دیگر با گانگستر مذاکره نمی‌کنیم چوئه سون هویی

گزارشگران رویترز به نقل از خبرگزاری «تاس» نوشتند که «چوئه سون هویی»، معاون وزیرخارجه کره‌شمالی، آمریکا را مقصر شکست در مذاکرات اعلام کرد و افزود: «ما به هیچ عنوان قصدی برای برآورده کردن خواسته‌های آمریکا که در نشست‌هانوی مطرح شد، نداریم و تمایلی هم به شرکت در مذاکرات این‌چنینی نداریم.»

این مقام کره‌شمالی در نشست خبری ادامه داد، قرار است کیم به زودی اعلامیه رسمی‌ای درباره موضعش درخصوص مذاکرات با آمریکا و دیگر اقدامات کره‌شمالی صادر کند. «چوئه» همچنین اظهار کرد، واشنگتن در نشست‌هانوی فرصت طلایی را از دست داد. وی همچنین هشدار داد، کیم ممکن است درباره توقف موقت پرتاب موشک‌های هسته‌ای تجدید نظر کند. این اظهارات اما خلاف بیانات یکی از مذاکره‌کنندگان طرف آمریکایی است که به‌رغم شکست مذاکرات دو طرف در دومین دیدار سران آمریکا و کره‌شمالی، این هفته در این باره ابراز خوش‌بینی کرده بود. چوئه پس از مذاکرات‌هانوی اظهار کرد، ممکن است کیم پس از مواجه شدن با عدم پذیرش لغو برخی تحریم‌ها از سوی آمریکا در ازای تخریب تاسیسات هسته‌ای اصلی کره‌شمالی، تعهد خود را به پیگیری روند دستیابی به توافقی با آمریکا کنار بگذارد.

استفن بیگان، نماینده ویژه آمریکا در امور کره‌شمالی، این هفته در واشنگتن اظهار کرد، آمریکا انتظار دارد بتواند مشارکت نزدیک خود را در این مذاکرات ادامه دهد. بیگان روز دوشنبه گفت: «دیپلماسی (در این مذاکرات) همچنان به طرز بسیار فعالی برقرار است.» گزارشگران رویترز به نقل از خبرگزاری «تاس» می‌نویسند مایک پمپئو و جان بولتون «فضای خصومت و بی اعتمادی را خلق کرده و از این رو مانع تلاش‌های سازنده برای مذاکره میان رهبر کره‌شمالی و رئیس‌جمهوری آمریکا شدند.» «لی- اسمیث» به نقل از این دیپلمات ارشد کره‌شمالی می‌افزایند: «می‌خواهم روشن کنم که مواضع گانگستری آمریکا وضعیت را به خطر خواهد افکند. روابط شخصی میان دو رئیس همچنان خوب است اما نیازمند بهبودی ویژه است.» کره جنوبی که با نگرانی مواضع دو کشور را دنبال می‌کند می‌گوید هنوز زود است بتوان در مورد اظهارات این مقام کره‌شمالی ابراز نظر کرد.

سخنگوی رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی در بیانیه‌ای گفت: «ما درحال‌حاضر نمی‌توانیم وضعیت را فقط بر اساس سخنان معاون وزیرخارجه کره‌شمالی ارزیابی کنیم. ما از نزدیک درحال رصد اوضاع هستیم. در هر وضعیتی، دولت ما برای از سر‌گیری مذاکرات آمریکا و کره‌شمالی تلاش خواهد کرد.» به نوشته رویترز، اظهارنظر چوئه بازتاب لفاظی‌های معمول کره‌شمالی در دوران حساس و پرتنش است. جاشوا پولاک، متخصص مسائل کره‌شمالی، می‌گوید شاید کره‌شمالی می‌خواهد یک اولتیماتوم بدهد. این تحلیلگر مرکز جیمز مارتین برای مطالعات منع اشاعه در مونترری، کالیفرنیا، می‌گوید: «آنها خطی ترسیم کرده‌اند و بر اساس آن می‌گویند اگر چیزی تغییر نکند اوضاع به کدام سو خواهد رفت.» دومین نشست کیم- ترامپ به دلیل اختلافات طرفین بر سر درخواست‌های آمریکا از پیونگ یانگ برای خلع‌سلاح هسته‌ای و درخواست کره‌شمالی برای حذف برخی تحریم‌ها در حالی به پایان رسید که هیچ نتیجه ای میان طرفین حاصل نشد. پس از همین مذاکرات بود که چوئه اعلام کرد که کیم تعهد و تمایل خود برای دنبال کردن توافق با آمریکا را از دست داده است. اگرچه بیگان می‌گوید که «دیپلماسی همچنان زنده است» اما هیچ سخنی از اینکه آیا مذاکرات دیگری برگزار خواهد شد یا خیر به میان نیاورد. جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ، که مدافع رویکرد سخت در برابر کره‌شمالی است هفته گذشته اعلام کرد که ترامپ آماده مذاکرات بیشتر است اما همزمان هشدار داد که اگر کره‌شمالی از تعهدات خود دال بر خلع‌سلاح تخطی ورزد، تحریم‌های بیشتری علیه این کشور وضع خواهد شد. نخست‌وزیر چین هم که با نگرانی تحولات شبه جزیره را رصد می‌کند اعلام کرد که مساله شبه جزیره دشوار و دیرپا است و نمی‌تواند یک شبه حل‌وفصل شود. همزمان با چنین شرایطی بود که روز پنج‌شنبه ۲۳ اسفند «ایم چون ایل» معاون وزیرخارجه کره‌شمالی به مسکو رفت تا با ایگور مورگولف، همتای روس خود درباره روابط دوجانبه، ارتباطات سیاسی و وضعیت شبه‌جزیره کره مذاکره کند. اگرچه منابع دیپلماتیک اعلام کردند که «این دیدار به همکاری‌های دوجانبه از جمله تجارت اختصاص خواهد داشت» اما مساله خلع تسلیحات اتمی در برنامه قرار نداشت.

اوایل جمعه ۲۴ اسفند هم که قرار بود مذاکراتی میان دو کره برگزار شود، سخنگوی وزارت اتحاد کره‌جنوبی اعلام کرد که به‌دلیل عدم اعزام هیات دیپلماتیک کره‌شمالی، این دیدار برنامه‌ریزی شده لغو شد. به همین دلیل، بازار سهام KOSPI کره جنوبی در واکنش به این مساله سقوط کرد.