به گفته دیوید اسمولانسکی، هماهنگ‌کننده کارگروه سازمان کشورهای آمریکایی در امور مهاجرت و آوارگان از ونزوئلا گفت که این پول به‌صورت مستقیم برای مراکزی که در مرزهای کلمبیا و برزیل و کورازائو، جزیره‌ای در کارائیب برای آوارگان ونزوئلایی در نظر گرفته شده، ارسال می‌شود. مخالفان که معتقدند ریاست جمهوری مادورو غیرقانونی است می کوشند تا کنترل بخش نفت را در اوپک از دست دولت مادورو خارج کنند. در مقابل، مادورو اقدام مخالفان به رهبری خوآن گوایدو را کودتایی آمریکایی دانسته که قصد دارد او را از قدرت کنار بزند. به گزارش رویترز، تا کنون ۵۰ دولت در جهان گوایدو را به‌عنوان رئیس‌جمهور به رسمیت شناخته‌اند. مادورو نه تنها از حمایت روسیه و چین برخوردار است، بلکه کنترل برخی نهادها مانند نفت و ارتش را نیز هنوز در دست دارد.

گفته شده یک مقام ارشد مخالفان دولت ونزوئلا هم اظهار کرد که مخالفان قصد دارند برای برقراری ارتباط با روسیه به منظور بحث در مورد مسائل مختلف از جمله قراردادهای مربوط به شرکت نفت دولتی ونزوئلا تلاش کنند. به این ترتیب، در صورتی که مذاکرات – به‌ویژه مذاکرات نفتی- مخالفان با روسیه به نتیجه برسد، مادورو یکی از متحدان کلیدی خود را از دست خواهد داد. اگر چنین شود، ممکن است مذاکرات با چین هم کلید بخورد. بنابراین این احتمال از سوی برخی تحلیلگران مطرح شده که اگر مذاکرات (و به تبع آن، قراردادهای جدید نفتی) با روسیه و چین به نتیجه برسد، بقای دولت مادورو در معرض خطر جدی قرار خواهد گرفت.

از سوی دیگر، رویترز به نقل از دولت کوبا گزارش داده که آمریکا درحال منتقل کردن نیروهای ویژه خود به نزدیکی ونزوئلا در راستای یک برنامه محرمانه برای مداخله نظامی در این کشور بحران زده آمریکای لاتین به بهانه رسیدگی به بحران انسانی در آنجا است. مقام‌های کوبا در قالب اعلامیه دولت انقلابی عنوان کردند که اتفاقات اخیر در ونزوئلا تلاش برای کودتا است که تاکنون ناکام مانده است. در این اعلامیه آمده است، در فاصله ۶ تا ۱۰ فوریه یک هواپیمای ترابری نظامی به نزدیکی فرودگاه رافائل میراندا در پورتوریکو، پایگاه هوایی سن ایسیدرو در جمهوری دومینیکن و همین‌طور به دیگر جزایر با موقعیت راهبردی در حوزه کارائیب رفتند که البته این اقدام احتمالا بدون اطلاع دولت‌های این کشورها اتفاق افتاده است. در ادامه این بیانیه آمده است، پرواز این هواپیماها از مبدا پایگاه‌های ارتش آمریکا که محل استقرار نیروهای عملیات ویژه و یگان‌های تفنگداران دریایی مخصوص عملیات‌های محرمانه هستند، صورت گرفت. در عین حال الیوت آبرامز، نماینده ویژه آمریکا برای امور ونزوئلا در واکنش به این بیانیه کوبا گفت: این یک دروغ جدید است. همچنین میگوئل ورگاس، وزیرخارجه جمهوری دومینیکن در بیانیه‌ای از ایتالیا اظهار کرد که هیچ هواپیمای ترابری ارتش آمریکا در کشور او فرود نیامده است و بر حمایت دولتش از راه‌حلی صلح‌آمیز برای بحران ونزوئلا تاکید کرد.