قتل عام نمازگزاران در نیوزیلند عکس: AP

یکی از این تیراندازی‌های مرگبار در مسجد النور در مرکز کرایست چرچ و دومین تیراندازی هم در مسجد لینوود رخ داد. به گزارش رویترز به نقل از شاهدان عینی، فرد سفیدپوستی، درحالی‌که جلیقه ضدگلوله و کلاه ایمنی پوشیده بود وارد مسجد شد و با مسلسل نیمه‌خودکار به مردم شلیک کرد. فرد مهاجم همزمان به‌صورت زنده درحال فیلمبرداری از حمله خود بوده و آنرا در فیس‌بوک منتشر کرد. یکی از این افراد که ادعا می‌شود مسوول این تیراندازی‌ها باشد، یک «مانیفست» ۷۴ صفحه‌ای ضدمهاجرت از خود برجای گذاشته که در آن توضیح داده چه کسی است و دلیلش از این تیراندازی‌های چه بوده است.

مایک بوش، فرمانده پلیس نیوزیلند، از بازداشت چهار مظنون خبر داد. به گفته بوش، سه نفر از مهاجمان مرد و یکی از آنها زن است. پلیس نیوزیلند از مردم خواست از رفتن به خیابان‌های مرکزی شهر پرهیز کنند. پلیس همچنین از مردم خواست به محض مشاهده رفتاری مشکوک به ماموران اطلاع دهند. افزون بر آن، پلیس از دانش‌آموزان خواسته است تا رفع کامل خطر در کلاس‌های درس خود بمانند و ساختمان همه ادارات دولتی شهر کرایست‌چرچ به حالت تعطیل درآمد. به نوشته «منون- گرینفیلد» سطح هشدار امنیتی در نیوزیلند در بالاترین حد خود است. به نوشته این گزارشگران، فیلمی که از سوی یکی از مهاجمان به‌صورت زنده تصاویر تیراندازی و کشتار را ضبط و منتشر می‌کرد، در اینترنت بارها مورد بازدید قرار گرفت. این فیلم نشان می‌دهد که مهاجم به آرامی از کنار نرده‌های آهنی که مسجد را در حصار خود گرفته رد شده و دم ورودی مسجد می‌ایستد و شروع به تیراندازی می‌کند. سپس با ورود به راهرو و داخل مسجد و سرک کشیدن به اتاق‌های ورودی هر کسی را می‌دید به رگبار می‌بست. مایک بوش، فرمانده پلیس نیوزیلند، همچنین از کشف وسایل انفجاری دست‌ساز از خودروهای مظنونان خبر داده است. گفته شده همزمان با این حمله اعضای تیم‌ملی کریکت بنگلادش قصد ورود به مسجد نور را داشتند که با شنیدن صدای تیراندازی از محل گریختند.

جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند، این روز را یکی از تیره‌ترین روزها در تاریخ کشورش خواند و گفت: «من این حملات را اقدام خشونت‌باری می‌دانم که در این کشور هیچ‌گاه سابقه نداشته است.» لین دالزیل، شهردار کرایست‌چرچ هم گفته است که این حملات او را شوکه کرده است. او گفته است: «من هیچ‌گاه حتی فکر آن را نمی‌کردم که وقوع چنین چیزی در این شهر ممکن باشد.» شهر کرایست‌چرچ در جنوب نیوزیلند واقع است و با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت، سومین شهر بزرگ این کشور به‌شمار می‌آید. با توجه به انتشار مانیفست ۷۴ صفحه‌ای ضدمهاجرت از سوی یکی از مهاجمان، نخست‌وزیر نیوزیلند در یک نشست خبری احساسات ضدمهاجرتی را مقصر این اقدام دانسته و گفت: «بسیاری از مردمی که متاثر از چنین تیراندازی‌هایی هستند را مهاجران یا آوارگان تشکیل می‌دهند و آنها نیوزیلند را خانه خود انتخاب کرده‌اند و اینجا خانه آنهاست. آنها از ما هستند. اما فردی که چنین حملاتی را انجام می‌دهد، از ما نیستند.» آردرن سپس در اظهاراتی دیگر حمله به دو مسجد را اقدامی «تروریستی» دانست. وی گفت که عامل حمله در لیست تروریستی و افراد تحت تعقیب نبوده و حمله از قبل برنامه‌ریزی شده بود. نخست‌وزیر نیوزیلند افزود: «... ما منتظر تکمیل تحقیقات هستیم. اسنادی داریم که نشان می‌دهد طرح‌هایی برای حملات دیگر وجود داشته اما نمی‌توانیم اطلاعات دقیق‌تر بدهیم.» وی تاکید کرد: «وضعیت تهدید امنیتی در کشور افزایش یافته است. ما باید همواره محتاط و مسوولیت‌پذیر باشیم. ما همواره آماده مقابله با چنین اقداماتی هستیم. ما به مردم تضمین می‌دهیم که توانایی و آمادگی لازم را برای مقابله با این حملات داریم. ما با استرالیا همکاری داریم و از این کشور به‌خاطر کمک‌هایش قدردانی می‌کنیم.» همزمان با این اظهارات، نخست‌وزیر استرالیا مهاجم اصلی این حملات را یک تبعه راست‌گرای استرالیایی معرفی کرد. بر همین اساس، این فرد مهاجم «برنتون تارانت»، ۲۸ ساله از استرالیا معرفی شده است.

به‌دنبال اخبار مربوط به حمله به این دو مسجد در نیوزیلند، صدای انفجارهایی هم در نزدیکی یک ایستگاه قطار در اوکلند نیوزیلند شنیده شد. به نوشته روزنامه نیوزیلند هرالد، اوایل صبح دیروز جمعه ۲۴ اسفند، بخش‌هایی از ایستگاه قطار بریتومارت در اوکلند پس از گزارش‌هایی مبنی بر وجود دو بسته مشکوک در این ایستگاه بسته شد. همچنین پلیس به سمت بخش «گالوی» در این ایستگاه رفت که این بسته‌ها در آن رها شده بودند. به مردم گفته شد تا پشت نوارهایی که پلیس کشیده است، بمانند تا روبات‌های خنثی‌سازی بمب به بسته‌ها نزدیک شوند، کمی پس از آن، انفجار از راه دور به وقوع پیوست.

واکنش‌های جهانی

رهبران سیاسی و مسلمان در سراسر جهان انزجار خود را بابت تیراندازی‌های مرگبار به دو مسجد در نیوزیلند که ۴۹ کشته برجای گذاشت، ابراز کردند. به گزارش رویترز، رنتو مرسودی، وزیرخارجه اندونزی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اندونزی قویا این تیراندازی‌ها را محکوم می‌کند به ویژه در مکان عبادت و در جریان برگزاری نماز جمعه.» به گفته این مقام اندونزیایی، شش شهروند اندونزیایی در زمان حمله در مسجد بودند که سه تن فرار کردند و از وضعیت سه تن دیگر اطلاعی در دست نیست. انور ابراهیم، رهبر بزرگ‌ترین حزب در ائتلاف حاکم مالزی نیز گفت که یک شهروند این کشور در میان مجروحان این تیراندازی است و اعلام کرد که این یک تراژدی سیاه است که بشریت و صلح جهانی با آن روبه‌رو است.

ابراهیم کالین، سخنگوی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه هم در توییتر خود حمله «فاشیستی و نژادپرستانه» در نیوزیلند را محکوم کرد و نوشت: «این حمله نشان داد خصومت و عداوت با اسلام و مسلمانان به چه حدی رسیده است. ما چندین بار شاهد این بوده‌ایم که اسلام‌هراسی علیه اسلام و مسلمانان به یک ایدئولوژی نابهنگام و مرگبار تبدیل شده است. جهان باید علیه چنین استدلالی برخیزد و باید کاری کند تا تروریسم فاشیستی اسلام‌هراسی متوقف شود.» کمال فاروقیری، موسس هیات «تمام مسلمانان هندوستان» که یک نهاد غیردولتی از نخبگان است نیز گفت: «این حمله به‌شدت محکوم است... یک ویروس ضداسلامی درحال گسترش در سراسر جهان است. مردم همه مذاهب باید بسیار نگران باشند.» وحیدالله ویسی، سفیر افغانستان در استرالیا، نیوزیلند و فیجی نیز این حملات را محکوم کرد. محمد فیصل، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان نیز با محکومیت این حمله در توییتر از هشتگ «پاکستان علیه تروریسم» استفاده کرد.

 

04-02