جنگ برق در ونزوئلا

پس از ساعت‌ها قطعی برق در بیشتر شهرهای ونزوئلا، اعلام شد که برق کاراکاس، پایتخت و سایر شهرها دوباره وصل شده است. قطعی برق روز جمعه، طولانی‌ترین قطعی برق در این کشور در سه دهه گذشته بوده است. دولت ونزوئلا، مخالفانش را به خرابکاری در یک سد برق آبی متهم کرده است. قرار بود دیروز (شنبه ۱۸ اسفندماه) بار دیگر کاراکاس، پایتخت ونزوئلا، صحنه تظاهرات دو گروه باشد. مخالفان دولت نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا گفتند دست به تظاهرات خواهند زد و هواداران دولت هم قرار بود دست به اقدام مشابهی بزنند. کارشناسان معتقدند قطعی برق می‌تواند در میزان مشارکت مردم در راهپیمایی‌های موافقان و مخالفان تاثیر بگذارد. در زمان قطعی برق، بیمارستان‌ها با مشکل مواجه بودند و گزارش شده یک بیمار در بیمارستان به‌دلیل خاموش شدن دستگاه تنفسی جان خود را از دست داد. «ویویان سکرا» و «برایان السورث»، در گزارش ۸ مارس برای رویترز می‌نویسند قطعی برق در روز جمعه موجب تشدید گرفتاری‌ها برای میلیون‌ها نفری شد که از ابر تورم و کمبود گسترده کالاهای اساسی رنج می‌برند.

این گزارشگران می‌نویسند برق عملا پنجشنبه عصر قطع شد. دلیل آن مشکل در نیروگاه برق آبی ونزوئلا بود اما دولت اعلام کرد که این کار از سوی «مخالفان ایدئولوژیک»ی صورت گرفته که به دنبال «خرابکاری» بودند. در مقابل، خوآن گوایدو، رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا هم در پیامی توییتری نوشت که «خرابکاری درحال ربودن پول‌های ملت است. خرابکاری درحال نابودی غذا و دارو است. خرابکاری درحال ربودن انتخابات است.» در هر حال، گفته شده که این خاموشی ۲۲ ایالت از ۲۳ ایالت ونزوئلا را درگیر کرد. نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا در واکنش به این قطعی گسترده برق با محکوم کردن آمریکا در صفحه توییتر خود نوشت: «جنگ الکتریسیته که توسط امپریالسیم آمریکایی علیه مردم ونزوئلا اعلام و رهبری شده است، شکست خواهد خورد. هیچ چیز و هیچ‌کس نمی‌تواند مردم بولیوار و چاوز را شکست دهد. هم‌میهنان متحد شوید.» جریان برق حدود ساعت ۱۶:۵۰ به وقت محلی روز پنج‌شنبه در کاراکاس قطع شد و پس از آن تمامی محله‌های پایتخت و سرویس‌هایی همچون مترو و چراغ‌های راهنمایی و رانندگی نیز از کار افتادند. با پایان ساعات کاری هم هزاران تن از مردم مجبور شدند کیلومترها تا منازل خود پیاده‌روی کنند. این قطعی برق تمامی فعالیت‌های فرودگاه بین‌المللی سیمون بولیوار را نیز در بر گرفت. خطوط تلفن و اینترنت هم برای مدتی قطع شدند و شبکه توزیع آب به مناطق مسکونی که از طریق پمپ‌های الکتریکی صورت می‌گرفت، مختل شد.

تاسیسات «گوری» در ایالت بولیوار یکی از اصلی‌ترین تاسیسات الکتریکی در آمریکای لاتین است. خورخه رودریگز، وزیر ارتباطات ونزوئلا اعلام کرده است این خرابکاری قرار بود تا چندین روز به طول بینجامد، ولی جریان برق در ساعاتی بعد از خاموشی وصل شد. این تاریکی ابزاری به‌دست مخالفان مادورو داد تا بگویند سیاست‌های مادورو تاریکی به همراه دارد. در همین رابطه، مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا با رد اتهامات وارده از سوی دولت مادورو اظهار کرد: «این خاموشی گسترده در ونزوئلا هیچ ارتباطی با آمریکا ندارد.» وزیر امورخارجه آمریکا در توییتی دیگر ادامه داد: «نبود غذا، نبود دارو. حالا نبود برق و در آینده هم نبود مادورو.» وی در توییتی دیگر نوشت: «این قطعی نه به‌خاطر آمریکا، نه کلمبیا، نه اکوادور، نه برزیل، نه اروپا و نه هیچ جای دیگری است. سیاست مادورو فقط تاریکی به همراه دارد.»

«سکرا- السورث» می‌نویسند کامیون‌های کمک‌رسانی ماه گذشته طعمه آتش شدند آنگاه که مادورو نیروهای ارتش در مرز کلمبیا را به‌کار گرفت تا مانع دستیابی اپوزیسیون به این کمک‌های غذایی و دارویی شود. چنین بود که نهاد مهاجرتی کلمبیا اعلام کرد، به ونزوئلایی‌هایی که مدت اعتبار گذرنامه آنها به پایان رسیده اجازه می‌دهد از مرز کشور خود گذشته و وارد کلمبیا شوند. بحران اقتصادی تمدید اسناد مسافرتی را برای شهروندان ونزوئلا دشوار کرده است. بیش از ۲/ ۱ میلیون نفر از شهروندان ونزوئلا در گریز از کمبود گسترده دارو و مواد غذایی و بحران سیاسی پیچیده این کشور در سال‌های اخیر به کلمبیا مهاجرت کرده‌اند که فشار محدودیت‌های درمانی، اسکان و رفاهی را بر این کشور آمریکای جنوبی بیشتر کرده است. کریستین کروگر، رئیس نهاد مهاجرتی کلمبیا، در این باره اظهار کرد: «تمدید گذرنامه در ونزوئلا به‌دلیل هزینه سنگین تمدید این اسناد، کمبود مواد اولیه ساخت آن و دیگر اقدامات طرف ونزوئلایی برای سرکوب خروج ونزوئلایی‌ها از کشور تقریبا غیرممکن است.» گزارشگران رویترز می‌افزایند چین و روسیه که حامی مادورو هستند در بیانیه‌ای به کشورهای غربی در مورد خطرات اعمال تحریم و مداخله در ونزوئلا هشدار دادند. «وانگ‌یی»، وزیرخارجه سابق و مشاور فعلی دولت چین، در همین رابطه گفت: «مداخله خارجی و تحریم تنها شرایط را وخیم‌تر می‌کند. درس‌های کافی از تاریخ وجود دارد و مسیر قدیمی فجایع را نباید دنبال کرد.» آنچه بر وخامت اوضاع در این کشور خواهد افزود گزارش بانک جهانی است که روز جمعه اعلام کرد دولت مادورو باید به شرکت ConocoPhillips بیش از ۸ میلیارد دلار به‌خاطر ربودن نفت و گاز کشور به‌عنوان بخشی از برنامه ملی‌سازی بپردازد.