در این شرایط بخشی از قانون‌گذاران نیز همداستان با به چالش کشیدن تصمیم رئیس‌جمهوری هستند که گفته است برای ایجاد مانع در مرز با مکزیک به پولی بیشتر از آنچه در کنگره توافق شده است، نیاز دارد.  تنش‌های اخیر سوال‌هایی در مورد کنترل کنگره درباره هزینه‌های بودجه و اعطای قدرت برای استفاده رئیس‌جمهوری از حالت اضطراری ایجاد کرده است و اینکه دادگاه تا چه حد در مورد این موضوع دخالت می‌کند و مایل به حل‌وفصل آن است. با این حال شکایت فوق در دادگاه فدرالی منطقه سانفرانسیسکو تنظیم و این استدلال مطرح شده است که رئیس‌جمهوری قدرت استفاده از وجوه صندوق برای ساخت دیوار در مرز با مکزیک را ندارد و این‌قدرت در اختیار کنگره است.  خاویر بکه‌را، دادستان کالیفرنیا در یک مصاحبه گفت که رئیس‌جمهوری خود را متقاعد کرده که مرز مکزیک از شرایط اضطراری برخوردار است. این دادستان اعلام کرد که شواهد چنین ادعایی نیز تنها سخنان خود رئیس‌جمهوری است.

او با ارجاع به سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا که در ۱۵ فوریه ابراز داشته است‌، گفت: رئیس‌جمهوری در آن سخنرانی تصریح کرد که فعلا نیازی به انجام این کار (اعلام حالت اضطراری) نیست اما ترجیح می‌دهم تا آن را هر چه زودتر انجام دهم.  در دادخواست کالیفرنیا و ایالت‌های ائتلافی که علیه ترامپ و همکارانش مطرح شده، آمده است این شکایت در جهت حفاظت از ساکنان، منابع طبیعی و منافع اقتصادی تهیه و تنظیم شده است. همچنین در این دادخواست اشاره شده که برخلاف اراده کنگره، رئیس‌جمهوری به بهانه متوقف کردن روند مهاجرت غیرقانونی، حالت اضطراری اعلام کرده است. کنگره نیز البته از مسیری دیگر قصد به چالش کشیدن خواسته دونالد ترامپ را دارد. مجلس نمایندگان که هم‌اینک در کنترل دموکرات‌ها است ممکن است به دو طریق به جنگ رئیس‌جمهوری آمریکا برود: یا آنها نیز شکایتی جداگانه علیه دونالد ترامپ مطرح خواهند کرد یا اینکه می‌توانند طرح حالت اضطراری را رد کنند که در اینجا یک مشکل وجود دارد و آن این است که این رد درخواست ممکن است از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا وتو شود.  در شکایتی که علیه ترامپ مطرح شده نام ایالت‌های زیر در دادخواست دیده می‌شود:

کالیفرنیا، نیویورک، کلرادو، کانکتیکت، دله‌ور، هاوایی، ایلینویز، مین، مریلند، میشیگان، مینه‌سوتا، نوادا، نیوجرسی، نیومکزیکو، اوره‌گون و ویرجینا.  ترامپ در شرایطی حالت اضطراری اعلام کرده که کنگره تنها با بودجه یک میلیارد و ۳۷۵ میلیون دلاری موافقت کرده است. این درحالی است که ترامپ برای ساخت دیوار در مرز مکزیک به بودجه ۷/ ۵ میلیارد دلاری نیاز دارد. ترامپ همچنین خواستار یک مانع بتنی یا فولادی است اما کنگره موافق این امر نیست.

اختلافات ترامپ با کنگره بر سر دیوارکشی در مرز با مکزیک منجر به ثبت رکورد طولانی‌ترین تعطیلی در تاریخ دولت‌های آمریکا شد.