به گزارش رویترز، این خلبان عصر روز جمعه تحویل مقامات هندی شد. وزیرخارجه پاکستان این اقدام را تلاشی برای کاهش تنش میان دو قدرت هسته‌ای اعلام کرد. شاه محمود قریشی پیش‌تر در پارلمان پاکستان گفته بود که برای فرونشاندن تنش‌ها، خلبان هندی عصر روز جمعه آزاد می‌شود. سی‌ان‌ان هم در گزارشی نوشت: مردی که به اسارت نیروهای پاکستانی درآمده، خلبان میگ هندی بوده که جنگنده‌اش توسط ارتش پاکستان مورد اصابت قرار گرفت. پاکستان گفته است که دو هواپیمای جنگی از خط مورد مناقشه عبور کرده و وارد خاک پاکستان شده بودند.

اسلام‌آباد مدعی است که هر دو جنگنده را زده اما میگ۲۱ پس از اصابت راکت پاکستانی در بخش پاکستانی کشمیر سقوط کرد. گفته می‌شود که روز جمعه در خط مرزی مشخص شده بین دو کشور هند و پاکستان در کشمیر، جمعیت زیادی گرد آمده بودند تا تحویل این خلبان هندی را مشاهده کنند. به‌رغم اینکه پاکستان سعی کرده است با تحویل خلبان هندی تا حدی تنش‌ها را بکاهد، مقامات هندی در برابر این اقدام گارد بسته گرفته و حتی ژنرال سینگ باهال در یک کنفرانش خبری گفته است که هند در وضعیت «هشدار بالا» باقی خواهد ماند و ارتش این کشور آمادگی بالایی برای دفع هرگونه اقدام ماجراجویانه پاکستانی‌ها دارد. این قبیل اقدامات نشان می‌دهد که هر دو کشور در مرز کشمیر، در معرض تبادل آتش قرار دارند و این می‌تواند به بهای گزافی تمام شود.

راجا معظم، مدیر سازمان فجایع طبیعی و غیرطبیعی پاکستان به سی‌ان‌ان می‌گوید: «روز سه‌شنبه دست‌کم ۸ غیرنظامی کشمیری در بخش پاکستانی آن توسط نیروهای هندی کشته شدند.» معظم می‌افزاید: «در حملات هندی‌ها به ده‌ها خانه خسارت وارد شد و ۶۰۰ نفر هم برای ساعات طولانی در پناهگاه باقی ماندند.» هند، پاکستان را متهم می‌کند که آغازگر این درگیری‌ها بوده است. قریشی در گفت‌وگو با کریستین امانپور از سی‌ان‌ان گفت که هند باید آزادی خلبانش را در راستای تمایل پاکستان برای کاهش تنش‌ها ارزیابی کند. قریشی تصریح کرد که مسعود اظهر که رهبر گروه جیش محمد است، در پاکستان بوده و حق ندارد خانه‌اش را ترک کند. او به سی‌ان‌ان تاکید کرد که وی فردی ناپاک است و این تمام اطلاعاتی است که من از وی دارم.

روایت‌های متفاوت

آنچه نشانه بحران بین دو کشور اتمی شد، به آسمان کشمیر باز می‌گردد که هر کدام روایت‌های مخصوص به خود دارند.روز چهارشنبه پاکستان گفت نیروی هوایی‌اش دو جنگنده هندی را ساقط کرده است. هند تایید کرد که یکی از جنگنده‌هایش را از دست داده و در مقابل نیز به جت پاکستانی شلیک کرده است. مقامات هندی، پاکستانی‌ها را متهم به اظهارنظر نادرست درباره این حادثه کردند و گفتند پاکستانی‌ها عامدانه تاسیسات نظامی را هدف قرار دادند. پاکستان اما مدعی است که بمب‌ها را در یک فضای باز ریخته که نه ایستگاه نظامی بوده نه کسی ساکن است. با این حال روز جمعه خلبان هندی از طریق مرز «وگا» که عمدتا مراسم کری‌خوانی ارتش هند و پاکستان در آن هر روز برقرار است، تحویل مقامات هندی شد. نزدیک به ۶۰ سال است که این مرز هر روز پیش از غروب آفتاب شاهد رژه‌هایی از نوع کری‌خوانی بین کماندوهای دو کشور است. مراسم نیز در نهایت با تکان دادن پرچم و دست‌ها به یکدیگر خاتمه پیدا می‌کند. در این مراسم همچنین از توریست‌ها نیز استقبال می‌شود.

غیظ خروشان

ماشه برخورد بین دو طرف زمانی کشیده شد که روز ۱۴فوریه در پی یک حمله انتحاری در منطقه تحت کنترل هندی‌ها در کشمیر، ۴۰ پلیس این کشور کشته شدند. هند گروه جیش محمد را مسوول این حمله مرگبار می‌داند. این حمله مرگبارترین حمله از دهه ۱۹۸۰ به بعد بوده که از سوی شورشی‌های کشمیری رخ داده است. مودی روز پنج‌شنبه گفت: جهان درحال نظاره اراده جمعی ماست. ما به قابلیت‌های نیروهای نظامی خود باور داریم و به همین دلیل، بسیار ضروری است که هیچ چیز نباید اتفاق بیفتد که به روحیه آنها آسیب برساند و دشمن ما نباید شانسی برای اقدام علیه ما داشته باشد. پس از حمله ۱۴ فوریه، مودی خشم عمیقی نسبت به این حادثه ابراز کرد و گفت هر که مسوول این حمله باشد، بهای آن را خواهد پرداخت. با این حال، او در روزهای اخیر بسیار آرام بوده است.

درحالی‌که مودی در منظر عمومی نسبت به بحران اخیر رفتاری بی‌تفاوت داشته است، عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان خواستار گفت‌وگوی دو طرفه برای حل این مناقشه است. روز چهارشنبه عمران خان در یک پیام ملی گفت: هرگونه افزایش تنش ممکن است فراتر از کنترل رهبران دو کشور باشد. او هشدار داد که هند و پاکستان هر دو قدرت اتمی هستند و هرگونه سوءمحاسبه ممکن است هزینه بالایی تحمیل کند. عمران خان افزود: تاریخ جنگ‌ها نشان داده که همه‌چیز از یک سوء محاسبه شروع شده است. اما سوال من از حکومت هند این است که با این‌قدرت هر دو طرف آیا می‌توانیم از پس یک سوءمحاسبه برآییم؟ هیچ‌کدام از اینها نه در کنترل من خواهد بود نه در کنترل نخست‌وزیر هندوستان، نارندرا مودی.