این گزارش را رویترز منتشر اما تصریح کرده که هنوز امکان تایید نهایی آن را در اختیار ندارد. در پی تصرف مناطق یادشده باقی مانده، نیروهای داعش خود را تسلیم نیروهای تحت حمایت آمریکا کرده‌اند. این خبر را در اصل دیده‌بان حقوق‌بشر سوریه مستقر در لندن منتشر کرده که از زمان وقوع جنگ داخلی در سوریه با استناد به منابع نظارتی خود در محل مدام اقدام به انتشار اطلاعات درخصوص این بحران کرده است.

دیده‌بان حقوق‌بشر سوریه با انتشار اطلاعیه‌ای تاکید کرده است که صدها شبه‌نظامی عضو گروه داعش که اغلب آنها را اتباع خارجی تشکیل می‌دهند طی دو روز گذشته خود را تسلیم نیروهای دموکراتیک سوریه کرده‌اند. نیروهای دموکراتیک سوریه سال ۲۰۱۵ برای مقابله و بیرون راندن نیروهای داعش از خاک سوریه و عراق تشکیل شد. این تشکل که ائتلافی از نیروهای سیاسی و نظامی اکثریت کرد و همچنین عرب، آشوری، ارمنی و ترکمان است هفته گذشته برای زدن ضربه نهایی به آخرین سنگر نیروهای داعش در استان دیرالزور دست به عملیات گسترده‌ای زده بود.

 نیروهای دموکراتیک سوریه که هدایت آنها را رزمندگان کرد شمال سوریه برعهده دارند و در عین حال از پشتیبانی هوایی نیروهای نظامی آمریکا برخوردارند به تازگی بر شدت عملیات خود بر ضدنیروهای داعش در منطقه باغوز، آخرین سنگر نیروهای جهادی در شرق رود فرات افزوده بودند. باقی‌مانده نیروهای داعش در این منطقه ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر اعلام شده بود که به گفته منابع یاد شده در محدوده‌ای نه چندان وسیع در شرق سوریه به محاصره درآمده بودند.