غزه زیر آتش صهیونیست‌ها عکس: AFP

 الجزیره در گزارش خود می‌افزاید این حملات روز شنبه پس از آن رخ داد که حماس – که بر غزه حاکم است- و جنبش جهاد اسلامی حدود ۳۰۰ موشک به شهرها و روستاهای اسرائیلی شلیک کردند. با این حال، برخی دیگر از گزارش‌ها تعداد موشک‌های شلیک‌شده به سوی مناطق اسرائیلی را ۲۵۰ تا ۴۵۰ فروند تخمین زده‌اند. در حملات روز شنبه ۴ فلسطینی شهید و ۵۱ نفر دیگر زخمی شدند. روز شنبه هم ۵ تن از جمله یک زن و فرزندش که در شکم داشت همراه با فرزند یک ساله‌اش شهید و ۴۰ تن دیگر زخمی شدند. با این حال، منابع مختلف تعداد کشته‌ها و زخمی‌ها را متفاوت ذکر کرده‌اند. اما وزیر بهداشت فلسطین می‌گوید که ۱۳ نفر در روز شنبه زخمی شدند.

دلیل آغاز حملات چیست؟ الجزیره در گزارش خود می‌نویسد درگیری‌ها از روز جمعه ۱۳ اردیبهشت ماه شروع شد؛ زمانی که یک تک‌تیرانداز جهاد اسلامی به نیروهای اسرائیلی در مرز تیراندازی و دو سرباز اسرائیلی را زخمی کرد. حملات متقابل از سوی اسرائیل موجب کشته شدن دو مبارز حماس شد. روز شنبه هم حماس و جهاد اسلامی با حملات موشکی پاسخ دادند. این دو گروه در بیانیه‌ای وعده پاسخی «دردناک‌تر و گسترده‌تر» دادند در صورتی که اسرائیل «تجاوز خود را ادامه دهد». روز یکشنبه جنگنده‌ اسرائیل مقر وابسته به گردان‌های القدس در شرق خان‌یونس را بمباران کردند. اتاق عملیات مشترک گروه‌های فلسطینی هم تاکید کرد، در صورت ادامه بمباران غزه، مقاومت دامنه حملات خود را گسترش داده و شهرهای «اسدود» و «بئر السبع» را نیز هدف قرار خواهد داد. در کنار حملات هوایی به غرب غزه و مشخصا منطقه المیناء، قایق‌های جنگی اسرائیل هم مناطقی متعلق به حماس در غزه را هدف گرفتند. در این حملات تاکنون چهار برج و سه منزل مسکونی با خاک یکسان شده‌ در حالی که حملات جنگنده‌های اسرائیل علیه زیرساخت‌های اقتصادی در شمال غزه را نیز باید افزود. همچنین بر اثر اصابت موشک‌های مقاومت هم یک اسرائیلی کشته و ۲۳ شهرک‌نشین هم زخمی شدند که حال چهار تن از آنها وخیم است. گزارش‌ها حاکی است که مسوولان اسرائیلی به دنبال حملات گسترده تصمیم گرفتند از ظهر شنبه تا روز یکشنبه حریم هوایی را در ۱۰ کیلومتری نوار غزه ببندند. گزارش الجزیره حاکی است که بر اثر این درگیری‌ها آژیرهای خطر بارها در مناطق اسرائیلی‌نشین به صدا در آمده است. مقام‌های این رژیم از شهروندان خود خواسته در پناهگاه‌ها بمانند. «جاناتان کونریکوس»، سخنگوی ارتش اعلام کرد که اسرائیل آماده تشدید حملات خود است.

واکنش‌های بین‌المللی

جنبش فتح فلسطین خواهان مداخله بین‌المللی برای پایان تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه شد. در بیانیه فتح آمده است: «اسرائیل مسوولیت این حملات و جنایت‌های جنگی در حق بی‌گناهان فلسطینی در نوار غزه را برعهده دارد. این جنایت‌ها بدون مجازات رها نخواهد شد. جامعه جهانی مسوولیت این جنایت‌های شنیع را برعهده دارد.» محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز حملات اسرائیل را محکوم و تاکید کرد: «سکوت در قبال این جنایت‌ها باعث می‌شود اسرائیل همچنان به نقض قوانین بین‌المللی ادامه دهد.» اتحادیه عرب نیز از جامعه جهانی خواست اسرائیل را به توقف تجاوز به غزه ملزم کنند. سعید ابوعلی، معاون دبیرکل اتحادیه عرب در امور فلسطین و اراضی عربی گفت: «جامعه جهانی باید به سکوت خود در قبال تجاوز‌ها و جنایت‌های رژیم صهیونیستی پایان داده و این رژیم را به اجرای قوانین بین‌المللی ملزم کند.» وی تاکید کرد: «صلح در منطقه تنها زمانی به دست می‌آید که اسرائیل به‌طور کامل از تمامی اراضی فلسطین عقب‌نشینی کند.» رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌جمهوری ترکیه، نیز روز شنبه به شدت بمباران دفتر خبرگزاری آناتولی ترکیه را توسط جنگنده‌های رژیم صهیونیستی محکوم کرد.

اردوغان تاکید کرد: «به‌رغم این تجاوزها ترکیه و خبرگزاری آناتولی ترکیه با صدای بلند از حق خواهند گفت و حقیقت و ماهیت تروریسم و ظلم اسرائیل در غزه و کل مناطق فلسطین را به سراسر جهان بازتاب خواهند داد». وزارت خارجه آلمان در توییتر حمله موشکی از نوار غزه به خاک اسرائیل را محکوم کرد و گفت: اسرائیل حق دارد از خاک خود و شهروندانش دفاع کند. دولت آمریکا نیز بار دیگر همبستگی خود با اسرائیل را اعلام کرده و گفته است که اسرائیل کاملا حق دارد از خود «در برابر این حملات چندش‌آور» دفاع کند. مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، «حملات مداوم حماس و گروه فلسطینی جهاد اسلامی از غزه به غیرنظامیان بی‌گناه در سراسر اسرائیل» را محکوم کرد. نیکلای ملادنوف، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل متحد، با ابراز نگرانی شدید از اوضاع بحرانی، از طرفین خواست آرامش را حفظ کرده و تفاهم‌هایی را که چند ماه پیش با تلاش‌های مصر به دست آمده بود، رعایت کنند. این افزایش درگیری‌ها در حالی صورت می‌گیرد که مصر و سازمان ملل متحد در تلاش هستند تا یک آتش‌بس بلندمدت را در این منطقه به نتیجه برسانند. تشدید بحران در حالی است که از یکسو ماه رمضان در سرزمین‌های فلسطینی آغاز می‌شود و از سوی دیگر، اسرائیل در روزهای آینده جشن استقلال را برگزار می‌کند و نیز کمتر از دو هفته دیگر میزبان مسابقه انتخاب بهترین ترانه اروپا، یوروویژن ۲۰۱۹ است. همزمان با واکنش‌های بین‌المللی، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسرائیل، شامگاه شنبه در نشست اضطراری با فرماندهان ارتش و شماری از وزیران عضو «کابینه امنیتی»، وضع را بررسی کرده و به گزارش رسانه‌های اسرائیل، دستور تشدید حملات به غزه را صادر کرد. ارتش این کشور از بامداد یکشنبه واحد‌های نظامی پیاده نظام بیشتری را نیز در نزدیکی مرز غزه مستقر کرد. به گزارش الجزیره، شرایط زندگی ۲میلیون نفر در غزه روز به روز سخت‌تر می‌شود و ساکنان این منطقه، هر روز فقیرتر می‌شوند. اقتصاد غزه پس از محاصره از سوی اسرائیل و مصر به شدت آسیب دیده است. قطع کمک‌های خارجی که اخیرا صورت گرفته هم به شدت زندگی مردم ساکن در غزه را تحت تاثیر قرار داده است. بانک جهانی نرخ بیکاری در این منطقه را ۵۲ درصد برآورد کرده و گفته است که فقر در آن بسیار فراگیر است.

میانجیگری مصر

معمولا مصر بین رژیم صهیونیستی و گروه‌های مقاومت میانجیگری می‌کند و بارها هم موفق شده آتش درگیری را بخواباند اما تاکنون مشخص است که مصر موفق به آرام کردن اوضاع نشده است. در حالی که یحیی السنوار، رهبر حماس در غزه و زیاد نخاله، رئیس جنبش جهاد اسلامی از روز پنج‌شنبه به منظور مذاکرات با سازمان اطلاعات مصر درباره آتش‌بس در مرزهای غزه در مصر به سر می‌برند. البته مصر رسما از رژیم صهیونیستی خواسته حملات در غزه را متوقف کند و به هر دو طرف تاکید کرده قبل از ماه رمضان درگیری‌ها را متوقف کنند. گزارشگر الجزیره معتقد است فوران این خشونت‌ها «در برهه سیاسی حساسی برای اسرائیل صورت می‌گیرد». او معتقد است شاید گروه‌های فلسطینی پیش خود محاسبه می‌کردند که اسرائیل به دلیل نگرانی‌ها در مورد حوادثی از این دست و به دلیل برخی نگرانی‌های داخلی مبادرت به تشدید بحران نخواهد کرد و حمله نظامی تمام‌عیاری صورت نخواهد داد. با این حال، هری فاوست می‌افزاید اسرائیل (فارغ از بحران‌ها و نگرانی‌های داخلی) و مصر از سال ۲۰۰۷ یعنی زمانی که حماس قدرت را در دست گرفت غزه را محاصره کرده‌اند. به دنبال درگیری‌های سنگین در ماه مارس، اسرائیل وعده داده بود که این محاصره را اندکی تسهیل بخشد، البته در ازای توقف موشک‌پراکنی از سوی نیروهای مقاومت. این گزارشگر می‌گوید تلاش‌های مصر تاکنون نتیجه نداده و وعده پول‌های کمکی از جانب قطر هم محقق نشده است.

 

04- (4)