«دکلان والش» در گزارش ۱۳ می ‌برای نیویورک‌تایمز می‌نویسد بیانیه دادستان کل در بحبوحه درگیری‌های خونین میان گروه‌های مسلح که معلوم نبود به کجا وابسته بودند و معترضانی که خواستار حکومت غیرنظامی در سودان هستند در خارطوم رخ داد. ارتش هرگونه مداخله‌ای را رد کرده و خرابکاران را به قتل متهم کرده است. روز سه‌شنبه «کمیته پزشکان سودانی» اعلام کرد که ۶ نفر از جمله یک افسر ارتشی طی درگیری‌های دوشنبه شب در بخش‌های زیادی از کشور کشته شده‌اند. سازمان‌دهندگان تظاهرات از مردم خواستند بیرون بیایند و برخی هم در توییتر اعلام کردند که «تعهد اخلاقی ما برای حفاظت و تکمیل انقلاب‌مان همچنان زیاد است.» والش می‌افزاید پس از سقوط البشیر، ارتش دست به چند حرکت زد: اول، رئیس‌جمهور مخلوع را در زندان کوبر حبس کرد. سپس، مقام‌ها خانه او را تفتیش کردند و اعلام کردند که چند میلیون دلار پول نقد در آن یافته‌اند. شورای نظامی حتی پا فراتر گذاشت و در برهه‌ای اعلام کرد که آماده است البشیر را برای اتهاماتش در اختیار لاهه قرار دهد. او به نسل‌کشی و جرائم جنگی و جنایت علیه بشریت متهم شده است.

والش به نقل از خبرگزاری دولتی سودان می‌گوید دادستان‌ها می‌گویند البشیر به‌خاطر مرگ دکتر «بابیکر سلامه»، ۲۷ساله که طی تظاهرات ماه ژانویه کشته شد باید پاسخگو باشد. با این حال، دادستان‌ها بر این باورند که سلامه نمادی از پزشکانی است که کشته شده‌اند. شاهدان می‌گویند دکتر بابیکر که از یک خانواده طبقه متوسط بود طی تظاهرات به نیروهای امنیتی نزدیک شد و دستان خود را بالا برد تا درخواست کند فرد زخمی آزاد شود اما لحظاتی نگذشت که نقش بر زمین شد. وقتی خبر درگذشت او اعلام شد جرقه اعتراضات زده شد و در اولین گام از تظاهرات البشیر از قدرت خلع شد. این پزشک یکی از ۹۰ نفری بود که از ماه دسامبر به این سو کشته می‌شوند. به نوشته والش، با تشدید بحران در سودان، این روزها مساله البشیر به حاشیه رانده شده و رهبران معترضان این بار ژنرال‌های نظامی حاکم را نشانه رفته‌اند و از آنها می‌خواهند قدرت را به غیرنظامیان واگذار کنند.

گزارشگر نیویورک‌تایمز می‌نویسد بن‌بست چند هفته‌ای ظاهرا شکسته شده و طرفین در مسیر گفت‌وگو قرار گرفته‌اند. او می‌نویسد: پس از هفته‌ها تنش و مذاکرات پرتنش، روز دوشنبه مخالفان و شورای نظامی به توافق رسیدند. بر همین اساس، سخنگوی شورای نظامی سودان از توافق این شورا با مخالفان در مورد ساختار دولت انتقالی خبر داد. «شمس‌الدین کباشی»، سخنگوی شورای نظامی سودان، اعلام کرد که این شورا با مخالفان درباره نهادهای تشکیل‌دهنده دولت انتقالی به توافق رسیده است. قرار بود دیروز سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ماه درباره نسبت مشارکت نمایندگان آن بحث و گفت‌وگو کنند. کباشی اظهار کرد: «درباره ساختار دولت انتقالی صحبت کردیم و به توافق کامل درباره آن رسیدیم، همچنین درباره ساختار نظام حکمرانی در دوره انتقالی توافق کردیم، بحث و گفت‌وگوها سه‌شنبه نیز درباره نسبت مشارکت در سطح حاکمیتی و سطوح مختلف قانون‌گذاری، حاکمیتی و اجرایی ادامه داشت.» پیش‌تر سخنگوی شورای نظامی سودان پس از دیداری که میان نمایندگان شورای نظامی با هیاتی از گروه‌های تغییر و آزادی برگزار شد، اعلام کرد که این شورا با این گروه‌ها درباره ساختار نظام حاکمیتی در دوره انتقالی به توافق دست یافته است. کباشی افزود: «مذاکرات روز سه‌شنبه به بررسی نسبت مشارکت نمایندگان نظامی و مدنی در نهادهایی توافق شده و مدت دوره انتقالی اختصاص خواهد داشت.» سخنگوی فراکسیون‌های تغییر و آزادی نیز دیدار نمایندگان معترضان با شورای نظامی را نتیجه‌بخش توصیف و تاکید کرد: گروه‌های تغییر و شورای نظامی به توافقی درباره ساختار دولت انتقالی به نحوی که همه را راضی کرده و منجر به تحقق اهداف انقلاب شود، دست یافته‌اند.

الجزیره هم در گزارش دیروز سه‌شنبه نوشت که به‌دنبال درگیری‌های رخ داده در خارطوم، شورای انتقالی نظامی اعلام کرد که هرگز به روی معترضان آتش نخواهد گشود. این شورا همزمان اعلام کرد که «عناصری شرور» در درون معترضان رخنه کرده‌اند تا ارتش و مردم را به جان هم بیندازند. رئیس اطلاعات نظامی سودان می‌گوید: «افرادی هستند که در میان معترضان رخنه کرده‌اند. آنها مسلح هستند و نیروهای نظامی ما را هدف می‌گیرند. ما اینها را می‌شناسیم، عناصر و عوامل‌شان را می‌شناسیم و تاکتیک‌های تحریک‌آمیزشان را نیز می‌شناسیم. آنها ارتش را با تسلیحات جنگی هدف قرار داده‌اند.»