«مارک لاندر»، گزارشگر نیویورک‌تایمز در گزارش ۲۱ فوریه می‌نویسد: این دو هدف – که در تضاد با یکدیگر هم نیستند- می‌تواند در نشستی به نتیجه برسد که احتمالا این هفته برگزار خواهد شد. مقام‌های دولتی بر این باورند که خلع‌سلاح همچنان یکی از دستور کارهای اساسی ترامپ خواهد بود. هیات آمریکایی که به تازگی از‌ هانوی، (پایتخت ویتنام) دیدار کرد نه‌تنها به‌دنبال تهیه و تامین پیش‌شرط‌های مذاکرات (پیش از نشست رهبران دو کشور) است بلکه بر اتخاذ گام‌های عملی و ملموس از سوی کره‌شمالی اصرار می‌ورزد.

رئیس‌جمهوری آمریکا هم در نشستی در جمع خبرنگاران تاکید کرد، نشست آتی او با رهبر کره‌شمالی آخرین دیدار میان این رهبران نخواهد بود. دونالد ترامپ گفت: «ما پیشرفت زیادی در حجمی فوق‌العاده کرده‌ایم و این به آن معنا نیست که این آخرین دیدار است زیرا من این‌طور فکر نمی‌کنم.» رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که او «عاشق» این است که تحریم‌های کره‌شمالی را لغو کند اما در ابتدا لازم است اقدام «معناداری» از جانب پیونگ‌یانگ دیده شود. دونالد ترامپ با بیان اینکه از عقد قراردادی میان ایالات‌متحده و کره‌شمالی متعجب نخواهد شد، افزود: کره‌شمالی پتانسیل اقتصادی زیادی دارد.

در اقدام دیگری که نشان از حسن‌نیت در مذاکرات دارد، کمیته شورای امنیت سازمان ملل متحد به یک گروه نمایندگی کره‌شمالی اجازه داد طی روزهای آتی در آستانه نشست دوم دونالد ترامپ و کیم‌جونگ‌اون راهی ویتنام شود. اعضای شورای امنیت از سال ۲۰۰۶ تا کنون به اتفاق آرا کره‌شمالی را تحریم کرده‌اند تا مانعی برای توسعه برنامه موشکی و هسته‌ای این کشور شوند؛ این تحریم‌ها شامل ممنوعیت صادرات نفت، آهن، سرب، منسوجات و غذای دریایی و همچنین ممنوعیت واردات نفت‌خام و فرآورده‌های نفت تصفیه شده می‌شود. براساس این تحریم‌ها همچنین ۱۲ نفر از شخصیت‌های کره‌شمالی تحت تحریم‌ها قرار گرفتند که علاوه بر توقیف دارایی‌ها ممنوعیت سفر به خارج را نیز دارند. با این حال، تاییدیه شورای امنیت به هیات کره‌شمالی اجازه می‌دهد در تاریخ ۲۷ و ۲۸ فوریه در نشست ویتنام و آماده‌سازی قبل آن شرکت کنند.

لاندر، گزارشگر نیویورک‌تایمز، می‌افزاید: با این وجود، پرزیدنت ترامپ اعلام کرده هیچ عجله‌ای ندارد که کره‌شمالی تسلیحات خود را کنار بگذارد. یک مقام آمریکایی گفت: «من نمی‌دانم که کره‌شمالی تاکنون تصمیم به خلع‌سلاح گرفته یا نه ولی چون معتقدیم هنوز این احتمال وجود دارد تماس با آن کشور را ادامه می‌دهیم.» این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: «هدف نهایی غیرهسته‌ای شدن کره‌شمالی است. این جوهره توافق بین دو طرف و هدف اصلی پرزیدنت ترامپ در اجلاس بعدی است. این یک گام مهم در راستای هدف نهایی است.» این مقام آمریکایی افزود: هیات آمریکایی بر تنظیم یک «نقشه راه» به‌عنوان پیش‌شرطی برای ادامه مذاکرات تاکید خواهد کرد. او تاکید کرد خروج نیروهای این کشور از کره‌جنوبی که حدود ۲۸ هزار و ۵۰۰ نفرند در دستور کار این مذاکرات نیست. با این حال، برخی کارشناسان آشنا به این وضعیت بر این باورند که یکی از پیامدهای بالقوه و احتمالی نشست ۸ و ۹ اسفند توافق صلح در شبه‌جزیره کره است که باعث می‌شود فضای شبه‌جزیره از وضعیت جنگی خارج شود.

به نوشته گزارشگر مذکور، پایان جنگ در شبه‌جزیره (پس از جنگ ۱۹۵۳- ۱۹۵۰ میان دو کره تاکنون هیچ توافق صلحی بین دو کشور منعقد نشده است) همواره خواسته رهبران کره‌شمالی بوده زیرا این امر باعث می‌شود انزوای کره‌شمالی کاهش یافته و فشار برای برداشتن تحریم‌ها علیه این کشور بیشتر شود. اما این مساله هم سوالی را پیش روی دولت آمریکا قرار خواهد داد که پس از آن، آیا نیروهای آمریکایی باید از کره‌جنوبی خارج شوند یا خیر. اسکات اسنایدر، محقق ارشد مسائل کره در شورای روابط خارجی آمریکا، می‌گوید: «آنچه نگرانش هستم این است که ترامپ بیشتر مشتاق صلح است تا خلع‌سلاح. می‌توانیم از هم اکنون تنش را ببینیم.» گزارشگر نیویورک‌تایمز می‌نویسد: دیدار بعدی کیم- ترامپ این تصور را برای رئیس‌جمهور آمریکا ایجاد کرده که وی فردی مشتاق صلح است و این نگرش بر ذهن او غالب شده است. ترامپ بارها اعلام کرده که به‌دلیل تلاش‌های دیپلماتیکش برای کاستن از بحران کره ‌شایسته دریافت صلح نوبل است. او معتقد است با متوقف کردن برنامه هسته‌ای- موشکی کره‌شمالی، خطری مرگبار را از سر همسایگان این کشور دور کرده است. ترامپ می‌گوید باراک اوباما به او گفته بود که در آستانه حمله نظامی به کره‌شمالی بودیم. به گفته ترامپ، اوباما و مشاورانش سخت در اشتباه بودند «اما من این تهدید را مرتفع ساختم.»

ترامپ معتقد بود که صلح در شبه‌جزیره یکی از چهار ستونی است که وی در سیاست خارجی خود در قبال این کشور طراحی کرده بود. ستون‌های دیگر خلع‌سلاح، تحول در روابط پیونگ‌یانگ- واشنگتن و بازگرداندن اجساد آمریکایی‌های کشته شده در دوران جنگ بود. «استفن بیگان» نماینده ویژه ترامپ در امور کره‌شمالی، می‌گوید: «در دوران زعامت ترامپ، ایالات‌متحده رهبری دارد که عمیقا مشتاق پایان دادن به ۷ دهه ستیز در شبه‌جزیره است.»