نتانیاهو در تدارک جنگ دیگر

دو حزب تندروی «شاس» و «یهودیت توراتی» هم به ترتیب هشت و هفت کرسی به‌دست آوردند. براساس نتایج حزب کارگر شش کرسی و مرتص چهار کرسی و دو فهرست عربی مجموعا ۱۰ کرسی را به‌دست آوردند. تعداد چهارده کرسی باقی مانده این گونه توزیع شده که به حزب «اسرائیل خانه ما» به رهبری آویگدور لیبرمن پنج کرسی رسیده و «اتحاد راست‌گراها» پنج کرسی و «کولانو» چهار کرسی را از آن خود ساختند. «دیوید. ام.‌هالفینگر»، در گزارش ۱۰ آوریل برای نیویورک‌تایمز نوشت بنی گانتس، رقیب اصلی بنیامین نتانیاهو نیز شکست را پذیرفت. نتانیاهو رکورد حضور در مسند نخست‌وزیری را در تاریخ ۷۰ ساله اسرائیل شکست. بر همین اساس، نتانیاهو خواهد توانست حکومتی ائتلافی با حداقل ۶۵ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست (پارلمان) تشکیل دهد. در هر حال، نتایج انتخابات بیست و یکمین انتخابات کنست اسرائیل کاهش جایگاه جریان چپ و سیر صعودی جبهه راست افراطی را نشان می‌دهد؛ به نحوی که کرسی‌های حزب کار از ۲۴ کرسی در دوره پیش به ۶ کرسی در این دوره تقلیل یافت و بیشتر آن به سمت حزب «آبی سفید» که مخلوطی از چپ و راست میانه است، رفت.

بنی‌گانتس با پذیرش شکست وعده داد دست از نقد حکومت برندارد. یائیر لپید، معاون بنی گانتس که رهبری اتحاد میانه روی آبی و سفید را بر عهده داشت، گفت: «ما در این انتخابات پیروز نشدیم اما نخواهیم گذاشت به‌عنوان حزب مخالف آب خوش از گلوی لیکود (حزب حاکم) پایین برود.» بنی گانتس، در صورت ائتلاف با گروه‌های همسو ۵۵ کرسی در کنست خواهد داشت. نتانیاهوی ۶۹ ساله، در مبارزات انتخاباتی خود بیش از هر چیز بر امنیت اسرائیل تاکید می‌کرد و این موضوع به یکی از محورهای اصلی در تبلیغات انتخاباتی تبدیل شده بود. او همچنین در روزهای نزدیک به انتخابات با دادن وعده‌ای جنجالی تلاش کرد که آرای رای‌دهندگان راستگرا را جذب کند. نتانیاهو گفته بود که در صورت پیروزی شهرک‌های یهودی‌نشین در مناطق اشغالی کرانه باختری را ضمیمه اسرائیل خواهد کرد.

هالفینگر، گزارشگر نیویورک‌تایمز می‌افزاید: انتخاب مجدد نتانیاهو گواهی است بر نگرش محافظه‌کارانه حکومت صهیونیست‌ها در این باره که اکنون در کجا هستند و به کجا خواهند رفت. اسرائیلی‌ها قدردان ثبات و البته امنیت نظامی و اقتصادی‌ای هستند که نتانیاهو برایشان به ارمغان آورده است. ظاهرا آنها پیش از آن امنیت نداشتند. اسرائیلی‌ها هم به این دلیل ترغیب شدند به او رای دهند که در تبلیغات شهروندان عرب یا چپ‌ها دشمن حکومت معرفی می‌شدند. صهیونیست‌ها چهره یک رهبر اقتدارگرا مانند سایر اقتدارگرایان جهان را در وجود نتانیاهو می‌دیدند که توانسته آنها را از آسیب دشمنان نجات دهد. این گزارشگر که راوی دیدگاه صهیونیست‌ها در مورد «بی‌بی» است می‌گوید صهیونیست‌ها او را قدر می‌نهند چرا که وی توانسته اسرائیل را به لحاظ دیپلماتیک به مراتب بالاتری برساند. اسرائیلی‌ها معتقدند که او باز هم می‌تواند این فرآیند را در پیش گیرد. مایکل. بی. اورن، سفیر سابق اسرائیل در واشنگتن، می‌گوید: «بیایید صادق باشیم.ما بعد از ۴۰ سال فردی را در رأس قدرت داریم که جهان او را می‌شناسد و دشمنانش نیز او را می‌شناسند.»

با این حال، این‌گونه نیست که همه ساکنان سرزمین‌های اشغالی قدردان بی‌بی باشند. گزارشگر نیویورک‌تایمز می‌افزاید نحوه چیدمان کابینه و شکافی که وجود دارد بزرگ‌ترین آزمون برای اوست. بی‌بی در دوره پنجم خود و با توسعه حزب لیکود می‌تواند ائتلافی راستگرا و بزرگ‌تر از جناح‌های سکولار، اولترا ارتدوکس و حتی قانون‌گذاران افراطی تشکیل دهد و اگر بخواهد، می‌تواند حکومت وحدت تشکیل دهد که شامل میانه روها هم بشود. اکنون این نتانیاهو است که فرصت یافته تا کابینه‌ای تشکیل دهد و رژیمش را از توفان‌هایی که در جریان است رهایی بخشد البته اگر پرونده‌های فساد باعث سرنگونی او نشود. در هر حال، نتانیاهو در این دوره به دلایل متعدد تلاش دارد که هر چه سریع‌تر کابینه را تشکیل دهد. از جمله اینکه دونالد ترامپ قصد دارد هر چه سریع‌تر از طرح «معامله قرن» رونمایی کند. نتانیاهو برای بر هم نخوردن تمرکز بر مساله سوریه، ایران و کار با محور عربی به تشکیل سریع کابینه نیاز دارد. بی‌بی پیروزی خود را مدیون چند عامل زیر است: شناسایی بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل از سوی ترامپ و انتقال سفارت آمریکا به آنجا؛ برقراری رابطه با کشورهای عربی و تلاش برای عادی‌سازی رابطه با پسرعموهای عرب؛ حمله به سوریه در راستای تامین امنیت اسرائیل که برگ برنده‌ای برای پیروزی در انتخابات به او داد؛ بازگرداندن جنازه‌های نظامیان اسرائیلی کشته شده در لبنان و سوریه پس از حدود چهار دهه و دلایل دیگر.

به نوشته‌هالفینگر، در انتخاباتی که «شخصیت» و «خصوصیات شخصی» حرف اول را در آن می‌زند- خواه حکم احتمالی نتانیاهو باعث شود او نتواند دور پنجم را ببیند یا اینکه ادامه کار به گانتس سپرده شود- فضای کمی برای مسائل سیاسی باقی می‌ماند. نتانیاهو نباید خوشحال باشد چه، ممکن است دیر یا زود پرونده او به جریان بیفتد. در صورت بازداشت، شاید ادامه کار به گانتس واگذار شود. در هر حال، گانتس هم در این رقابت‌ها – با توجه به اینکه در سیاست تازه وارد است- پیروزی چشمگیری به‌دست آورد. نیویورک‌تایمز می‌نویسد: با این تفاصیل، بحث صلح با فلسطینیان یکی از آزمون‌های بی‌بی است؛ آزمونی که احتمالا کارش نه به صلح بلکه به جنگی دیگر خواهد کشید زیرا او وعده ضمیمه کردن اراضی غربی را داده است. در حکومت جدید نتانیاهو، باید انتظار تحولات پیش‌بینی نشده و احتمالا درگیری را داشته باشیم.