این مذاکرات بر خروج نیروهای آمریکایی و دادن تضمین از جانب طالبان دال بر اینکه از افغانستان برای انجام حملات تروریستی در جهان استفاده نخواهد شد، متمرکز است. خلیل‌زاد که روز سه‌شنبه در پاکستان حضور داشت در منطقه سفر می‌کند تا افغانستان و همسایگانش را برای حرکت کردن به سوی دستیابی به یک پایان صلح آمیز برای این درگیری‌ها تحت‌فشار بگذارد. سفارت آمریکا در پاکستان از دیدار خلیل‌زاد با مقام‌های پاکستانی خبر داد.

خلیل‌زاد نیز در صفحه رسمی توییتر خود نوشت که از نقش پاکستان در ایجاد هماهنگی برای حمایت از صلح افغانستان استقبال می‌کند. او افزوده که «زمان عمل فرا رسیده است.» ششمین دور گفت‌وگوهای آمریکا و طالبان همزمان با لویه‌جرگه مشورتی صلح در کابل برگزار می‌شود. این جرگه با حضور بیش از سه هزار نماینده از سراسر افغانستان برای تعریف صلح و تعیین خط‌مشی در این روند، از سه روز پیش در کابل برگزار شده است. طالبان این جرگه را «نمایشی» خوانده و از شرکت در آن خودداری ورزیدند.

در پنجمین دور گفت‌وگوهای آمریکا و طالبان، رهبری هیات مذاکره‌کننده طالبان را ملا عبدالغنی‌برادر، از موسسان گروه طالبان که حدود هفت ماه پیش از زندان پاکستان آزاد شد، برعهده داشت. او اکنون رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر است. پس از این نشست، نمایندگان طالبان در قطر دیدارهای دیگری نیز در رابطه با صلح افغانستان با گروه‌های مختلف داشتند. در تازه‌ترین مورد طالبان اعلام کرد که روز گذشته ملابرادر با وزیرخارجه اندونزی دیدار و در مورد حل مسالمت‌آمیز مشکل افغانستان و دیدارهای آمریکا و طالبان گفت‌وگو کرده است.

ششمین دور گفت‌وگوهای آمریکا و طالبان زمانی صورت می‌گیرد که دومین نشست بین‌افغانی نمایندگان طالبان با چهره‌های سیاسی افغانستان به‌تازگی لغو شد. نشست بین‌افغانی دوحه قرار بود در روزهای ۲۰ و ۲۱ آوریل با مشارکت نمایندگان طالبان و حکومت برگزار شود، اما این نشست لغو شد. حکومت افغانستان که فهرست ۲۵۰ نفری برای مشارکت در این نشست ارسال کرده بود، اعلام کرد که قطر با رد کردن این فهرست و اعلام فهرست دلخواه خود، سبب لغو این نشست شد.