خوآن گوایدو، رهبر اپوزیسیون و رئیس پارلمان ونزوئلا، گفت پس از دیدار از اکوادور به کشورش بازخواهد گشت. الجزیره در گزارش ۳ مارس برابر با ۱۲ اسفندماه نوشت که گوایدو از هواداران خود خواست که هفته آینده علیه مادورو دست به تظاهرات بزنند. تور منطقه‌ای گوایدو درحالی انجام شد که دولت نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور، وی را از سفر خارجی منع کرده بود و گوایدو عملا با ممنوعیت سفر مواجه بود. در هر حال، شواهد نشان می‌دهد که فشار بر دولت رسمی ونزوئلا درحال افزایش است. گوایدو پس از دیدار با مائوریسیو ماکری، رئیس‌جمهوری آرژانتین در بوینس‌آیرس از هم‌وطنان خود خواست، جشن‌ها و راه‌پیمایی‌هایی را که هفته آینده در چارچوب کارناوال برگزار می‌‌شود، به تظاهرات علیه مادورو تبدیل کنند. گوایدو این روزها از چند کشور آمریکای‌لاتین دیدن می‌کند. او سفرهای خارجی خود را با حضور در یک کنسرت خیریه در کلمبیا آغاز کرد. این کنسرت برای همبستگی با مردم ونزوئلا برگزار شد و هدف آن جمع‌آوری کمک مالی برای افرادی بود که از کمبود مواد غذایی رنج می‌برند. گفته شد که درآمد این کنسرت دو میلیون و ۵۰۰ هزار دلار بوده است.

گوایدو علاوه بر این در نشست «گروه لیما» نیز شرکت کرد. در این نشست، مایک پنس معاون رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده نیز شرکت داشت. گوایدو پیش‌تر با ماریو آبدو بنیتس، رئیس‌جمهوری پاراگوئه، ملاقات کرده بود و روز شنبه ۱۱ اسفند (۲ مارس) هم با مقامات حکومتی اکوادور دیدار کرد. از آنجا که رهبر اپوزیسیون ونزوئلا به دلیل تحقیقات قضایی اجازه خروج از کشور را نداشت، نیکلاس مادورو از او خواست پس از بازگشت به ونزوئلا خود را به مقامات قضایی تسلیم کند. گوایدو به خطرات ناشی از بازگشت به کشورش آگاه است، اما قصد ماندن در خارج را ندارد. الجزیره معتقد است که گوایدو در تور منطقه‌ای خود به‌دنبال جلب حمایت و تشکیل کارزاری برای تشکیل یک دولت انتقالی در راستای سرنگون کردن مادورو است. او حکومت مادورو را نامشروع اعلام کرده است. به نوشته الجزیره، گوایدو طی یک هفته اخیر به کشورهای برزیل، آرژانتین و پاراگوئه سفر کرده است. سفر او به کلمبیا اما از این جهت اهمیت دارد که نه‌تنها نشست گروه لیما در این کشور است، بلکه می‌خواهد از کلمبیا تلاش‌های انسان‌دوستانه برای دریافت کمک‌ها به ونزوئلا را مدیریت کند. به نوشته الجزیره، گوایدو هنوز زمانی قطعی برای بازگشت به کشورش را اعلام نکرده است.  در هر حال، وزارت دارایی ایالات‌متحده شش تن از مقامات بلندپایه امنیتی ونزوئلا را به فهرست تحریم‌های خود افزود. این افراد به جلوگیری از ارسال کمک‌های خارجی برای نیازمندان ونزوئلایی متهم هستند. ایالات‌متحده معتقد است که آنها به «تشدید بحران انسانی» در این کشور دامن زده‌اند. از جمله پیامدهای تحریم‌، می‌توان به مسدودکردن حساب‌های بانکی این افراد در ایالات‌متحده و ممنوعیت همکاری شهروندان و شرکت‌های آمریکایی با آنها اشاره کرد. فرمانده گارد ملی، فرمانده گارد ریاست‌جمهوری و فرماندهان نظامی استان‌های بولیوار و تاچیرا از جمله افرادی هستند که مورد تحریم ایالات‌متحده قرار گرفته‌اند. برخی گزارش‌ها حاکی از این است که احتمال رویارویی گوایدو با دولتی که او تلاش دارد ساقط کند (دولت مادورو)، افزایش یافته است.

گوایدو که خودش را «رئیس‌جمهوری موقت» نامیده است از حمایت آمریکا و بیش از ۵۰ کشور دیگر برخوردار شده است. او اگرچه در مورد زمان دقیق بازگشت خود اظهارنظری نکرده اما ادوارد رودریگز، سخنگوی او می‌گوید: «احتمال بازگشت او در روز دوشنبه (۱۳ اسفند) وجود دارد.» الجزیره معتقد است در صورت بازگشت گوایدو احتمال دستگیری او وجود دارد. اگر چنین شود، احتمال رویارویی زیاد خواهد بود و حتی ممکن است پای کشورهای خارجی هم به این کشور باز شود. چنین است که احتمال مداخله نظامی آمریکا- در صورت بازداشت و دستگیری گوایدو- مطرح شده است. مادورو به ABC news گفت: «او می‌تواند بیاید و برود اما با دستگاه قضایی مواجه خواهد شد زیرا همین دستگاه او را از خروج از کشور منع کرده بود. من به قوانین احترام می‌گذارم.» مادورو در ادامه افزود: «هیچ‌کس فراتر از قانون نیست. در این مورد خاص، گوایدو باید در برابر دادگاه حضور یابد، نه در برابر مادورو.»