«والش- گلون» ادعا کردند تلاش‌های چند ماهه گوایدو علیه مادورو نتیجه داد این گزارشگران می‌نویسند لوپز که در حبس خانگی قرار داشت معلوم نیست چگونه توانسته بگریزد و در این اقدام مشارکت کند. «آنگوس برویک» و «ویویان سکورا» هم در گزارش ۳۰ آوریل برای رویترز نوشتند که برخی نیروهای مسلح به سوی گوایدو و ۷۰ نفر از نظامیانی که در پایگاه هوایی لاکارلوتا اطرافش بودند گاز اشک‌آور پرتاب کردند. دولت مادورو هرگونه طغیان از سوی ارتش را رد کرده و از گروه کوچکی از «خائنان نظامی» سخن می‌گوید که به زودی دستگیر خواهند شد. ولادیمیر پادرینو، وزیر دفاع ونزوئلا، اعلام کرده نیروهای مسلح این کشور هم‌چنان به دفاع قاطعانه از دولت مشروع نیکلاس مادورو متعهدند. او در یکسری توییت اعلام کرد که «تمام واحدهای نظامی در سراسر کشور، وضعیت پادگان‌ها و پایگاه‌های نظامی عادی است.» خورخه رودریگز، وزیر ارتباطات و اطلاع‌رسانی ونزوئلا هم در توییتی نوشت: «می‌خواهم به اطلاع مردم برسانم که درحال حاضر درحال مقابله با گروه کوچکی از پرسنل ارتش، خائنانی هستیم که در خروجی بزرگراه آلتامیرا در کاراکاس موضع گرفته‌اند. این افراد درصدد کودتا علیه قانون اساسی و صلح در کشور هستند.»

«برویک- سکورا»، گزارشگران رویترز، به نقل از وزیر دفاع این کشور می‌نویسند: «ما کودتا را نفی می‌کنیم؛ کودتایی که هدفش کشاندن کشور به سوی خشونت است.» دیوسدادو کابلو، رئیس مجمع ملی نمایندگان حامی مادورو هم می‌گوید اپوزیسیون نتوانسته پایگاه هوایی را تسخیر کند. گوایدو که رئیس پارلمان تحت کنترل اپوزیسیون ونزوئلا است، در ماه ژانویه خود را به‌عنوان رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا معرفی کرد و پیروزی نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا در انتخابات این کشور را غیرقانونی دانست. او در هفته‌های اخیر بارها به خارج از کاراکاس سفر کرده تا مادورو را برای کناره‌گیری از ریاست‌جمهوری زیر فشار بگذارد. مادورو نیز گوایدو را یک «بازیچه تحت حمایت آمریکا» می‌داند که به‌دنبال برکناری او در یک کودتاست. دولت مادورو معاون ارشد گوایدو را دستگیر کرده، مصونیت پارلمانی را از او سلب و چند پرونده علیه او به ثبت رسانده است. گوایدو همچنین از خروج از کشور منع شده اما اوایل سال‌جاری میلادی علنا این ممنوعیت را نقض کرد. گزارش‌های پیوسته فایننشال‌تایمز هم حاکی است که شطرنج قدرت میان مادورو- گوایدو شروع شده و معلوم نیست کدام یک در این بازی «مات» شود. این طغیان در میان بخش کوچکی از ارتش می‌تواند احتمالا جرقه طغیان‌های بزرگ‌تری باشد که ممکن است به کودتای گسترده نظامی تبدیل شود اما در این مرحله تنها بخش کوچکی از افسران رده پایین ارتش به حمایت از گوایدو برخاسته‌اند که نشان می‌دهد بخشی از بدنه ارتش مخالف وضعیت فعلی است. این گزارش‌ها بر این باورند که اکنون دو دولت در ونزوئلا حاکم هستند: یکی، دولتی به رهبری گوایدو که حمایت بیش از ۵۰ کشور در جهان را با خود دارد و دیگر، دولت مادورو که حمایت برخی متحدان منطقه‌ای از جمله روسیه و چین و کوبا را دارد. اکنون بسیاری از دیپلمات‌های خارجی کاراکاس را ترک کرده‌اند و کشور عملا دو پاره شده است. در شرایط فعلی ونزوئلا یک چیز مسلم است گوایدو رهبری اعتراضات خیابانی و بخشی از نظامیان را بر عهده گرفته است.  آزادی لوپز به دست ارتش نشان می‌دهد که در میان افسران رده‌میانی هم کسانی هستند که «دل» به گوایدو سپرده‌اند و زمینه آزادی لوپز را فراهم کرده‌اند. گزارشگران فایننشال تایمز بر این باور هستند که وقتی گوایدو در ویدئوی مربوطه سخن می‌گفت گروهی از نظامیان پیرامون او بودند و خودروهای زرهی هم در اطراف دیده می‌شدند. گوایدو این نیروهای نظامی را «حامیان قانون اساسی ونزوئلا» خواند. او گفت: «اکنون لحظه موعود فرا رسیده است.» یکی از سربازانی که کنار گوایدو ایستاده بود درحالی‌که صورت خود را پوشانده بود، می‌گفت: «یا الان یا هرگز.» نیروهای هوادار مادورو هم بیکار ننشسته‌اند. آنها با بی‌اهمیت خواندن اعتراض ۷۰ سرباز اشاره کردند که سربازان در پادگان‌ها هستند و بیشتر نقاط کاراکاس در آرامش است.

واکنش‌ها

کفیل دولت اسپانیا در واکنش به اقدام نظامیان در ونزوئلا، خواستار انتقال آرام و بدون خونریزی قدرت شد و گفت که ونزوئلا باید برای برگزاری یک انتخابات دموکراتیک آماده شود. لوییس آلمارگو، دبیرکل سازمان کشورهای آمریکایی (OEA) هم در توییتی از اقدام بخشی از نظامیان ونزوئلا دفاع کرد و نوشت: این سازمان از انتقال قدرت به شکل مسالمت‌آمیز دفاع می‌کند. همچنین در خبرها آمده است که برزیل و اکوادور نیز از اقدام نظامیان ونزوئلا حمایت کرده‌اند. البته در این میان هم‌جبهه‌ای‌های مادورو به انتقاد از عمل نظامیان برخاستند. ایوو مورالس، رئیس‌جمهور بولیوی با انتقاد از این نظامیان گفت: ما به شدت تلاش نظامیان را در ونزوئلا محکوم می‌کنیم. این اقدام توسط راست‌ها و با حمایت خارجی‌ها صورت گرفته است. اما مطمئنم انقلابی‌های بولیواری از برادر خود، مادورو، دفاع خواهند کرد. دیوسدادو کابلو، رئیس حزب سوسیالیست هم در واکنش به اقدام نظامیان از مردم این کشور خواست که دور کاخ ریاست‌جمهوری جمع شوند تا از مادورو حفاظت به عمل آورند. او گفت که گروه کوچکی از نظامیان با حمایت آمریکا علیه دولت قانونی ونزوئلا به پا خاسته‌اند.