دیدار طالبان با محمد بن‌سلمان

- سرفرمانده نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان- است تا استفاده بهتر و بهینه‌تری از منابع آمریکا صورت بگیرد. به نوشته «استوارت- تورود»، تصمیم ژنرال میلر به نوعی بازتاب تصمیم دولت آمریکا در راستای کاهش نیرو در افغانستان است که استارت آن در دولت اوباما زده شد (اگرچه اوباما سپس از افزایش نیرو حمایت کرد) و در دولت ترامپ به اوج خود رسید. پنتاگون می‌گوید سطح نیروهای آمریکایی در افغانستان هم اکنون ۱۴ هزار نفر است اما در عین حال گفت که تعداد نیروها می‌تواند نوسان داشته باشد.

یک دیپلمات غربی به‌شرط محرمانه ماندن نام خود گفت: «ما از نزدیک روند خروج را دنبال می‌کنیم. روشن است که اشتیاق میلر برای این کاهش تاثیرات خود را گذاشته است.» روایتی دیگر می‌گوید آمریکا قصد ندارد نیروهای خود را به هزار نفر کاهش دهد بلکه قصد دارد از آن ۱۴ هزار نیرو، تنها هزار نفرشان را خارج سازد. در هر حال، بحث کاهش نیرو در افغانستان جدی است و ژنرال ووتل با تایید این مطلب می‌افزاید این اقدام از آسیب‌پذیری‌های آمریکا در این جنگ طولانی می‌کاهد. خروج غیرمترقبه نیروهای آمریکا از سوریه و نیز اظهارات مقامات آمریکایی در باره خروج از افغانستان، متحدان واشنگتن را به‌شدت نگران کرده است. پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع آمریکا، روز پنج‌شنبه ۱۴ فوریه (۲۵بهمن) در بروکسل پس از دیدار با همتایان خود از دیگر کشورهای عضو ناتو تعهد کرد که کاهش و خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان «با مشورت و هماهنگی با آنان» صورت گیرد. پیش از آن، دبیرکل ناتو، ینس استولتنبرگ به نمایندگی از کشورهای عضو هشدار داده بود که «تصمیم اعزام نیرو به افغانستان به‌صورت مشترک گرفته شده و بنابراین تصمیم به خروج نیز با مشارکت همه و در مشورت با مقامات افغان صورت خواهد گرفت.» وزیر دفاع آلمان نیز در این نشست تاکید کرد که «آمریکاییان نباید [در این زمینه] تصمیمات یکجانبه بگیرند، بلکه هر مرحله و هر گذار راهبردی در افغانستان باید میان وزرای دفاع ناتو به مذاکره و مشورت گذاشته شود.»

سرهنگ «دیو باتلر»، سخنگوی ژنرال میلر، از میزان و سطح کاهش نیروها در آینده سخنی نگفت اما افزود که ژنرال میلر آماده به‌کارگیری و افزایش قابلیت‌ها در افغانستان در صورت نیاز است. در بحث‌هایی که میان کابل و واشنگتن در جریان است بحث افزایش هزینه‌ها هم مطرح شده است. گزارشگران رویترز به نامه‌ای از سوی اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان به ترامپ اشاره می‌کنند که غنی در آن پیشنهاد کاهش هزینه‌های آمریکا در افغانستان را مطرح کرده بود. به نوشته «استوارت- تورود»، مقام‌های آمریکایی به رویترز گفته‌اند که ارتش در نظر دارد تا نیمی از آن ۱۴ هزار نیروی مستقر در افغانستان را خارج کند.

«استوارت- تورود» در بخش دیگری از گزارش خود با اشاره به چندین دور مذاکرات آمریکا با طالبان می‌نویسند این مذاکرات یکی از جدی‌ترین مذاکرات با طالبان طی ۱۷ سال گذشته است. مذاکره‌کنندگان طالبان به همتایان آمریکایی خود گفته‌اند که دور جدید مذاکرات را ۱۸ فوریه در اسلام‌آباد پاکستان برگزار خواهند کرد. «جبران احمد» گزارشگر دیگر رویترز هم در گزارش ۱۶ فوریه نوشت که در سفر ولیعهد عربستان به پاکستان (که از امروز یکشنبه ۲۸ بهمن شروع می‌شود) او احتمالا با نمایندگان طالبان دیدار کند. دو مقام ارشد پاکستانی اظهار کردند به احتمال زیاد محمد بن‌سلمان با نمایندگان طالبان در اسلام‌آباد دیدار کند. یکی از این مقام‌های پاکستانی گفت: «با اینکه این مساله فعلا محرمانه است اما پیش‌بینی‌های قوی‌ای درباره احتمال دیدار محمد بن‌سلمان و طالبان افغانستان طی دیدار این مقام سعودی از پاکستان وجود دارد.» اما یک مقام ارشد طالبان در قطر اظهار کرد، تصمیمی برای دیدار با ولیعهد عربستان اتخاذ نشده «اما می‌توانیم آن را بررسی کنیم».

به نوشته جبران احمد، پاکستان نقش مهمی در مذاکرات صلح افغانستان دارد و در بحبوحه خروج آمریکا از افغانستان، بحث اشتیاق پاکستان برای توافق صلح در افغانستان با طالبان بیشتر شده تا در آینده سیاسی همسایه خود نقش داشته باشد. این گزارشگر می‌نویسد: عربستان هم مانند دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس بخشی از مذاکرات صلح بوده است. بخشی از دلیل هم این است که عربستان پیوندی سنتی و دیرینه با گروه‌های اسلامگرای افراطی دارد. ولیعهد عربستان دوشنبه ۲۹ بهمن اسلام‌آباد را ترک می‌کند. او قرار است در بخش انرژی پاکستان سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری داشته باشد.