری کلینتون بوده و شرکت او به نام «اونیو» ۹۰۰ هزار دلار به کمیته تحلیف ترامپ کمک کرده است. این احضاریه همچنین خواستار دریافت اسنادی مرتبط با این شرکت شده است. او و بسیاری دیگر مستقیما به کمیته تحلیف کمک کرده‌اند.

استیو رابینوویتز، یکی از سخنگویان می‌گوید: «زبیری از اینکه نامش در این احضاریه ذکر شده، بی‌اطلاع بود.» این سخنگو خاطر نشان کرد که زبیری با سخاوتمندی به کمیته تحلیف کمک کرده است، همان‌گونه که افراد دیگر نیز چنین کرده‌اند. 

یکی دیگر از نهادهایی که دادستان‌ها به‌دنبال تحقیق از آن هستند شرکت فناوری «Stripe» است که در زمینه نقل‌وانتقال مالی از طریق کارت‌های اعتباری فعالیت دارد. براساس گزارش‌های منتشر شده، جاش کوشنر، برادر جرد کوشنر، داماد دونالد ترامپ جزو یکی از سرمایه‌گذاران این شرکت به‌حساب می‌آید. البته نام کوشنر در احضاریه ذکر نشده و سخنگوی کاخ سفید نیز از ارائه توضیحات اضافی خودداری کرد. البته سخنگوی کمیته تحلیف اشاره کرد که این کمیته نهایت همکاری را در این زمینه خواهد داشت. 

ای‌بی‌سی نیوز نیز در گزارشی گفت که فرآیند چرخه این احضاریه آغاز شده است. دادستان‌ها این احتمال را می‌دهند که کمیته تحلیف اطلاعات غلط داده باشد.