در همین راستا دولت نظامی انتقالی سودان (که به‌طور خلاصه، «شورای نظامی» نامیده می‌شود) مبادرت به انجام چند کار کرده است: اول، در بیانیه‌ای اعلام کرد که کلیه محدودیت‌های رسانه‌ای را برداشته است. در بیانیه شورای نظامیان آمده که خبرنگاران بین‌المللی آزادانه می‌توانند در سودان فعالیت کنند و سانسور رسانه‌ها برداشته شده است. دوم، این شورا اعضای دولت قبلی این کشور را دستگیر کرده و قول داده است اقدامی در جهت متفرق کردن تظاهرات‌کنندگان انجام ندهد. یکی از سخنگویان این شورا در راستای دادن امتیاز به مخالفان افزود که آنها نخست‌وزیر مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند و قول داد اراده آنها را به اجرا بگذارد. سرهنگ شمس‌الدین شانتو سخنگوی این شورا روز یکشنبه در کنفرانسی خبری گفت که شورای نظامی «آماده روی کار آوردن» هر دولتی است که احزاب مخالف بر سر آن به توافق برسند. او در اشاره به مخالفان گفت: «ما نخست‌وزیر انتخاب نمی‌کنیم. آنها او را انتخاب خواهند کرد.»  این عضو شورای نظامی افزود: ارتش اقدامی در جهت متفرق کردن تحصن‌کنندگان انجام نخواهد داد اما از آنها خواست «اجازه دهند زندگی عادی از سر گرفته شود» و به‌طور غیرقانونی جاده‌ها را مسدود نکنند. او در عین حال افزود: «هیچ گونه اعتراض مسلحانه تحمل نخواهد شد.»

این شورا در اقدامی دیگر از برکناری برخی فرماندهان ارتش این کشور خبر داد. کمیته سیاسی که شورا تشکیل داد همچنین کار مصادره دفاتر و دارایی‌های حزب کنگره ملی در سراسر کشور و توقف فعالیت‌های این حزب به‌عنوان حزب حاکم سابق (رهبران غیرنظامی سابق) را آغاز کرد. شمس‌الدین کباشی، یکی دیگر از سخنگویان شورای نظامی سودان، افزود: «این شورا به‌کار بازداشت چهره‌های اصلی حزب حاکم سابق که در پرونده‌های فساد دست داشتند ادامه خواهد داد و بازداشت‌ها هرگز به آنها محدود نخواهد بود و شامل تمامی کسانی خواهد بود که مظنون به‌دست داشتن در این پرونده‌های فساد هستند و لیست اسامی آنها به‌زودی منتشر خواهد شد.» این سخنگو با اشاره به برکناری تعدادی از فرماندهان دستگاه امنیتی و اطلاعاتی سودان و نیز سفرای این کشور، اعلام کرد: «عوض بن‌عوف رئیس سابق شورای نظامی، کمال عبد‌المعروف الماحی معاون سابق او و صلاح عبدالله قوش، رئیس سابق دستگاه امنیت و اطلاعات سودان درخصوص پرونده‌های فساد برکنار شدند.» سخنگوی شورای نظامی سودان در ادامه با تاکید بر بازنگری در هیات‌های دیپلماتیک از تصمیم این شورا برای برکناری محمد عطا، سفیر سودان در آمریکا و مصطفی عثمان اسماعیل، سفیر این کشور در شورای حقوق بشر سازمان ملل خبر داد. او همچنین از آزادی فوری برخی فعالان سیاسی و مدنی خبر داد. به گفته این سخنگو، رئیس شورای نظامی تصمیماتی در راستای بازسازی هیات فرماندهی نیروهای مسلح و پلیس اتخاذ کرده و الطیب بابکر، یکی از اعضای شورا را به‌عنوان مدیرکل جدید دستگاه پلیس این کشور تعیین کرد. این شورا همچنین با برکناری عبدالله صالح قوش از ریاست دستگاه امنیت و اطلاعات ملی سودان، ابوبکر مصطفی دمبلاب را به جای او منصوب کرد.

گزارشگر رویترز به نقل از کباشی می‌افزاید که خارطوم آماده همکاری و تعامل با گروه‌های اپوزیسیون برای روی کار آوردن یک دولت غیرنظامی جدید است. او افزود: «وقتی پای انتخاب نخست‌وزیر یا دولت به میان می‌آید، توپ در زمین نیروهای سیاسی است. اگر آنها آماده پذیرش باشند، ما هم آماده اجرا خواهیم بود.» ژنرال عمر زین‌الدین العابدین، عضو دیگر شورای نظامی هم افزود که اپوزیسیون یک هفته وقت دارند طرح‌ها و پیشنهادهای خود را تسلیم کنند. عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای نظامی هم گفته بود که احزاب مهم مخالف و سازمان‌دهندگان تظاهرات را برای دیدار دعوت کرده است. در هر حال، به نظر می‌رسد سودان به آهستگی وارد فاز برنامه‌ریزی برای آینده شده است. برخی کارشناسان احتمال می‌دهند که با توجه به امتیازاتی که نظامیان به مخالفان داده و همچنان می‌دهند، احتمال غلتیدن این کشور به وضعیتی مانند یمن، سوریه و ... در مرحله فعلی «احتمالا» وجود ندارد.