یکی از سخنگویان طالبان به نام ذبیح‌الله مجاهد بلافاصله مسوولیت حمله را به‌عهده گرفت و در توجیه آن در توییتر نوشت: کانترپارت که در کارهای مدنی نیز حضور فعال دارد یک سازمان آمریکایی است و از کمک‌های مالی ایالات‌متحده برخوردار است. با این حال نه طالبان نه مذاکره‌کنندگان آمریکایی هیچ‌کدام از تناقض ذاتی گفت‌وگوهای صلح با کشتن افراد غیرنظامی سخنی به میان نیاوردند. طالبان درخواست دولت افغانستان و مقام‌های آمریکایی را برای آتش‌بس در ماه رمضان رد کردند اما قول دادند که به غیرنظامی‌ها در این ماه حمله نکنند. انفجار در روز چهارشنبه توسط یک وسیله نقلیه صورت گرفت و خسارات زیادی به‌بار آورد. در میان کشته‌شدگان هم ۳ نفر افغانی بودند که برای گروه کانترپارت کار می‌کردند. این سازمان امدادرسانی در افغانستان فعالیت خود را از سال ۱۹۶۱ آغاز کرد و جزو قدیمی‌ترین سازمان‌های امدادرسانی در این کشور به حساب می‌آید.  گروه‌های امدادرسانی، دولت افغانستان و جان آر. باس سفیر آمریکا در کابل از این حمله انتقاد کردند اما رهبر گروه مذاکره‌کنندگان آمریکایی با گروه طالبان یعنی زلمی خلیل‌زاد همچنان نسبت به این حمله ساکت است. او پس از این حمله تنها یک پست در توییتر داشته و در آن هم به توصیف غذایی پرداخته که در هندوستان خورده است. سهیل شاهین، سخنگوی تیم مذاکره‌کنندگان طالبان گفت که خلیل‌زاد روز دوشنبه به دوحه بازگشت، جایی که قرار بود تا روز پنج‌شنبه، ششمین دور گفت‌وگوها بین دو طرف در آن پایان پذیرد.طالبان به‌شکل غیرمعمولی لفاظی‌های تندی علیه کانترپارت می‌کنند. مجاهد سخنگوی طالبان گفت این گروه از مشاوران خارجی استفاده می‌کند و افراد به کار گرفته شده در این سازمان را افرادی خشن، ضداسلام و برخوردار از فرهنگ غربی خواند. او همچنین از اینکه زنان و مردان مختلط در محیط کاری فعالیت دارند را مورد انتقاد قرار داد.

با اینکه طالبان با خودرویی که حامل بمب بود، از گیت رد شده و چهار نفر نیز از این گروه وارد ساختمان سازمان شده‌اند اما گفته می‌شود که هیچ‌کدام از کارکنان آن کشته نشدند، چراکه در اتاق‌های امن پناه گرفته بودند. آنها در واقع نیروهای امنیتی افغانستان را کشتند و در میان نام کشته‌شدگان یک افسر عالی‌رتبه نیز دیده می‌شد.یکی از کارکنان کانترپارت که از آوردن اسم خود خودداری می‌کند به نیویورک‌تایمز گفت که طالبان سعی داشته با آنها گفت‌وگو کند اما او تصریح می‌کند که از انجام گفت‌وگو سر باز زده‌اند چراکه وقتی کسی به آنجا این‌گونه حمله می‌کند، نمی‌توان اعتماد کرد. او افزود: شما نمی‌دانید چه کسی دوست است، چه کسی دشمن؟البته حمله روز چهارشنبه به شرکت مجاور این سازمان نیز آسیب رسانده است و نگهبان مقابل این شرکت نیز در این حمله کشته شد. مسیح‌الله ملک زی، یکی از اعضای این شرکت می‌گوید سوای فرد کشته شده، ۹ تن از اعضای شرکت‌شان زخمی شده‌اند. او تصریح می‌کند: «همه می‌خواهند افغانستان را ترک کنند، چراکه حس می‌کنند حکومت نمی‌تواند از آنها محافظت کند.»بنابه بیانیه کانترپارت در ابتدای حمله ۳ تن درجا کشته می‌شوند که شامل نگهبان، راننده و مشاور فنی این سازمان است. در ادامه بیانیه آمده است: محمد واقف، راننده این سازمان ۲۲ سال بود که در کانترپارت کار می‌کرده است. یکی دیگر از کشته‌شدگان به نام صفی‌الله عبادی نیز تازه خانواده خود را به این منطقه آورده بود تا خانه‌ای برای خانوده‌اش فراهم کند.

در این بیانیه تصریح شده است این حمله نشان می‌دهد که کار برای سازمان‌های امدادرسانی خطرناک شده است و خشونت روزافزون یک واقعیت تلخ برای افغانستانی‌ها به‌حساب می‌آید. با این حال مذاکره‌کنندگان آمریکایی و طالبان به توافق اولیه دست پیدا کردند. طالبان گفته که با دولت افغانستان مذاکره نمی‌کند چراکه این رژیم عروسک دست آمریکا است و به همین دلیل با خود آمریکا گفت‌وگو می‌کند.  در این شرایط دور ششم گفت‌وگوهای طالبان و آمریکایی‌ها روز پنج‌شنبه به پایان رسید. اولین بار این طالبان بود که از پایان این گفت‌وگوها خبر داد و با نشر خبرنامه‌ای این گفت‌وگوها را مثبت ارزیابی کرد. در خبرنامه طالبان آمده است که در برخی موارد مورد اختلاف پیشرفت‌هایی صورت گرفته است و باقی موارد نیاز به گفت‌وگوی بیشتری دارد. در پایان نشست پنجم گفته شده بود که دو طرف روی «پیش‌نویس» خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و تضمین‌هایی‌ برای مبارزه علیه تروریسم توافق کرده‌‌اند. زلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای صلح افغانستان نیز کمی بعدتر در توییتر خود از پایان این دور از گفت‌وگوها خبر داد و گفت پیشرفت‌هایی مداوم اما آهسته برای پایان جنگ داشتند و اکنون نوبت به جزئیات عملی رسیده است. اما او این گفت‌وگوها را با توجه به ادامه درگیری‌ها و قربانی شدن مردم، ناکافی خوانده و تاکید کرده به پیشرفت‌های بیشتر و سریع‌تر نیاز است. خلیل‌زاد همچنین از طرفین جنگ در افغانستان خواهان کاهش خشونت‌ها شده است. ششمین دور گفت‌وگوهای آمریکا و طالبان همچنین همزمان با لویه جرگه مشورتی صلح در کابل برگزار شد. این جرگه با حضور بیش از سه هزار نماینده از سراسر افغانستان برای تعریف صلح و تعیین خط‌مشی در این روند راه‌اندازی شد. در قطعنامه نهایی این جرگه از طالبان خواسته شد تا از اول ماه رمضان آتش‌بس اعلام کنند اما مورد توجه این گروه قرار نگرفت. گروه طالبان دقایقی بعد از نشر این قطعنامه با انتشار خبرنامه‌ای، افغانستان را کشور اشغال‌شده توسط آمریکا خواند و بر ادامه جهاد در این کشور تاکید کرد. انتظار می‌رفت در دور ششم گفت‌وگوهای طالبان و آمریکا بر سر آتش‌بس و نشست بین‌الافغانی نیز بحث و گفت‌وگو شود، اما براساس اعلامیه طالبان دراین موارد صحبتی نشده است. اما خلیل‌زاد اخیرا در مصاحبه‌ای در کابل تاکید کرد که آتش‌بس و نشست بین‌الافغانی در کنار بحث خروج نیروهای خارجی و قطع رابطه طالبان با گروه‌های تروریستی از مسائل اصلی گفت‌وگوهای آمریکا با طالبان است و بدون توافق در مورد یکی از این مسائل، هیچ توافق نهایی در کار نخواهد بود.