اتحادیه آفریقا نیز به‌دلیل حمله سبعانه ارتش سودان به مردم معترض، عضویت این کشور در این اتحادیه را به حالت تعلیق درآورد. به گزارش الجزیره ارتش سودان ده‌ها نفر را به‌دلیل حضور در اعتراض‌های اخیر در این کشور کشته است. دپارتمان صلح و امنیت اتحادیه آفریقا در پستی در توییتر، روز پنج‌شنبه اعلام کرد که کلیه فعالیت‌های سودان در این اتحادیه را به حالت تعلیق درآورده است. در این پست تاکید شده که این تعلیق پابرجا خواهد ماند، مگر اینکه سودان اقدامات لازم و موثر را برای تفویض قدرت به غیرنظامیان ترتیب دهد. به گفته دپارتمان صلح و امنیت اتحادیه آفریقا، تنها راه خروج از این بحران، واگذاری قدرت به غیرنظامیان است. این بیانیه یک روز پس از جلسه شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا منتشر شد. این نهاد روز چهارشنبه و پس از سرکوب خشونت‌بار معترضان توسط نیروهای مسلح سودان که در آن حداقل ۱۰۸ نفر کشته شدند، تشکیل جلسه داد.

رئیس این شورا نیز چند روز پیش خشونت‌های سودان را محکوم کرد و از ارتش آن کشور خواست از غیرنظامیان حفاظت کند. همزمان رهبران جنبش دموکراسی‌خواهی سودان بار دیگر تاکید کردند تا زمان برکناری شورای نظامی حاکم بر کشور و دستگیری و مجازات عاملان قتل معترضان، نافرمانی مدنی ادامه خواهد یافت. روز چهارشنبه با بیرون کشیدن جسد ۴۰ تن از کشته‌شدگان ناآرامی اخیر شمار تلفات به ۱۰۸ نفر رسید. «اتحادیه شاغلان حرفه‌ای» که اعتراض‌های سیاسی ماه‌های اخیر را که به برکناری عمر البشیر منجر شد رهبری کرده روز پنج‌شنبه از مردم خواست جاده‌های اصلی را مسدود و در واکنش به سرکوب معترضان توسط ارتش تمامی فعالیت‌ها در کشور را فلج کنند. سرکوب شدید اخیر روز دوشنبه با حمله نیروهای مسلح به محل اصلی تحصن مخالفان در برابر مقر فرماندهی ارتش آغاز شد. در همین حال یک دیپلمات ارشد روسیه گفت این کشور با هرگونه دخالت خارجی در سودان مخالف است.

میخائیل بوگدانف، مسوول خاورمیانه در وزارت خارجه روسیه، به خبرگزاری‌های آن کشور گفت: راه‌حل بحران سودان مصالحه است. به گفته او، دیپلمات‌های روس با تمامی بازیگران صحنه سیاسی سودان از جمله مخالفان در تماس هستند. دولت روسیه در ماه‌های قبل که اعتراضات سیاسی گسترده به برکناری و بازداشت عمر البشیر و به قدرت رسیدن شورای نظامی منجر شد در مورد بحران سودان سکوت کرده بود. پس از برکناری عمر البشیر در ماه آوریل معترضان اعلام کردند که تا به قدرت رسیدن یک حکومت غیرنظامی به مبارزه ادامه خواهند داد. در هفته‌های گذشته مخالفان و شورای نظامی انتقالی در مورد ترکیب و نحوه تشکیل یک دولت انتقالی مذاکره کردند ولی پس از سرکوب مخالفان در روز دوشنبه این مذاکرات قطع شد. مخالفان خواستار نقش کمتر نظامیان در دولت انتقالی هستند ولی به نظر می‌رسد سران ارتش سودان حاضر نیستند قدرت را واگذار کنند. در این شرایط کشورهای اروپایی عضو کنونی و پیشین شورای امنیت در بیانیه‌ای از دستگاه‌ها و سازمان‌های امنیتی سودان خواستند که بی‌درنگ به اعمال خشونت علیه معترضان پایان دهند.

جلسه ویژه شورای امنیت که به درخواست آلمان و بریتانیا برپا شده بود نیز پشت درهای بسته برگزار شد. کریستوف هویزگن، سفیر آلمان در سازمان ملل پیش از آغاز نشست گفت: «بی‌درنگ باید به میز مذاکره بازگشت». او با اشاره به شورای نظامی سودان که هم‌اکنون قدرت را در دست دارد، گفت: «مشروعیت را نمی‌توان با استفاده از زور به دست آورد.» از روز دوشنبه که نیروهای امنیتی سودان به اردوگاه تظاهرات‌کنندگان مخالف دولت در برابر ستاد ارتش در مرکز خارطوم حمله کردند و معترضان را پراکنده ساختند، محکومیت‌های بین‌المللی ادامه دارد. بر پایه‌ آخرین گزارش‌ها، در اعتراض‌های اخیر دست‌کم ۱۰۸ نفر کشته شده‌اند و احتمال افزایش آمار کشته‌ها وجود دارد. رهبران نظامی در سودان از روز دوشنبه (۳ ژوئن) در خارطوم با استفاده از زور معترضان را متفرق و اعتراضات را سرکوب و اعلام کردند که تمامی توافق‌های به دست آمده با اپوزیسیون غیرنظامی برای انتقال صلح‌آمیز قدرت را لغو می‌کنند. به جای این توافق‌ها شورای موقت نظامی روز دوشنبه اعلام کرد که انتخابات ظرف ۹ ماه آینده برگزار خواهد شد.

دو طرف ابتدا بر سر یک دوره انتقالی سه ساله به توافق رسیده بودند که قرار بود به انتخابات منجر شود. در پی موج جدید سرکوب و تعیین تاریخ برگزاری انتخابات زودهنگام، رهبران مخالفان در سودان دوشنبه اعلام کردند که همه تماس‌های خود را با نظامیان این کشور قطع کرده‌اند. در بیانیه هشت کشور عضو اتحادیه اروپا، سرکوب‌غیرنظامیان در سودان به شدت محکوم شده‌است. در این بیانیه همچنین به تعیین سریع تاریخ برگزاری انتخابات زودهنگام و فراهم نبودن شرایط برگزاری این انتخابات اشاره شده است. نویسندگان این بیانیه نگرانی عمیق خود را از گزارش‌های رسیده در مورد غیرنظامیان مجروحی که به آنها اجازه ورود به بیمارستان‌ها و دسترسی به خدمات پزشکی داده نشده‌است، بیان کرده‌اند. در این بیانیه آمده است: این اقدامات موضوع مهم روند انتقال قدرت در سودان را به خطر می‌اندازد. امضاکنندگان همچنین نوشته‌اند، مردم سودان در مسیر جست‌وجوی آینده‌ای بهتر، و تلاش برای پایان دادن به حکومتی اقتدارگرا شجاعت باورنکردنی خود را اثبات کردند.