«تورود- بلانشارد» می‌افزایند: تلاش برای ساخت یک ناو جنگی بزرگ و بومی نشان‌دهنده تمایل ارتش چین به مدرن‌سازی تجهیزات نظامی خود است و چنین تلاشی و ساخت این ناو جنگی، برتری استراتژیک طولانی‌مدت آمریکا در آسیای شرقی را به چالش می‌کشد. تحلیلگران CSIS می‌گویند تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد این ناو جنگی چین که «نوع۰۰۲» نامیده می‌شود کمی کوچک‌تر از ناو‌های ۱۰۰ هزار تُنی آمریکا و بسیار بزرگ‌تر از ناو ۴۲ هزار و پانصد تُنی شارل دوگُل فرانسه است. رونمایی از این تصویر درحالی است که چین به‌شدت درگیر منازعات فزاینده با‌ آمریکا در دریای جنوبی است و می‌کوشد قوای دریایی خود را در این پهنه آبی تقویت کند. «سونگ‌جونگ‌پینگ»، کارشناس نظامی چین، می‌گوید تصاویر نشان می‌دهد که سامانه‌های الکترومغناطیسی نیز روی این ناو هواپیمابر نصب است. وی افزود: این تصاویر جزئیات زیادی به‌دست نمی‌دهد و اندازه و وزن ناو مشخص نیست اما به نظر می‌رسد که این یک ناو با قدرت نیروی بخار است و بعید است دارای نیروی اتمی باشد. وی تاکید کرد به هر صورت اگر این ناو هواپیمابر سوم چین باشد معنای آن این است که این کشور در مسیر قدرتمندتر شدن در آب‌ها گام بر می‌دارد. ساخت سالن‌هایی به اندازه چند زمین فوتبال به تازگی تمام شده و به‌نظر می‌رسد جایی نزدیک رودخانه یانگ تسه به آب انداخته شده است.

تحلیل بخش ChinaPower در مرکز CSIS می‌گوید: «درحالی‌که جزئیات مربوط به این ناو همچنان محدود است اما آنچه در جیانگان قابل مشاهده است با تلاش‌های ارتش آزادی‌بخش خلق برای ساخت سومین ناو هواپیمابر منطبق است.» «ماتیو فونیول»، تحلیلگر این مرکز می‌گوید تصاویر دریافتی در اواخر سال گذشته کامل نبودند اما تصاویر فعلی شفاف‌تر است و نشان می‌دهد که کار ساخت این ناو با سرعت زیادی در جریان است. او می‌گوید: «از آنچه می‌توانیم ببینیم، فعالیت زیادی در ۶ ماه گذشته شاهد بودیم. این سومین ناو است.»

چین پیش‌تر نیز با ساخت یک ناو هواپیمابر جدید و به آب انداختن آن، دور تازه‌ای از قدرت نمایی خود را در برابر آمریکا که این کشور را در دریاهای شرقی و جنوبی و اقیانوس آرام به چالش کشیده شروع کرده است. چین پیش‌تر تاکید کرده بود یکی از برنامه‌هایش تبدیل قدرت نظامی خود به یک ارتش مدرن تا سال ۲۰۳۵ میلادی است و تا ۲۰۵۰ میلادی این کشور یکی از برترین قدرت‌های نظامی دنیا خواهد بود. چین تا پیش از این یک ناو هواپیمابر به نام «لیایونینگ» را در اختیار داشت که در واقع لاشه یک ناو هواپیمابر خریداری شده از اوکراین بود که چینی‌ها آن را تجهیز کرده بودند. ساخت ناو دوم نیز با اتکا به نیروی داخلی و با استفاده از ظرفیت‌هایی که در داخل چین وجود داشت نشان می‌دهد که این کشور توان نظامی بالایی پیدا کرده و حالا موفق شده است سومین و پیشرفته‌ترین کشتی خود را نیز در نیروی دریایی به خدمت بگیرد.

«خو ون مینگ»، رئیس شرکت صنایع کشتی‌سازی چین می‌گوید: «این ناو یکی از پیشرفته‌ترین ناوهای هواپیمابر دنیا محسوب می‌شود و قدرت ویژه‌ای از این پس به ارتش این کشور خواهد داد.» فرمانده این ناو می‌گوید توان لجستیکی ارتش و نیروی هوایی چین با به خدمت گرفتن این ناو به مراتب افزایش خواهد یافت و چین می‌تواند برای ماموریت‌هایی که برای آن تعریف می‌شود در آب‌های مناطق مختلف از این ناو بهره بگیرد. با وجود این، چین قصد دارد به‌وسیله سومین نسل از ناوهای هواپیمابر خود قدرت هوانوردی دریایی‌اش را گسترش دهد. یک منبع نظامی گفت: «ساخت ناو هواپیمابر جدید پیچیده‌تر و چالش‌برانگیز‌تر از دو کشتی دیگر خواهد بود.» یکی از اهداف ساخت سومین نسل از ناوهای هواپیمابر چین، استفاده از سامانه پرتاب الکترومغناطیسی است که نیروی دریایی آمریکا در سال‌های اخیر بر آن فعالیت کرده است. نیروی دریایی آمریکا برای نخستین بار یک جنگنده بوئینگ اف/ ای-۱۸ سوپر هورنت را با موفقیت با استفاده از نیروی محرکه الکترومغناطیسی پرواز داد. هدف نهایی چین، استفاده از چهار ناو هواپیمابر در ارتش این کشور تا سال ۲۰۳۰ میلادی است.

به نوشته «تورود- بلانشارد»، گزارشگران رویترز، گزارش سالانه پنتاگون در مورد نوسازی چین که جمعه گذشته منتشر شد خاطرنشان کرد که این ناو سوم بسیار بزرگ‌تر از دو ناو قبلی است و برای نشست و برخاست جنگنده‌ها هم مناسب است. این گزارش می‌افزاید: «این طرح، این امکان را برای پشتیبانی از هواپیماهای جنگنده بیشتر و عملیات سریع‌تر پرواز فراهم می‌کند.» اگرچه برخی منابع می‌گویند انرژی این ناو با قدرت نیروی بخار حرکت می‌کند اما این تردید هنوز وجود دارد که ممکن است با قدرت هسته‌ای حرکت کند. چین دارای ۱۰ زیردریایی هسته‌ای است اما تا کنون هیچ یک از کشتی‌های سطحی این کشور با نیروی محرک هسته‌ای حرکت نکرده است. برخی تحلیلگران می‌گویند چین آماده است تا این گام را هم بردارد و سومین ناو خود را با سوخت هسته‌ای به حرکت در آورد.

«یان استوری»، تحلیلگر امنیت منطقه مستقر در سنگاپور، معتقد است چنین ناوی می‌تواند موجب عصبانیت و خشمگین شدن برخی همسایگان چین شود و اهمیت رابطه استراتژیک آنها با آمریکا را برجسته کند. او می‌گوید: «وقتی این ناو تکمیل شود از هر گونه ناو یا کشتی دیگری در آسیا از جمله ژاپن و هند پیشی خواهد گرفت و عملا چین دست برتر را در دریاهای آسیا خواهد یافت.»